Šeit rakstām visus jautājumus, kas radušies par 11. klases uzdevumiem un to atbildēm
Paskaidrojiet, kā dzirdes labirints var būt radies mazāk kā 400 000 000 gadu atpakaļ, ja dotajā attēlā tas jau ir zivīm apmēram 500 000 000 gadu atpakaļ? Paldies jau iepriekš par atbildi!
Shēmā (tās apakšējā daļā) rādīts, ka zivīm sākotnēji ir bijuši līdzsvara orgāni, kas kopā ar kaulzivju attīstību evolucionējuši par dzirdes labirintu. Kaulzivis ir parādījušās 400 000 - 350 000 gadu atpakaļ.
Lapas vadaudi - vadaudu kūlīši veido lapas dzīslas (priede.bf.lu.lv/grozs/.../11_lekcija_lapa_skuja.pdf)
Kā sauc augu lapu vadaudus?
Pareizā atbilde ir: Dzīslas
Vadaudu kūlīši ir tas pats, kas vadaudi.
Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana
Jautājums 14/b:
Uzskatu, ka pīrsings pasliktina dzirdi, jo pat pieņemot, ka nerodas nekāda infekcija vai slimība, attēlā var redzēt, ka ārējās auss eja tiek daļēji aizsegta. Tā kā skaņa ir vilnis, kurā svārstās daļiņas, tad gadījumā, kad ir pīrsings, līdz auss gliemezim nonāk mazāk skaņas enerģijas nekā gadījumā bez pīrsinga.
Pielikumā attēls.
Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana
Tas ir tikai viens (konkrēts) pīrsinga piemērs, taču arī šādā gadījumā-sūdzību par dzirdes traucējumiem nevajadzētu būt.
Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana
Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana
Ja iedziļināties-pīrsings ir paša caurduršana (pierce no angļu val. ir izdurt,caurdurt,izurbt). Svešķermenis, kas tiek ievietots, var tikt mainīts vai vispār izņemts*, bet auss skriemelis paliek caurdurts.
"...daļēji aizsedz auss kanālu ietekmē skaņas daudzumu..."
Varbūt arī ietekmē, bet vai to varēs klasificēt kā dzirdes traucējumu?
*Ausu aizbāžņu lietošana nenozīmē to, ka cilvēkam ir dzirdes traucējumi.
Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana
Paldies par atsauci. Atsaucoties uz linku https://lv.wikipedia.org/wiki/P%C4%ABrsings, citāts: "Ar vārdu pīrsings var saprast gan rotu, kura tiek ievērta izdurtajos caurumos uz sejas vai ķermeņa, vai pat pašu caurduršanas procesu." Ja šim vārdam latviešu valodā ir vairākas nozīmes, kas šajā uzdevumā ir vienlīdz interpretējamas, tad piedāvāju šo uzdevumu anulēt kā nekorektu.
Atsaucoties uz Jūsu komentāru, kur Jūs rakstāt, ka:
''Varbūt arī ietekmē, bet vai to varēs klasificēt kā dzirdes traucējumu?''
Ja pieņem, ka tas, ka auss ejas aizsegšanas neklasificējas kā dzirdes traucējums, tad arī pīrsingam analoģiskais gadījums - sēra korķis auss ārējā ejā, kur tāpat tiek aizsegts auss kanāls - nav dzirdes traucējums, taču uzdevumu veidotāju atbilde tajā jautājumā ir "dzirde pasliktināsies".
"*Ausu aizbāžņu lietošana nenozīmē to, ka cilvēkam ir dzirdes traucējumi."
Ar ko atšķiras ausu aizbāžņa ietekme uz dzirdi no sēra korķa ietekmi uz dzirdi?
Secinājums - vai nu nekorekts ir jautājums par pīrsingu, jo iespējams dažādi interpretēt, un iespējamas vairākas atbildes, tāpēc jautājums būtu anulējams. Bet, ja uzskata, ka auss kanāla aizsegšana nekvalificējās kā dzirdes traucējums, tad atbilde uz jautājumu par sēra korķi ir nepareiza. Abas situācijas ir analoģiskas.
Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana
Nu, es domāju, ka Miša ir pretty much rekt.
Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana
Labvakar,
Dzirdes traucējumu uzdevumu veidotāji izjautāja olimpiādes dalībnieku viedokli par dažādu faktoru ietekmi uz cilvēka dzirdi.
Skaņas viļņiem piemīt īpašības apliekties ap šķērsli, kas ir priekšā auss ejai, bet sēra korķa gadījumā skaņai nevar apliekties šķērslim, jo auss eja ir hermētiski noslēgta. Tādejādi pīrsings ir pirmās situācijas piemērs (šķērslis būtiski netraucē dzirdei), bet sēra korķis ir gadījums no otrās situācijās (dzirde pasliktinās).
Uzteicam atsevišķu olimpiādes dalībnieku vērību un komentārus, tie noteikti veicinās uzdevumu formulēšanas kvalitāti nākotnē.
Pamatojoties uz Līgas Sausiņas mācību grāmatu ''Bioloģija vidusskolai 3.daļa'', transpirācija ir ūdens izkļūšana no auga atmosfērā, kas galvenokārt notiek, iztvaikojot caur atvārsnītēm.
Vai dotajā jautājumā transpirācija un iztvaikošana nav vienlīdzīgi procesi?
Jautājums 19, otrā aile
Uzdevumā prasīts atzīmēt lūksnes vadaudus, kā pareizā atbilde norādīts B.
Manuprāt, B struktūra ir kambijs, savukārt E struktūra ir lūksnes vadaudi. Pamatojos uz augstāk minētās grāmatas piedāvāto informāciju un attēliem.
atbildi uz Jūsu komentāru sniegsim rīt.
Sveicināti,
Jautājumā par gutācijai traucējošo faktoru dienas laikā, tiks ieskaitītas abas atbildes (gan iztvaikošana, gan transpirācija).
Uzdevuma attēlā redzams divdīgļapju stumbra šķērgriezums.
Koksnes vadaudus (trahejas un traheīdas) veido nedzīvas šūnas ar pārkoksnētiem šūnapvalkiem. Koksnes vadaudu funkcija galvenokārt ir ūdens un minerālvielu transports.
Lūksnes vadaudus (sietstobri ar pavadītājšūnām) veido dzīvas šūnas ar nepārkoksnētiem šūnapvalkiem. Lūksnes vadaudu funkcija galvenokārt ir auga sintezēto organisko vielu transports.
Sklerenhīmu veido cieši kopā esošas pārkoksnētas šūnu grupas, to galvenā funkcija ir stumbra mehāniskais balsts. Sklerenhīmas šķiedras ir tās kas veido daudzu praksē lietotu augu šķiedras, piemēram, kaņepāju šķiedras.
Attēlā redzamais divdīgļlapju stumbra šķērsgriezums ir iekrāsots ar krāsvielu, kas pārkoksnējošos šūnapvalkus krāso sarkanus (piemēram, koksne ir sarkana, tāpat sarkana ir arī sklerenhīma). Nepārkoksnētie pamataudi ir zili, tāpat zili ir arī lūksnes vadaudi. Mācību grāmatā ievietotajā saulespuķes stumbra šķērsgiezumā ir redzama tāda pat aina - pārkoksnētie stumbra audi (koksne un sklerenhīma) ir iekrāsoti vienā, bet nepārkoknsētie audi (lūksne, parenhīma) otrā krāsā. Fakts, ka mācību grāmatā acīmredzami pārkoksnēta stumbra anatomiska struktūra (sklerenhīma) ir nosaukta par lūksni ir kļūda un to vajadzētu novērst.
Attiecībā par divdīgļlapja stumbra šķērsgriezumu un lūksnes atrašanu tajā, tiks saglabāta atbilde B. Par E atbildi dalībnieks saņems 0,7 punktus (jo acīmredzami savā atbildē izmantojis kļūdainu izejas informāciju).
Lai gan kode neelpos, to darīs sūnas.
Vai tad sūnas nefotosintezēs?
Sūnas gan fotosintezē, gan arī elpo.
Jaut:
Ķermeņa daļas ir labi nodalītas ar vidukļa iežmaugu
Kā šajā gadījumā kvalitatīvi atšķīras varianti labi vai slikti?
Novērtē apgalvojumus par to kādēļ ir krasa atšķirība starp temperatūras līknēm, kas uzņemtas tauriņa krūšu daļā un vēdera daļā, kā patiesus vai aplamus
Ja balstīties uz dotajām līknēm es neuzskatītu nodalījumu par labu, jo neskatoties uz to kā mērījumu vērtības atšķirās, pašas līknes ir līdzīgas => krūšu daļas temperatūra paaugstināšanās (muskuļu darbības rezultātā) krasi ietekmē arī vēdera temperatūru (26-32 grādi, kas ir stipri vairāk par 10% un tas ir neieskaitot Vēders tauriņiem tiek aktīvi dzesēts ar elpošanas kustībām).
kur ir robeža starp labi/slikti/viduvēji... ?
Novērtē apgalvojumus par to kādēļ ir krasa atšķirība starp temperatūras līknēm, kas uzņemtas tauriņa krūšu daļā un vēdera daļā, kā patiesus vai aplamus
Visa grafika laikā starp krūšu daļas temperatūras līkni un vēdera daļas temperatūras līkni ir vismaz 10°C, kas ir krasa atšķirība. Atšķirība izpaužas ne kā grafika formā, bet gan kā temperatūru atšķirība. Ceru, ka palīdzēju izprast uzdevumu.
Tas ir kā es to vērtēju, un mans vērtējums var atšķirties.
"kur ir robeža starp labi/slikti/viduvēji... ? "
paliek aktuāls...
Šajā gadījumā ar teikumu "labi nodalīts" ir domāts, ka tauriņiem, tāpat kā plēvspārņiem, ir izteikta vidukļa iežmauga, savukārt vabolēm vai siseņiem vēdera iežmauga ir mazāk izteikta un ļauj notikt aktīvākiem siltuma apmaiņas procesiem starp krūtīm un vēderu.
Bet nemsim vērā ierosinājumu nākamreiz jautājumus formulēt precīzāk.
Vai tiešām no sākuma izveidojās zīdītāji un tikai pēc tam putni? Putniem taču ir primitīvāka vairošanās.
Zīdītāju priekšteči attīstās pirms putnu priekštečiem. Lai gan tagad lielākā daļa zīdītāju iznēsā mazuļus dzemdē, primitīvie zīdītāji, visticamāk dēja olas (pīļknābji)
3) Neizskatās, ka skaņas veiktais ceļš līdz Kortija orgānam būtu garāks kā pusotrs gliemeža garums...
Risinot šo uzdevumu, jums bija jābalstās uz iepriekš sniegto informatīvo tekstu, kurā skaidrots, ka skaņa ceļo līdz gliemeža galam un atpakaļceļā ierosina Kortija orgānus. Tādā veidā augstas frekvences skaņas spēj ierosināt Kortija orgānus tuvāk gliemeža sākumam, jo tām piemīt lielāka enerģija un spēj veikt tālāku distanci.
Pirmkārt, gribētu pateikties visiem 38. olimpiādes organizatoriem.
Lūdzu sniedziet skaidrojumu sekojošo atbilžu rezultātu vērtējumam.
Balstoties uz man pieejamās informācijas, sapratu, ka
17.jautājumā otrajā ailē atbilde "transpirācija" ir pareiza.
Par informācijas avotu ņēmu H.Mauriņas grāmatas "Augu fizioloģija" 61.lpp.
19.jautājumā otrajā ailē, nepieciešams izvēlēties lūksnes vadaudus. Pārskatot darbu, kā pareizā atbilde ir norādīts B variants, taču balstoties uz Līgas Sausiņas mācību grāmatas pieejamo informāciju ''Bioloģija vidusskolai 3.daļa'' pareizā atbilde būtu E.
Līgas Sausiņas mācību grāmata ''Bioloģija vidusskolai 3.daļa'' 45.lpp 2.7.att.
25.jautājums: Balstoties uz Bioloģijas Olimpiādes satura 3.4.6. punktu, par DNS sintēzi šūnās ir jāzina tikai valsts (3.posma) bioloģijas olimpiādē.
Jau iepriekš pateicos.
Ar cieņu
Ričards Kauliņš
Sveicināti,
Jautājumā par gutācijai traucējošo faktoru dienas laikā, tiks ieskaitītas abas atbildes (gan iztvaikošana, gan transpirācija).
Attēlā redzams divdīgļapju stumbra šķērgriezums.
Ar burtiem attēlā atzīmētas sekojošas struktūras: A - epidderma vai miza B- lūksne C - koksne D - stumbra parenhīma E - sklerenhīma |
---|
Lūksnes vadaudus (sietstobri ar pavadītājšūnām) veido dzīvas šūnas ar nepārkoksnētiem šūnapvalkiem. Lūksnes vadaudu funkcija galvenokārt ir auga sintezēto organisko vielu transports.
Sklerenhīmu veido cieši kopā esošas pārkoksnētas šūnu grupas, to galvenā funkcija ir stumbra mehāniskais balsts. Sklerenhīmas šķiedras ir tās kas veido daudzu praksē lietotu augu šķiedras, piemēram, kaņepāju šķiedras.
Attēlā redzamais divdīgļlapju stumbra šķērsgriezums ir iekrāsots ar krāsvielu, kas pārkoksnējošos šūnapvalkus krāso sarkanus (piemēram, koksne ir sarkana, tāpat sarkana ir arī sklerenhīma). Nepārkoksnētie pamataudi ir zili, tāpat zili ir arī lūksnes vadaudi. Mācību grāmatā ievietotajā saulespuķes stumbra šķērsgiezumā ir redzama tāda pat aina - pārkoksnētie stumbra audi (koksne un sklerenhīma) ir iekrāsoti vienā, bet nepārkoknsētie audi (lūksne, parenhīma) otrā krāsā. Fakts, ka mācību grāmatā acīmredzami pārkoksnēta stumbra anatomiska struktūra (sklerenhīma) ir nosaukta par lūksni ir kļūda un to vajadzētu novērst.
Attiecībā par divdīgļlapja stumbra šķērsgriezumu un lūksnes atrašanu tajā, tiks saglabāta atbilde B. Par E atbildi dalībnieks saņems 0,7 punktus (jo acīmredzami savā atbildē izmantojis kļūdainu izejas informāciju).
Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana
14.jautājums
Pastāvīgas vibrācijas izraisīta Kortija orgānu atrofija
Šis ir sensorineirālās dzirdes zudums, kas rodas, jo auss gliemezī sensorās šūnas (matveida šūnas, receptori) tiek sabojātas. Šīs sensorās šūnas, kas veido Kortija orgānu, mehāniskās svārstības pārveido neirālos impulsos, kurus smadzenes uztver kā skaņu. Svārstību frekvence nosaka skaņas augstumu, taču amplitūda - skaļumu. Ja viļņa amplitūda ir pārāk liela (skaņa ir pārāk skaļa), šie matiņi pārāk spēcīgi noliecoties tiek sabojāti, taču tas, cik daudz matiņu tiek sabojāti atkarīgs gan no viļņa amplitūdas, gan laika, kurā vilnis uz tiem iedarbojās. Šajā procesā iespējama gan pilnīga dzirdes zaudēšana, gan dzirdes pasliktināšanās, kas gan abos gadījumos cilvēkam ir neatgriezeniska. Tā kā vārds "atrofija" latviešu valodā var apzīmēt gan pilnīgu orgāna funkcijas izbeigšanos, gan arī procesu, kurā tikai samazinās orgāna funkcija, arī šajā jautājumā nav viennozīmīgas atbildes, jo gadījumā, kad bojā iet tikai daļa matiņu, dzirde netiek zaudēta pilnībā. Skaidrs, ka cilvēkam šis process ir neatgriezenisks, bet nav obligāti, ka tas novedīs pie absolūta dzirdes zuduma.
Turklāt nekur uzdevumā nav minēts, ka runa iet par cilvēka ausi, jo, piemēram, putniem šāda veida bojājumi ir atgriezeniski, jo šīs šūnas atjaunojas.
Uzskatu, ka uzdevumu jāanulē, jo var interpretēt vairākos veidos, kur visi veidi atbilst uzdevuma nosacījumiem ( iespējamas 3 atbildes - dzirde pasliktināsies, atgriezenisks dzirdes zudums, neatgriezenisks dzirdes zudums).
Balstoties uz avotiem:
*Atrofija -audu vai orgāna samazināšanās, ... Parasti šādos gadījumos samazinās vai izbeidzas attiecīgā orgāna funkcija. ( https://www.neslimo.lv/pme/?name=atrofija )
*Atrophy is the partial or complete wasting away of a part of the body. (https://en.wikipedia.org/wiki/Atrophy)
*"organ of Corti contains the mechanoreceptors of the ear, hair cells with hairs projecting into the cochlear duct...
In hearing, the ear transduces this mechanical stimulus (pressure waves) into nerve impulses that the brain perceives as sound.'' (Campbell, BIOLOGY, tenth edition, 1107 and 1108 page)
*The most common kind of hearing impairment, sensorineural hearing loss (SNHL), includes as one major cause the reduction of function in the organ of Corti. Specifically, the active amplification function of the outer hair cells is very sensitive to damage from exposure to trauma from overly-loud sounds. (https://en.wikipedia.org/wiki/Organ_of_Corti)
A common cause or exacerbating factor in sensory hearing loss is prolonged exposure to environmental noise, for example, being in a loud workplace without wearing protection, or having headphones set to high volumes for a long period. ... SNHL is generally permanent and can be mild, moderate, severe, profound, or total. (https://en.wikipedia.org/wiki/Sensorineural_hearing_loss)
Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana
Cik es zinu atrofijai ir tieksme pasliktināties(neesmu pilnīgi drošs par konkrētu gadījumu)-tā kā atrofijas rezultātā dzirde pasliktinās-cietušais turpmāk centīsies to kompensēt(skaļākas mākslīgās skaņas, skaļāka komunikācija) kas, visticamāk, novedīs pie dzirdes zaudēšanas. Jebkurā gadījumā process izraisa neatgriezenisku dzirdes pasliktināšanos/zudumu.
"Turklāt nekur uzdevumā nav minēts, ka runa iet par cilvēka ausi, jo, piemēram, putniem šāda veida bojājumi ir..."
Ja nu gadījumā putni taisa pīrsingu vai tīra ausis (?!) ar zobbakstāmajiem (no uzdevuma konteksta) tad protams.
P.S Ja balstīties uz loģiku, ka kautkur kaut-kas nav minēts te droši var piesieties pusei no jautājumiem.
Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana
Uzdevumā apakšjautājumi nav nekādā veidā saistīti un neizriet viens no otra, šajā jautājumā Kortija orgāns ir gan putniem, gan zīdītājiem un jebkurš no šiem dzīvniekiem var saskarties ar vibrācijām! Tas nav nekas pārsteidzošs, ka bioloģijas olimpiādē jautājumi nav tikai par cilvēku. Nemaz nerunājot par to, ka iepriekšējos jautājumos tikai apskatītas ļoti dažādu dzīvnieku dzirdes orgāni.
Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana
Kā arī, viedokli par uzdotajiem jautājumiem vēlētos dzirdēt no uzdevumu veidotājiem.
Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana
Šitas tikai, lai piesaistītu uzdevumu veidotājus, btw.
Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana
Lai gan uzdevuma veidotāji vēlējās ar atrofiju apzīmēt pilnīgu funkciju zudumu, attiecīgi arī dzirdes zudumu vai kurlumu, kā rezultātu, pieņemam jūsu argumentus, ka atrofija var tikt uztvera arī kā process un ieskaitām kā pareizu arī atbilžu variantu "dzirdes traucējumi".