Dabaszinības 5
Tēmu izklāsts
-
Programmas sasniedzamais rezultāts
- Zina, kas ir pētījums.
- Zina, ko pēta dabaszinātnes.
- Iegūst informāciju par dažādām dabaszinātņu nozarēm no dažādiem informācijas avotiem,izmantojot dažādas informācijas ieguves metodes.
- Prot apkopot iegūto informāciju un iepazīstina citus ar iegūto informāciju.
-
Video- kā no sēklas izaug pupa, ilgst, apmēram, 2min.
Vija.
-
Programmas sasniedzamais rezultāts
- Zina jēdzienus: gravitācija, berze.
- Zina par izgudrojumu (lidmašīnas, kosmiskie kuģi) nozīmi.
- Zina par gravitācijas spēka darbību.
- Zina par berzes un gaisa pretestības darbību.
- Veido un palaiž lidaparāta modeļus
- Zina un ievēro drošības noteikumus, rīkojoties ar mehāniskām ierīcēm.
-
Programmas sasniedzamais rezultāts
- Prot iegūt informāciju par lidošanu no dažādiem informācijas avotiem, izvēlēties būtiskāko un apkopot to.
- Prot plānot pētījumu.
- Prot veikt novērojumus, eksperimentus un izmantot vai izgatavot modeļus.
- Prot apkopot iegūtos rezultātus un izdarīt secinājumus.
- Prot iepazīstināt citus ar iegūtajiem rezultātiem.
- Prot novērtēt sava paveiktā un citu skolēnu paveiktā nozīmi.
-
Programmas sasniedzamais rezultāts
- Zina spēku veidus: magnētiskais, gravitācijas, berzes spēks.
- Zina par darbības un pretdarbības spēkiem.
- Zina dažādus svaru veidus (atsperes svari, sviras svari).
- Prot lietot masas mērvienības (kg, g).
- Veic eksperimentus ķermeņu un līdzsvara un stabilitātes noskaidrošanai
- Praksē pārbauda berzes darbību un paņēmienus tās samazināšanai
- Ar vienkāršiem sviras svariem nosaka ķermeņu masu, par atsvariem izmantojot priekšmetus ar zināmu masu, pieraksta iegūtos mērījumus, izmantojot masas apzīmējumu un mērvienības.
-
Programmas sasniedzamais rezultāts
- Zina, ka dabā sastopamas organiskas vielas: tauki, ciete, glikoze un celuloze.
- Zina, ka blīvums ir vielu īpašība.
- Zina maisījumu veidus un maisījumu atdalīšanas veidus.
- Salīdzina tīras vielas un maisījumus, parādot kopīgās un atšķirīgās pazīmes.
- Spriež par vielu izmantošanu, lietojot informāciju par to īpašībām.
- Novēro organisko vielu īpašības (agregātstāvoklis, krāsa).
- Salīdzina vielas pēc to blīvuma, izmantojot literatūras datus un eksperimentu rezultātus.
- Veic eksperimentus, lai izdalītu tīras vielas no maisījumiem nostādinot, filtrējot un sijājot.
- Pēc novērojumu rezultātiem vai dotās informācijas prot grupēt: tīras vielas un maisījumi, viendabīgi un neviendabīgi maisījumi.
- Raksturo gaisa sastāvu, izmantojot Zemes atmosfēras gaisa sastāva diagrammas.
- Izmantojot datus par gaisa sastāvu, prot uzzīmēt gaisa sastāva diagrammu.
-
Programmas sasniedzamais rezultāts
- Zina, kas ir ķīmiskās pārvērtības.
- Zina, ka rūsēšana, pūšana, trūdēšana un rūgšana ir vielu ķīmiskās pārvērtības.
- Novēro organisko vielu (cukura, cietes, celulozes) pārvērtības karsējot un prot pastāstīt par saviem novērojumiem.
- Pēta dažādu vielu un materiālu pārvērtības ūdens un gaisa ietekmē.
- Novēro apkārtējā vidē notikušās vielu pārvērtības.
- Ievēro drošības noteikumus, strādājot ar vielām un materiāliem
-
Programmas sasniedzamais rezultāts
- Zina Latvijā izmantojamos kurināmā veidus.
- Salīdzina kurināmā veidus pēc agregātstāvokļa un to sadegšanas produktu ietekmes uz apkārtējo vidi.
- Zina par enerģijas iegūšanas tehnoloģiju nozīmi cilvēka dzīvē.
- Zina, kā jārīkojas, lai pārtrauktu degšanu, ja nedrīkst izmantot ūdeni.
- Veic eksperimentus ar siltumizolācijas materiāliem siltuma saglabāšanai.
- Prot nolasīt termometra pozitīvos un negatīvos mērījumus.
- Prot rīkoties ar sildierīcēm, karstiem priekšmetiem un šķidrumiem, ievērojot drošības noteikumus.
- Prot izsaukt pirmo palīdzību un nepieciešamības gadījumā sniegt pirmo palīdzību ugunsgrēka gadījumā.
-
Programmas sasniedzamais rezultāts
- Zina par vielu veidošanos augu lapās.
- Izprot augu lomu skābekļa un ogļskābās gāzes apritē un novērtē augu nozīmi dabā un cilvēku dzīvē.
- Zina par augu pielāgošanās veidiem.
- Veic eksperimentus, kas pamato vielu veidošanos augu lapās.
- Eksperimentāli nosaka organiskās vielas auga daļās.
- Eksperimentāli pamato augu elpošanu un ūdens regulāciju augos.
- Veic eksperimentus, lai salīdzinātu augus dažādos augšanas apstākļos.
-
Programmas sasniedzamais rezultāts
- Zina jēdzienus: orgānu sistēmas, vairošanās.
- Zina dzīvnieku orgānu sistēmas: nervu sistēma, asinsrites sistēma, elpošanas sistēma, gremošanas orgānu sistēma, izvadsistēma, dzimumsistēma, balsta un kustību orgānu sistēma.
- Parāda attēlos dzīvnieku orgānu sistēmas un nosauc tās.
- Novēro un salīdzina pilnīgu un nepilnīgu pārvēršanos.
-
Programmas sasniedzamais rezultāts
- Zina cilvēka orgānu sistēmas: nervu sistēma, asinsrites sistēma, elpošanas sistēma, gremošanas orgānu sistēma, izvadsistēma, dzimumsistēma, balsta un kustību orgānu sistēma.
- Zina par gaismas uztveršanu ar acīm.
- Zina, vides nozīmi skaņas izplatīšanā.
- Raksturo skaņas uztveršanu ar cilvēka ausi.
- Zina profesijas, kas saistītas ar gaismu (operators, fotogrāfs, acu ārsts u. c.) un skaņu (skaņu operators, ausu ārsts u. c.).
- Zina dzīvības uzturēšanas nosacījumus.
- Izprot galvenās dzīvības pazīmes.
- Izprot gaisa, ūdens un uztura nozīmi cilvēka attīstībā.
- Zina par starojuma (rentgena starojuma, ultravioletā un radioaktīvā starojuma) ietekmi uz cilvēku.
- Zina, kur meklēt pirmo palīdzību traumu gadījumā.
- Prot parādīt attēlos cilvēka orgānu sistēmas un nosaukt tās.
- Pazīst dažādus gaismas avotus.
- Pēta skaņas izplatīšanos cauri dažādiem šķēršļiem un dzirdamību dažādā attālumā.
- Novērtē maņu orgānu lomu pasaules izzināšanā, pamatojoties uz eksperimentālo pieredzi.
- Apzinās dzirdes saudzēšanas nepieciešamību. Apzinās redzes saudzēšanas nepieciešamību.
- Apzinās saules dūriena bīstamību. Izvairās no ilgstošas uzturēšanās saulē.
-
Lai īstenotu projekta darbu, skolēnus sadala 5 grupās (pa 3-5 skolēniem). Darbu ieteicams veikt divās mācību stundās.
Projekta darba veikšanai nepieciešami datori ar interneta pieslēgumu, lielas papīra loksnes, krāsaini flomasteri, krāsains papīrs u.c. piederumi.
Projekta darbs atbilst Noteikumiem par valsts standartu pamatizglītībā un pamatizglītības mācību priekšmetu standartiem (2006.gada 19.decembra Ministru kabineta noteikumi Nr.1027) un mācību priekšmeta programmas paraugam “Dabaszinības 1.–6. klasei” (ISEC, 2005, ar labojumiem 2010.gada septembrī)
Darbā tiek īstenotas programmas prasības:- Zina cilvēka orgānu sistēmas: asinsrites sistēma, elpošanas sistēma, gremošanas orgānu sistēma, balsta un kustību orgānu sistēma. Prot parādīt attēlos cilvēka orgānu sistēmas un nosaukt tās. Izprot gaisa, ūdens un uztura nozīmi cilvēka attīstībā.
- Zina par gaismas uztveršanu ar acīm. Apzinās redzes saudzēšanas nepieciešamību.
- Raksturo skaņas uztveršanu ar cilvēka ausi. Apzinās dzirdes saudzēšanas nepieciešamību.
Par darbu tiek saņemts vērtējums 10 ballu skalā.
-
Programmas sasniedzamais rezultāts
- Zina jēdzienu: mikroorganismi.
- Zina, kas ir mikroskops.
- Izprot mikroorganismu nozīmi un ietekmi uz citām dzīvām būtnēm.
- Prot aplūkot mikroskopā mikropreparātus.
- Pēta mikroorganismu darbību.
- Apzinās personīgās higiēnas ievērošanas nepieciešamību.
-
Programmas sasniedzamais rezultāts
- Zina jēdzienus: Saules sistēma, Galaktika.
- Nosauc un īsi raksturo Saules sistēmas planētas.
- Salīdzina Zemes vietu Saules sistēmā ar pārējo planētu izvietojumu.
- Zina par kosmisko aparātu nozīmi planētu pētījumos.
- Zina Mēness fāžu secību un prot pastāstīt par Mēness fāžu maiņu.
- Salīdzina Sauli un zvaigznes kā debess ķermeņus.
- Zina par zvaigžņu daudzveidību.
- Zina par teleskopu izmantošanu Visuma izpētē.
- Zina, ko pēta astronomi un ar ko nodarbojas kosmonauti, vērtē šo profesiju nozīmi.
- Izveido Saules sistēmas modeli.
- Izmantojot dažādus informācijas avotus, salīdzina planētu attālumu no Saules un apstākļus uz tām, apkopo iegūtos datus tabulās.
- Veic Mēness fāžu maiņas novērojumus un modelē tos.
- No dažādiem informācijas avotiem iegūst ziņas par zvaigznēm un Galaktiku.
- Parāda Saules sistēmas atrašanās vietu Galaktikas modelī.
-
Programmas sasniedzamais rezultāts
- Lieto jēdzienus: kontinenti, pasaules daļas, salas, pussalas.
- Zina par salu iedalījumu pēc veidošanās.
- Zina iežu iedalījumu pēc veidošanās.
- Parāda dažādas izcelsmes salas pusložu kartē un atšķir salas no pussalām.
- Parāda pasaules daļas un kontinentus pusložu kartē.
- Novēro iežus un grupē tos pēc atsevišķām pazīmēm.
-
Programmas sasniedzamais rezultāts
- Zina par ūdens riņķojumu dabā un izprot tā nozīmi.
- Izskaidro krāču un ūdenskritumu veidošanos upēs.
- Salīdzina kalnu upes un līdzenumu upes daļas.
- Vizuāli attēlo ūdens riņķojumu dabā.
- Atšķir krāces un ūdenskritumus dabā, attēlos vai filmās.
-
Programmas sasniedzamais rezultāts
- Lieto jēdzienu : mākoņi
- Pazīst gubu, gubu lietus, spalvu mākoņus dabā un attēlos.
- Izprot atsevišķu nokrišņu veidu veidošanās likumsakarības.
- Novēro mākoņus dabā.
- Pēc mākoņiem prot prognozēt iespējamos laikapstākļus.
-
Programmas sasniedzamais rezultāts
- Zina dabas ainavas Latvijas teritorijā.
- Izprot cilvēku darbības ietekmi uz dabas ainavām
- Raksturo dabas ainavas Latvijas teritorijā un to raksturīgākos dabas objektus, izmantojot savus novērojumus.
- Prot priecāties par dabas skaistumu.