Dabaszinības 6
Topic outline
-
Programmas sasniedzamais rezultāts
Lieto jēdzienus: horizonts, laika joslas laiks, saulgrieži, gads (īsais,
garais).
Izprot gadalaiku maiņu Ziemeļu un Dienvidu puslodē.
Izskaidro gadalaiku maiņas saistību ar Saules augstuma maiņu.
Zina par dienas un nakts miju un to garuma izmaiņām dažādos
gadalaikos.
Zina atšķirību starp garo un īso gadu un nosaka garos gadus.
Nosaka laiku dažādās laika joslās attiecībā pret Latvijā
izmantojamo laiku.
Modelē gadalaiku maiņu ar globusu un spuldzi.
Novēro Saules augstumu virs horizonta dažādos diennakts un
gada laikos.
Ievēro drošības noteikumus Saules novērojumos.
Prot izmantot laika joslu karti laika noteikšanai.
-
Programmas sasniedzamais rezultāts
Prot pastāstīt par vulkānu un zemestrīču izplatību pasaulē.
Zina, ka Latvijas galvenās reljefa formas ir augstienes un
zemienes.
Parāda pusložu kartē vulkānus un nosauc tos.
Raksturo Latvijas reljefu, izmantojot Latvijas karti.
-
Programmas sasniedzamais rezultāts
Zina galvenos derīgos izrakteņus pasaulē (nafta, dabasgāze,
akmeņogles, dzelzsrūda).
Zina, kur izmanto derīgos izrakteņus.
Novēro derīgo izrakteņu paraugus un raksturo to īpašības.
Parāda pusložu kartē lielākās naftas un dabasgāzes atradnes.
-
Programmas sasniedzamais rezultāts
Nosauc Pasaules okeāna daļas.
Salīdzina Pasaules okeāna un tā daļu lielumu.
Izskaidro viļņu un straumju rašanos.
Parāda jūras, līčus un šaurumus pusložu kartē.
-
Programmas sasniedzamais rezultāts
Lieto jēdzienus: atmosfēras spiediens, klimats.
Saskata sakarību starp atmosfēras spiediena pārmaiņām un
laikapstākļu maiņu.
Analizē laikapstākļu komponentus izvēlētā laika posmā.
Nosauc klimatu veidojošos faktorus un izskaidro to nozīmi.
Raksturo klimata veidošanās faktorus Latvijā.
Nolasa barometra rādījumus un pēc barometra rādījumiem
prognozē laikapstākļus.
Prognozē laikapstākļus pēc saviem novērojumiem dabā.
Raksturo klimatu Latvijā, izmantojot dažādus informācijas
avotus.
Mēra vēja stiprumu un izskaidro atšķirību cēloņus.
-
Programmas sasniedzamais rezultāts
Zina jēdzienu: enerģija.
Zina dažādus dabas resursus (koksne, nafta), to pārstrādes
produktus un prot pastāstīt par to izmantošanu.
Zina dabas resursu dalījumu: atjaunojamie, neatjaunojamie resursi.
Zina par enerģijas avotiem.
Atšķir atjaunojamus un neatjaunojamus enerģijas avotus.
Zina profesijas, kas saistītas ar enerģijas izmantošanu (enerģētiķis,
siltuma tehniķis u. c.).
Izveido ūdensdzirnavu vai vējdzirnavu modeli.
Iegūst informāciju par enerģijas iegūšanu ekskursijā uz
enerģijas ieguves vietu (HES, TEC, ūdensdzirnavas,
vējdzirnavas vai vēja ģenerators) vai internetā.
Izprot dabas resursu un enerģijas taupīšanas nepieciešamību un
savā praktiskajā darbībā taupīgi tos izmanto.
Apzinās enerģijas avotu nepareizas izmantošanas ietekmi uz
cilvēku veselību un apkārtējo vidi.
-
Programmas sasniedzamais rezultāts
Zina jēdzienus: vielu fizikālās pārvērtības, vielu ķīmiskās
pārvērtības.
Izprot atšķirību starp vielu fizikālajām un ķīmiskajām pārvērtībām.
Nosauc fizikālu un ķīmisku pārvērtību piemērus.
Veic eksperimentus par vielu fizikālajām un ķīmiskajām
pārvērtībām.
Novērojot vielu pārvērtības, prot noteikt, vai pārvērtība ir
fizikāla vai ķīmiska.
Pēta vielu un materiālu īpašību maiņu temperatūras ietekmē.
Veic eksperimentus ar organiskām vielām (cukurs, ciete,
celuloze), tās karsējot, un apraksta novērotās pārvērtības.
-
Programmas sasniedzamais rezultāts
Zina jēdzienus: šķīdums, tilpums.
Zina, kas ir šķīdumi, un prot nosaukt šķīdumu sastāvdaļas.
Aprēķina izšķīdušās vielas masas daļu šķīdumā.
Zina, ka ūdens dabā sastopams kā saldūdens un sāļūdens.
Prot pagatavot šķīdumu ar noteiktu izšķīdušās vielas masas
daļu, nosverot nepieciešamo vielu, izvēloties traukus, mērot
šķīdinātāja tilpumu un izšķīdinot vielu.
Pēta vielu šķīdību ūdenī atkarībā no temperatūras.
Salīdzina vielu šķīdību ūdenī, izmantojot šķīdības līknes.
-
Programmas sasniedzamais rezultāts
Zina jēdzienus: šķīdums, tilpums.
Zina, kas ir šķīdumi, un prot nosaukt šķīdumu sastāvdaļas.
Aprēķina izšķīdušās vielas masas daļu šķīdumā.
Zina, ka ūdens dabā sastopams kā saldūdens un sāļūdens.
Prot pagatavot šķīdumu ar noteiktu izšķīdušās vielas masas
daļu, nosverot nepieciešamo vielu, izvēloties traukus, mērot
šķīdinātāja tilpumu un izšķīdinot vielu.
Pēta vielu šķīdību ūdenī atkarībā no temperatūras.
Salīdzina vielu šķīdību ūdenī, izmantojot šķīdības līknes.
Prot sniegt pirmo palīdzību, ja kodīga viela nokļūst uz ādas.
-
Programmas sasniedzamais rezultāts
Izprot attēla veidošanos plakanos spoguļos.
Veic eksperimentus ar plakaniem spoguļiem.
-
Programmas sasniedzamais rezultāts
Izprot trokšņa kaitīgo ietekmi uz cilvēka dzirdi un veselību.
Atšķir muzikālas skaņas no trokšņa.
-
Programmas sasniedzamais rezultāts
Zina jēdzienus: spēks, ātrums, ceļš, laiks.
Aprēķina ātrumu, ja zināms ceļš un laiks.
Nosaka spēka darbības virzienu.
Zina profesijas, kas saistītas ar spēku izmantošanu (mehāniķis,
inženieris u. c.).
Eksperimentāli nosaka kustības ātrumu, piemēram, strauta
(upes) tecēšanas ātrumu.
Eksperimentāli konstatē, kā spēka pielikšana maina kustības
ātrumu vai virzienu.
Veic spēka mērījumus un nosaka spēka darbības virzienu.
-
Programmas sasniedzamais rezultāts
Zina par to, ka, mainot elektriskajā ķēdē ierīču kombinācijas,
virknes slēgumā mainās spuldžu kvēle.
Zina, kā jārīkojas, ja notikusi elektroierīces sabojāšanās, vadu
izolācijas bojāšanās, vadu pārraušana u. c.
Zina profesijas, kas saistītas ar elektrības izmantošanu (elektriķis,
elektroniķis u. c.).
Saslēdz vienkāršu elektrisko ķēdi, izmantojot bateriju, slēdzi,
vadus un izpildierīci (spuldzīti, sildspirāli, elektromotoru vai
zvanu) pēc shēmas.
Izmantojot simbolus, uzzīmē elektrisko ķēdi.
Prot rīkoties ar elektriskām ierīcēm, ievērojot drošības
noteikumus.
Pazīst brīdinājuma zīmes un ievēro tās.
-
Programmas sasniedzamais rezultāts
Zina jēdzienu: ekosistēma.
Lieto jēdzienus: parazītisms, plēsonība.
Zina par augu, dzīvnieku un mikroorganismu lomu ekosistēmās.
Izskaidro elementāru ekosistēmas shēmu, norādot augu, dzīvnieku
un mikroorganismu vietu tajā.
Zina par izmaiņām ekosistēmās.
Novērtē pārmaiņas ekosistēmās, kuras izraisa cilvēka darbība.
Prot uzzīmēt vienkāršu ekosistēmas shēmu.
Dabā novēro un izskaidro organismu savstarpējās attiecības
dažādās ekosistēmās.
Pēc novērojumiem tuvākajās ekosistēmās un iegūtās
informācijas (aptaujājot vietējos iedzīvotājus) novērtē, kāda ir
bijusi cilvēka ietekme uz šīm ekosistēmām.
Ir labvēlīga attieksme pret apkārtējo vidi un dabas skaistumu.
Ievēro uzvedības normas dabas vidē.
-
Programmas sasniedzamais rezultāts
Zina apkārtējās vides piesārņojuma veidus un izraisītājus.
Izprot tīra gaisa un tīra ūdens nozīmi.
Zina, kas ir bīstamie atkritumi.
Izprot atkritumu savākšanas un pārstrādes nozīmi.
Piedalās atkritumu savākšanā un šķirošanā.
Piedalās pasākumos, kas saistīti ar apkārtējās vides kvalitātes
uzlabošanu un vietējo vides problēmu risināšanu.
-
Programmas sasniedzamais rezultāts
Prot plānot pētījumu.
Prot veikt novērojumus apkārtējā vidē un eksperimentāli
novērtēt ūdens un gaisa kvalitāti, izmantojot bioindikatorus,
strādājot grupās.
Prot apkopot iegūtos rezultātus un izdarīt secinājumus.
Prot iepazīstināt citus ar iegūtajiem rezultātiem.
Prot novērtēt sava paveiktā un citu skolēnu paveiktā nozīmi.
-
Programmas sasniedzamais rezultāts
Zina profesijas, kuras saistītas ar dabaszinātnēm – bioloģiju, fiziku,
ģeogrāfiju un ķīmiju.
Zina iespējamos traumu vai saindēšanās izraisītājus un prot
izvairīties no riska situācijām.
Prot iegūt informāciju par profesijām dažādos informācijas
avotos.
Ir iegūta motivācija tālākai dabaszinātņu mācību priekšmetu
apguvei.
Prot iegūt informāciju par tehnoloģiju un dabaszinātņu
sasniegumiem dažādos informācijas avotos.
Apzinās tehnoloģiju un dabaszinātņu sasniegumu nozīmi cilvēku
dzīves apstākļu uzlabošanā un to nepareizas izmantošanas
ietekmi uz cilvēku veselību un apkārtējo vidi.