Olimpiādes rezultātu apspriešana

9. klases uzdevumu apspriešana

 
Agnese Kokina attēls
9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Agnese Kokina — pirmdiena, 2015. gada 30. novembris, 11:45
 

Šeit rakstām visus jautājumus, kas radušies par 9. klases uzdevumiem un to atbildēm

Žanis Lācis attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Žanis Lācis — pirmdiena, 2015. gada 30. novembris, 14:19
 

Kāpec uzdevumos par aizsargājamām dabas teritorijām bija ielikti arī dabas parki,liegumi,pieminekļi,ja olimpiādes tēmas bija tikai dabas rezervāti, biosfēras rezervāti, nacionālie parki.

Jānis Liepiņš attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Jānis Liepiņš — pirmdiena, 2015. gada 30. novembris, 17:21
 

Protams, ka olimpiādes programmā minēti tikai dabas rezervāti, biosfēras rezervāti, nacionālie parki; taču uz uzdevuma jautājumiem bija iespējams atbildēt izmantojot dotos datus/ aprakstus un ziņas no Latvijas likumdošanas.

Andra Ermansone attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Andra Ermansone — pirmdiena, 2015. gada 30. novembris, 15:29
 

Vitakera klasifikācija ir 10.klases programmā. Nekorekti.

Agnese Kokina attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Agnese Kokina — pirmdiena, 2015. gada 30. novembris, 17:08
 

Atzīstam, ka klasifikācija pēc Vitakera nav 9. klases programmā. Tomēr dzīvniekus, augus un sēnes ir jāatpazīst arī 9. klasē.

 Interaktīvajos uzdevumos izlabojām uz 9. klasēm pazīstamākiem terminiem.

(Rediģējis/usi Jānis Liepiņš — sākotnējā iesniegšana pirmdiena, 2015. gada 30. novembris, 17:08)

Uzdevumi, kur atbildēs figurē "monēru valsts" vai "protistu valsts" netiks anulēti, jo 7. klases mācību grāmatā tiešām šie jēdzieni ir atrodami.

Maksims Kudeikins attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Maksims Kudeikins — pirmdiena, 2015. gada 30. novembris, 18:24
 

Labdien!

Organismus  bioloģijā klasificē pēc Vitakera neatkarīgi no klases, kurā skolēns mācās. Kāpēc jāanulē skolēna zinšanas par monēru protistu valsti, ja viņš zina pareizi


Dāvids Rubens attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Dāvids Rubens — pirmdiena, 2015. gada 30. novembris, 21:46
 
Pilnīgi piekrītu!!!
Liega Krasovska attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Liega Krasovska — pirmdiena, 2015. gada 30. novembris, 22:10
 

Es arī piekrītu! Tikpat labi es varu uzrakstīt, lai maina tos jautājumus, uz kuriem man nebija pareizas atbildes. Tas nebūtu godīgi! Tie, kuri to neimācījās, paši ir vainīgi, nevajag tagad novelt vainu uz citiem, kā saka, pēc kara visi gudri!

Laura Liepiņa attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Laura Liepiņa — pirmdiena, 2015. gada 30. novembris, 23:33
 

Kaut arī pati atbildēju pareizi, neuzskatu ka 9. klasē, arī olimpiādē, tādi būtu jāievieto. Lūdzu, beidziet taisīt komentāru karu, vienkārši pieņemiet, ka punktus anulēs. Ja saņemts labs rezultāts, tam neko nevajadzētu mainīt.

Marina Seļionova attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Marina Seļionova — pirmdiena, 2015. gada 30. novembris, 19:20
 

Olimpiādes saturs iekļaij arī ārpusstandarta prasības.

Tai skaita Vitakera klasifikāciju.Kāpēc anulēt punktus tiem, kas to iemācījās?)

Ieva Siksaliete attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Ieva Siksaliete — otrdiena, 2015. gada 1. decembris, 13:36
 

Apsurds! Vitakera klasifikācija ir atrodama pat 7. klases mācību grāmatās.

Pāvels Volkonovskis attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Pāvels Volkonovskis — pirmdiena, 2015. gada 30. novembris, 15:38
 

Kāpēc olimpiādē nebija nekas par cilvēku dzimumorgāniem utt. ?

Viesturs Gedvils attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Viesturs Gedvils — pirmdiena, 2015. gada 30. novembris, 17:03
 
Lūdzu apskatiet 9. jautājumu.
Nesaprotu, kāpēc manis izvēļētie atbilžu varianti A un H nav pareizi?

Protestēju par 13.jautājuma C fotogrāfiju, kurā nevar redzēt (saskaitīt) kauslapas!!!

Jautājums par 15.uzdevumu.
Vai kadiķis tiešām var būt gan vienmāju, gan divmāju augs?
Izvēlējo šo kā nepatiesu atbildi, jo esmu mācījies, ka kadiķis ir divmāju augs.

Jauku vakaru!



Agnese Kokina attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Agnese Kokina — pirmdiena, 2015. gada 30. novembris, 17:22
 

Sākumā atbildēšu par putnu uzdevumu. Kā jūs pareizi esat izdomājis, gan A, gan H putns ir putni, kas barojas ūdenstilpēs. Atšķirība norādītajos barošanās veidos bija spējā est gliemežus. H putnam knābis ir smalks un tas nespēs tikt galā ar gliemežu čaulu, tādēļ tas nodarbojas tikai ar filtrēšanu.


Augu zieda formulu uzdevumā C attēlam ir doti četri varianti

Ca(5)Co5A9GCa5Co5AGCa(3)+(5)Co5AG(9)Co0Ca5AG0

Pēdējo var atmest uzreiz, jo redzams, ka ziedam ir kauslapas, pat ja īsti nevar novērtēt to skaitu. Bez kauslapu skaita pirmās trīs ziedu formulas atšķir vīrišķo un sievišķo daļu skaits. Fotogrāfijā var saskaitīt, ka vīrišķo daļu ir vairāk par desmit, bet sievišķās daļas ir deviņas, kas norāda uz atbildi Ca(3)+(5)Co5AG(9)

Jānis Liepiņš attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Jānis Liepiņš — pirmdiena, 2015. gada 30. novembris, 17:25
 

Kadiķis ir izņēmuma gadījums un tas var būt gan kā vienmājas, gan divmāju augs.

http://www.latvijasdaba.lv/augi/juniperus-communis-l/

Kristiāns Jakubovskis attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Kristiāns Jakubovskis — trešdiena, 2015. gada 2. decembris, 17:01
 
Labdien, manuprāt, tajās vietās, kur bija pareizas atbildes G un H, par putnu knābjiem runājot, varētu iesakaitīt abas atbildes tādā gadījumā, ja viņas ir vietām samainītas, jo šo putnu knābji ir līdzīgi, tai skaitā arī to knābju funkcijas.
Agnese Kokina attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Agnese Kokina — trešdiena, 2015. gada 2. decembris, 17:25
 

Abi putni, G un H pieder pie sloku dzimtas, kurā visi putni barojas ar bezmugurkaulniekiem, tomēr šo putnu knābju dažādās formas ļauj tiem specializēties uz dažādām piekrastes joslām, tādā veidā novēršot konkurenci.

Šņibīši un tārtiņi ir ar īsāku knābi, tādēļ barojas pašā krastā, G attēlā redzamā kuitala, spēj pārmeklēt dziļākas dūņas, bet H attēlā redzamā avozeta filtrē bezmugurkaulniekus no ūdens, tādēļ tai ir otrādi izliekts knābis, kas atvieglo šo procesu, ar G attēlā redzamo knābi filtrēt ūdeni varētu būt grūtāk.


Linards Sadovskis attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Linards Sadovskis — pirmdiena, 2015. gada 30. novembris, 18:24
 

Labdien! Mūsu olimpiādes laikā gadījās dažādas kļūmes ar internetu - neielādējās attēli utt. 

Bet tas nav galvenais. Mans jautājums ir tāds - kāpēc pie šī kļūdām nevar redzēt pareizās atbildes?


Agnese Kokina attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Agnese Kokina — pirmdiena, 2015. gada 30. novembris, 18:26
 

Ar kursoru (bultiņu) "uzbraucot" uz krustiņa, parādīs pareizo atbildi.

Linards Sadovskis attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Linards Sadovskis — pirmdiena, 2015. gada 30. novembris, 18:34
 

Mums nekad mācību programmā nebija tādu vārdu kā androcejs un ginecejs. Ko tas nozīmē?

Agnese Kokina attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Agnese Kokina — pirmdiena, 2015. gada 30. novembris, 18:40
 

Androcejs un ginocejs ir zieda vīrišķo un sievišķo daļu zinātniskie nosaukumi, no šiem vārdiem arī veidojas saīsinājumi A un G, kurus lieto ziedu formulās. 

Dāvids Rubens attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Dāvids Rubens — pirmdiena, 2015. gada 30. novembris, 19:01
 
Labdien, man ir vairāki jautājumi:
1)


Ca(5)Co(5)A2+1G(3)Ca0Co5A4G0Ca(5)Co(5)A5G1NepareizsCo5Ca5A6G1
Punkti: 0,0 / 1,0

Pareizā atbilde ir: Ca(5)Co(5)A2+1G(3)
Kāpēc šajā jautājumā pareizā atbildes ir Ca(5)Co(5)A2+1G(3), ja labi redzams, ka zieda auglenīca ir saaugusi no vairāk neka trīs lapām, un putekšņlapu arī ir vairāķ par divām.

2)
Parastais kadiķis jeb paeglis var būt gan vienmāju, gan divmāju augs
PatiessAplamsNepareizs
Punkti: 0,0 / 1,0

Pareizā atbilde ir: Patiess
Kāpēc man šeit ir kļūda, ja šeit https://lv.wikipedia.org/wiki/Parastais_kadi%C4%B7is   , http://www.redzet.lv/?code=A-354-12&view=Parastais+kadi%C4%B7is ,  http://spoki.tvnet.lv/vesture/Sadi-tadi-Latvijas-koki/371324/1/2 ,     rakstīts pilnīgi pretējais.

Parastajam kadiķim jeb paeglim ir viendzimuma ziedi
PatiessNepareizsAplams
Punkti: 0,0 / 1,0

Pareizā atbilde ir: Aplams
Pēc iepriekšējā jautājuma izlasīšanas lūdzu paskatīties arī šo!


3)



Aplūko attēlu un novērtē apgalvojumus par to, kas tajā redzams, kā patiesus vai aplamus.



Apgalvojums Novērtējums
Tās ir viena zieda sastāvdaļas
PatiessNepareizsAplams
Punkti: 0,0 / 1,0

Pareizā atbilde ir: Aplams
Es uzskatu, ka tas ir mēlzieds un stobrzieds no viena zieda.

4)Tātad olimpiādes nolikumā ir teikts, ka jautājum būs tikai par 1.2.5. zina aizsargājamās teritorijas (dabas rezervātus, biosfēras rezervātu, nacionālos parkus Latvijā), man šķiet, ka jautājumi, kuros ir jautāts kaut kas cits ir jāanulē:Jautājumā 23, 2 atbildēs ir minēt dabas parks, bet nolikumā   nebija minēts, ka vajag mācīties arī par dabas parkiem, arī jautājumi citi jautājumi ir jāanulē, piemēram,


Dabas rezervātiNacionālie parkiDabas parkiNepareizsDabas pieminekļiDabas liegumiAizsargājamie ainavu apvidiBiosfēras rezervāti
Punkti: 0,0 / 1,0

Pareizā atbilde ir: Dabas liegumi

Arī 27. uzdevumā trešajā atbilde ir dabas parks.
Un 29. jautājums vispār nav pieskaitāms ne pie viena nolikuma punkta.
Liega Krasovska attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Liega Krasovska — pirmdiena, 2015. gada 30. novembris, 22:19
 

Par jautājumu, kur bija vaicāts par to, vai vai abas zieda sastāvdaļas pieder vienam ziedam, es arī domāju, ka tas ir viena zieda (asteru jeb kurvjziežu dzimtas zieda) stobrzieds un mēlzieds. Tā kā šo jautājumu varētu, lūdzu pārskatīt.

Aplūko attēlu un novērtē apgalvojumus par to, kas tajā redzams, kā patiesus vai aplamus.



ApgalvojumsNovērtējums
Tās ir viena zieda sastāvdaļas
PatiessNepareizsAplams
Punkti: 0,0 / 1,0

Pareizā atbilde ir: Aplams


Agnese Kokina attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Agnese Kokina — pirmdiena, 2015. gada 30. novembris, 22:30
 

Asteru "zieds" patiesībā ir ziedkopa ar daudziem ziediem

Liega Krasovska attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Liega Krasovska — pirmdiena, 2015. gada 30. novembris, 23:16
 

Nu jā, bet vienalga attēlā redzamais stobrzieds un mēlzieds var piederēt vienam ziedam, šis jautājums ir diezgan strīdīgs, jo, manuprāt, var pieņemt abas atbildes.

Dāvids Rubens attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Dāvids Rubens — otrdiena, 2015. gada 1. decembris, 17:09
 

Labdien, man ir vairāki jautājumi:

1)


Ca(5)Co(5)A2+1G(3)Ca0Co5A4G0Ca(5)Co(5)A5G1NepareizsCo5Ca5A6G1
Punkti: 0,0 / 1,0

Pareizā atbilde ir: Ca(5)Co(5)A2+1G(3)

Kāpēc šajā jautājumā pareizā atbildes ir Ca(5)Co(5)A2+1G(3), ja labi redzams, ka zieda auglenīca ir saaugusi no vairāk neka trīs lapām, un putekšņlapu arī ir vairāķ par divām.

2)Kāpēc man šeit ir kļūda, ja ,  piemēram Ruta Aguraiuja, Evalda Pota un Maije Toma bioloģijas grāmatā  150 lpp. un Līgas Sausiņas grāmatā Bioloģija vidusskola 1. daļa 98. lpp. rakstīts, ka kadiķi ir tikai divmāju augi un it ipaši parastais kadiķis .Aicinu anulēt šos uzdevumus vai arī ieskaitīt man divus punktus.

Parastais kadiķis jeb paeglis var būt gan vienmāju, gan divmāju augs
PatiessAplamsNepareizs
Punkti: 0,0 / 1,0

Pareizā atbilde ir: Patiess

Pēc iepriekšējā jautājuma izlasīšanas lūdzu paskatīties un izlabojiet arī šo!

Parastajam kadiķim jeb paeglim ir viendzimuma ziedi
PatiessNepareizsAplams
Punkti: 0,0 / 1,0

Pareizā atbilde ir: Aplams
4)Aplūko attēlu un novērtē apgalvojumus par to, kas tajā redzams, kā patiesus vai aplamus.




Apgalvojums Novērtējums
Tās ir viena zieda sastāvdaļas
PatiessNepareizsAplams
Punkti: 0,0 / 1,0

Pareizā atbilde ir: Aplams

Kāpēc man šeit nav ieskaitīts te taču redzams, ka tās abas ir viena zieda - asteres sastāvdaļas.

4)Tātad olimpiādes nolikumā ir teikts, ka jautājumi būs tikai par dabas rezervātiem, biosfēras rezervātiem un  nacionālajiem parkiem Latvijā, man šķiet, ka jautājumi, kuros ir jautāts kaut kas cits ir jāanulē:Jautājumā 23., 2 atbildēs ir minēts dabas parks, bet nolikumā   nebija minēts, ka vajag mācīties arī par dabas parkiem, arī  citi jautājumi ir jāanulē, piemēram,


Dabas rezervātiNacionālie parkiDabas parkiNepareizsDabas pieminekļiDabas liegumiAizsargājamie ainavu apvidiBiosfēras rezervāti
Punkti: 0,0 / 1,0

Pareizā atbilde ir: Dabas liegumi

Arī 27. uzdevumā trešajā atbilde ir dabas parks.

Un 29. jautājums vispār nav pieskaitāms ne pie viena nolikuma punkta.









Jānis Liepiņš attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Jānis Liepiņš — otrdiena, 2015. gada 1. decembris, 18:32
 

Par parasto kadiķi un tā māju statusu. Jāatzīst, ka šajā jautājumā literatūras avotos minētas divas situācijas: parastais kadiķis, kas var būt gan vienmājas gan divmāju augs (http://www.latvijasdaba.lv/augi/juniperus-communis-l/ http://aob.oxfordjournals.org/content/89/2/205.full),  parastais kadiķis kā divmāju augs  (Sausiņa, Bioloģija vidusskolai 1. daļa, 2008). Ieskaitītas tiks abas atbildes. Kadiķis ir kailsēklis, tāpēc tam nav ziedu, tāpēc atbilde jautājumā par viendzimuma vai divdzimuma ziediem ir aplama.

Bioloģijas olimpiādes saturā nav dots pilns Latvijā aizsargājamo dabas teritoriju uzskaitījums, taču "trūkstošā informācija", kas nepieciešama, lai atrisinātu 23. un tālākos jautājumus, ir atrodama uzdevuma aprakstā. Papildus, Jums ir dota karte, kur vienāda statusa aizsargājamās dabas teritorijas ir iekrāsotas vienā krāsā. Balstoties uz Jums pieejamo informāciju un iepriekš skolā sniegtajām zināšanām (7. klase, botānika un vispārējās Latvijas ģeogrāfijas zināšanas), ir iespējams atbildēt uz jautājumiem par šķietami nepazīstamām aizsargājamām dabas teritorijām. 29. jautājumā ir jāzin, ka Usmas ezers, kurā atrodas Moricsalas rezervāts, nav mitrājs, tāpēc nevar piederēt pie Ramsāres teritorijām.

Attēlā ir redzams asteres mēlzieds un stobrzieds, kas ir divi atsevišķi ziedi, bet abi kopā atrodas vienā ziedkopā - kurvītī. Lai gan tautas valodā tas tiek saukts par "ziedu", tā anatomiski ir ziedkopa.

Zem attēla ar flokša ziedu nav dota neviena pareiza zieda formula. Šo jautājumu tiešām anulēsim.

Dāvids Rubens attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Dāvids Rubens — otrdiena, 2015. gada 1. decembris, 20:19
 

Tad es varu cerēt, ka man tiek pieskaitīts viens punkts un viens punkts tiks anulēts visiem.

Pateicos par sapratni un izskaidrošanu.

Liega Krasovska attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Liega Krasovska — otrdiena, 2015. gada 1. decembris, 22:41
 

Cik tad īsti anulēs punktus no 9. klašu olimpiādes, un, no kuriem uzdevumiem tas būs?

Jānis Liepiņš attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Jānis Liepiņš — trešdiena, 2015. gada 2. decembris, 21:37
 

9. klasē anulēti ir 13. uzdevuma D un I jautājumi.

Tomass Neuss-Lucs attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Tomass Neuss-Lucs — otrdiena, 2015. gada 1. decembris, 21:19
 

Kad būs zināmas visas vietas?

Agnese Kokina attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Agnese Kokina — trešdiena, 2015. gada 2. decembris, 17:04
 

Visus punktus finalizējam līdz piektdienai, kad arī izsūtam katra novada dalībnieka iegūtos punktus novadu metodiskajām komisijām, tās arī sadalīs vietas novados.

Laima Kampa attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Laima Kampa — trešdiena, 2015. gada 2. decembris, 19:06
 

Labdien! Gribēju jautāt, kāpēc man 13. uzdevuma I piemērā nav redzami atbilžu varianti? Pielikumā var redzēt, ka man bija atzīmēta pirmā atbilde, par ko sākotnēji bija piešķirts punkts, bet tagad noņemts. 9. klases olimpiādes uzdevumos interaktīvajā formā redzams, ka pareizā atbilde ir pirmā.

Paldies!

Olimpiāde

Olimpiādes uzdevumi interaktīvajā formā


 

Agnese Kokina attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Agnese Kokina — trešdiena, 2015. gada 2. decembris, 20:24
 

Pašlaik tiek rediģēts šis jautājums, tādēļ pagaidām iespējamas izmaiņas jautājuma attēlojumā

Jānis Liepiņš attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana
nosūtīja Jānis Liepiņš — trešdiena, 2015. gada 2. decembris, 21:25
 

Tehnisku iemeslu dēļ, no 9. klases testa Jūsu minētais jautājums tiek anulēts. Tātad, no 13. uzdevuma tiek anulēti divi jautājumi, bet max. punktu skaits 9. klasē tagad kļūst 147.