Jauno datoriķu skola
Tēma | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
Eiropas programmēšanas nedēļas ietvaros aicinām uz Scratch semināru 11.11.2014. 11:00, ievad-nobeiguma prezentācijae-vides pašā lejā | Programmēšana Scratch vidē - tas ir vienkārši! |
|
LU DF dekāna prof. J Borzova u.c. ievadvārdi Jauno datoriķu skolai (2:32 min. YouTube video) | ||
Ievadvārdi JDS ("vieglāks" - 6,4 MB .flv fails) | LU DF dekāna prof. J. Borzova un doc. I. Gorbāna JDS ievadvārdu īss video. |
|
Tēma 1 | Scratch izvēles pamatojums un projekta koncepcija | Projekta koncepcija un paskaidrojums kā lietot šo materiālu vietni. |
Lejupielādei: Scratch izvēles pamatojums un projekta koncepcija (181 kB .pdf) | Kā lietot šos materiālus, un par izvēli. |
|
Programmēšanas vide jebkuram skolēnam – Scratch jeb datorprogrammēšanas pamati dažās stundās. E-grāmata, autors: Imants Gorbāns | Scratch ir vienkārša programmēšanas valoda un vide, arī multimediju radīšanas rīks, ko var izmantot, lai iepazītos ar programmēšanu. Scratch ir noderīga kā vidusskolēniem, tā pamatskolēniem, to var lietot dažādos sarežģītības līmeņos – no pirmo klašu skolēna līdz pirmo kursu studentiem. Šīs Scratch pamācība ir rakstītas ar mērķi piedāvāt vienkāršu un viegli patstāvīgi īsā laikā (dažās stundās) apgūstamu rīku skolēniem, kuriem skolā nav bijusi programmēšana, vai tā apgūta niecīgā apjomā. Tas varētu palīdzēt pašiem saprast, vai jums programmēšanas abstraktā domāšana interesē un padodas, vai ir pamatota vēlme studēt programmēšanu Latvijas Universitātes Datorikas fakultātē vai citur. Tāpat šīs instrukcijas var būt noderīgas kā topošajiem tā jau strādājošiem informātikas skolotājiem, gatavojoties programmēšanas stundām, kurās radīt atraktīvu dažādību valodas Pascal utml. matemātiskajam skaistumam, pielietojumu šaurumam un vizuālajai garlaicībai. |
|
Lejupielādei: Programmēšanas vide jebkuram skolēnam – Scratch jeb datorprogrammēšanas pamati dažās stundās (1,5 MB .pdf datne) | E-grāmatā dotais konspekts lejupielādei 1 .pdf failā. Faila atvēršanai nepieciešama PDF failu lasīšanas programma, piemēram, Adobe Reader vai FoxitReader. |
|
YouTube video: Scratch ievadlekcija - svarīgākais 1. tēmas konspekta 1., 2. nodaļā (9:27 min., jaunā logā) | ||
YouTube video: Scratch 1. programmiņas izveide - svarīgākais 1. tēmas konspekta 3.1., 3.2. nodaļā (8:53 min. jaunā logā) | ||
Video: Scratch 1. programmiņas izveide - svarīgākais 1. tēmas konspekta 3.3., 3.4. nodaļā (9:50 min., jaunā logā) | ||
Video: Scratch ievadlekcija - svarīgākais 1. tēmas konspekta 1., 2. nodaļā (9:27 min. .flv) | Svarīgākais 1. tēmas konspekta 1., 2. nodaļā. |
|
Video: Scratch 1. programmiņas izveide - svarīgākais 1. tēmas konspekta 3.1., 3.2. nodaļā (8:53 min. .flv) | Svarīgākais 1. tēmas konspekta 3. nodaļas 3.1., 3.2. apakšnodaļās. |
|
Video: Scratch 1. programmiņas izveide - svarīgākais 1. tēmas konspekta 3.3., 3.4. nodaļā (9:50 min. .flv) | Svarīgākais 1. tēmas konspekta 3. nodaļas 3.3., 3.4. apakšnodaļās. |
|
PROGRAMMAS PIEMĒRS: Scratch veidota prezentācija v.1 par Jauno datoriķu skolas šo e-vidi (šim piemēram ir vienkāršs, bet visai garš kods) | ||
PROGRAMMAS PIEMĒRS: Scratch veidota prezentācija v.2 par Jauno datoriķu skolas šo e-vidi (šim piemēram kods ir īsāks, bet sarežģītāks - ir definēta un daudzkārtēji izmantota jauna procedūra) | ||
Citu Scratch kopienas dalībnieku pirmo programmu noderīgi piemēri | Noderīgi dažādu citu autoru programmu piemēri, kas var palīdzēt pirmajos soļos ar Scratch |
|
Tēma 2 | Programmēšanas vide jebkuram skolēnam – Scratch multimediju iespējas jeb datorprogrammēšanas pamati II dažās stundās. E-grāmata, autors: Imants Gorbāns | Šis ir otrais konspekts LU DF projekta “Jauno datoriķu skola” (JDS) ietvaros. Ja pirmajā konspektā tika aplūkoti Scratch pamati, tad šajā konspektā galvenais akcents ir vērsts uz Scratch 2.0 multimediju iespējām – darbu ar mikrofonu un tīmekļa kameru (Webcam). |
Lejupielādei: Programmēšanas vide jebkuram skolēnam – Scratch multimediju iespējas jeb datorprogrammēšanas pamati II dažās stundās (409 kB .pdf datne) | Apraksts par Scratch 2.0 multimediju iespēju pamatiem. |
|
PROGRAMMAS PIEMĒRS: Taurenītis v.1.1 - Scratch 2.0 programmiņa ar skaņas detektēšanu no mikrofona. Lai taurenītis lidotu, radiet skaņu, kas skaļāka par 10 vienībām, lai lidotu augstu - virs 80 nosacītajām vienībām (tās ir diapazonā 0...100) | ||
YouTube video - programmas Taurenītis v.1.1 izveide: Scratch 2.0 skaņas detektēšana - 2. tēmas 1. vingrinājums (14:19 min., jaunā logā) | ||
Programmas Taurenītis v.1.1 kods - piemērs ar skaņas detektēšanu | Scratch 2.0 koda (scenārija) ekrānattēls. |
|
PROGRAMMAS PIEMĒRS: Begemots v.1 - programmiņa Scratch 2.0 iespēju tīmekļa kameras kustību detektēšanā demonstrēšanai | ||
Attēli kustību detektēšanas programmiņas Begemots v.1 koda un darbības paskaidrošanai | Skat. paskaidrojumus zem attēliem. |
|
PROGRAMMAS PIEMĒRS: Remiksēta "Dance your way to stardom - WEBCAM REQUIRED" - nesēdi, palēkā, tad izpēti kodu! | ||
Attēli ar programmas "Dance your way to stardom - WEBCAM REQUIRED" remix kodu | Paskaidrojumam, pilnībā visu kodu var redzēt Scratch portālā - pie programmas "See inside". |
|
Video: Scratch 2.0 skaņas detektēšana - 2. tēmas 1. vingrinājums (14:19 min., .flv) | Scratch sensoru iespēju 1. piemērs. |
|
Citu Scratch kopienas dalībnieku multimediju programmu noderīgi piemēri | Dažādu autoru piemēri programmām ar mikrofonu un tīmekļa kameru. |
|
Jauno datoriķu skolas 2014. gada dažu programmu piemēri vienviet Scratch studijā | JDS studija "Jauno datoriķu skola". |
|
Vieta Scratch portālā JDS dalībnieku veidoto programmu kopīgošanai | JDS Scratch 2. studija dalībnieku failu kopīgošanai. Vispirms dalībnieks programmu "šārē", tad pievieno šai studijai. |
|
Tēma 3 | PROGRAMMAS PIEMĒRS: Kvadrātvienādojuma rēķināšanas programmiņa v.1 | |
Paskaidrojums un uzdevumi par kvadrātvienādojuma programmu | Klasiskā kv-v-juma programma negari. |
|
Attēli ar kvadrātvienādojuma programmas kodu u.c. | Kvadrātvienādojuma programmas kods un rediģēšanas skati. |
|
PROGRAMMAS PIEMĒRS: Dzejas četrrindu ģenerēšanas programma ražo uz nejaušībām bāzētas bezatskaņu vārsmas, nejauši atlasot no 8 vārdu masīviem (aptuveni 330 vārdiem). | ||
Paskaidrojums dzejas ģenerēšanas programmai un uzdevumi | Par manu Scratch 2.0 programmiņu Dzejas ražošana v.1.3. |
|
Attēli ar dzejas ģenerēšanas programmas vienkāršākās versijas kodu | Viss notiek nejauši, gandrīz. |
|
VĒL PROGRAMMU PIEMĒRI: Tipiski skolu programmēšanas 8 uzdevumi, pārnesti uz Scratch | + Noderīgi 8 uzdevumi ievadam programmēšanā. Vairāk vai mazāk klasiski programmēsanas priekšmetu skolas uzdevumi, izpildāmi ne tikai Free Pascal, C++, Java, Visual Basic, bet arī Scratch: mērvienību kalkulators, varbūtību eksperiments, pirmskaitļi, Fibonači skaitļi, Lisažū figūras, fraktāļi un MS Excel funkcijai PMT() līdzīgi aprēķini. Materiāla autors doc. Imants Gorbāns. |
|
VĒL PROGRAMMU PIEMĒRI: Tipiski skolu programmēšanas 8 uzdevumi, pārnesti uz Scratch (1 MB PDF formātā) | Noderīgi 8 uzdevumi ievadam programmēšanā. Vairāk vai mazāk klasiski
programmēsanas priekšmetu skolas uzdevumi, izpildāmi ne tikai Free Pascal, C++, Visual Basic, bet arī Scratch:
mērvienību kalkulators, varbūtību eksperiments, pirmskaitļi, Fibonači
skaitļi, Lisažū figūras, fraktāļi un kredītu aprēķināšana līdzīgi MS
Excel funkcijai PMT(). |
|
Citu Scratch kopienas dalībnieku matemātiska rakstura programmu skaisti piemēri | Koda izpētišanai un saprašanai. |
|
Tēma 4 | Spēļu veidošana Scratch | Ievads spēļu veidošanā Scratch, 4 piemēri. Autors Imants Gorbāns |
Spēļu veidošana Scratch (grāmata pdf failā, 1,1 MB) | Autors: Imants Gorbāns. 2014.g. |
|
SPĒLES PIEMĒRS: "The Angry Crab" remix | ||
Citu Scratch kopienas dalībnieku veidoto spēļu labi piemēri | Noderīgi izspēlēt spēli un izpētīt tās kodu. |
|
Tēma 5 | Arduino mikrokontroliera darbināšana Scratch | Arduino apraksts un tā programmēšanas iespējas Scratch. Autors: Imants Gorbāns |
Arduino mikrokontroliera darbināšana Scratch (grāmata .pdf 2,5 MB) | Autors: doc. Imants Gorbāns |
|
Video: Scratch 1. programmiņa Arduino darbināšanai | ||
Video: Scratch 1. programmiņa Arduino darbināšanai (mazākā - 1,8 MB .flv failā) | 5. tēmas grāmatas 1. vingrinājuma demonstrējums. Autors: Imants Gorbāns. |
|
Citu Scratch kopienas dalībnieku veidoto programmu darbam ar mikrokontrolieriem piemēri | Scratch iespējas darbā ar Arduino, Lego. |
|
Datorvadāmu ierīču pamati DOS + Pascal | LIIS materiāls, 2001. g., zināmā mērā joprojām aktuāls. |
|
Papildus | Programmu failu piemēri un sagataves | Materiālos dotās programmas |
Eiropas programmēšanas nedēļa 11.-17.okt.2014. | Eiropas programmēšanas nedēļas, kas Eiropā norisināsies no 11. līdz 17. oktobrim, ietvaros LU Datorikas fakultāte aicina skolēnus un skolotājus piedalīties Jauno datoriķu skolas seminārā „Programmēšana Scratch vidē - tas ir vienkārši!” Seminārs notiks sestdien, 2014. gada 11. oktobrī, plkst. 11:00 - 13:00 LU Datorikas fakultātē (Rīgā, Raiņa bulvārī 19, 3. stāvā, 345. datorklasē). Seminārs būs skatāms arī interneta tiešraidē Latvijas Universitātes portālā http://www.lu.lv/par/mediji/video/. |
|
Programmēšanas nedēļas vodeo tiešraides filmiņa (11.10.2014. 1 st. 51 min.) | Eiropas programmēšanas nedēļas ietvaros notika Scratch seminārs 11.11.2014. 11:00 LU DF 345. aud. |
|
Prezentācija Programmēšanas nedēļas ievadminūtēm | 2014.10.11. |
|
Programmēšanas dienas semināra bildes (11.10.2014.) | Scratch seminārs LU DF. |
|
Prezentācija LatSTE 2014 (30.10.2014.) | LatSTE 2014.10.30 plenārsēdē. |