10. klases uzdevumu apspriešana

10. klases uzdevumu apspriešana

by Agnese Kokina -
Number of replies: 23

Šeit rakstām visus jautājumus, kas radušies par 10. klases uzdevumiem un to atbildēm

In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Boriss Smirnovs -

20. jautajumā, par centrbēdzes neironu rakstīts, ka viņš ir apzīmets ar ciparu 1, bet ar ciparu 1 jau ir apzīmets centrtieces neirons un, manuprāt, centrbēdzes neirons tomēr ir apzīmets ar ciparu 9.
 



In reply to Boriss Smirnovs

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Austris Mazurs -
Piekrītu,tas pats. Centrtieces neirons apzīmēts ar 1,un tai pat laikā,1 arī norādīts kā pareizā atbilde pie centrbēdzes neirona. Kaut kāda pretruna.
In reply to Austris Mazurs

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Agnese Kokina -

Jums taisnība, atbilžu kodējumā bija kļūda, tā tagad salabota

In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Roberts Raismans -

26. jautājuma Apgalvojums: "‘Delprim’ un ‘Graf’ piesaista līdzīgu nematožu skaitu." 

Es uzskatu, ka šis apgalvojums ir nepatiess, jo atšķirība ir samērā liela+ jēdziens "līdzīgu" ir ļoti relatīvs...

In reply to Roberts Raismans

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Boriss Smirnovs -

Man arī tā liekas, tur ir labi saskatāma starpība, pat ņemot vērā standartnovirzi.

In reply to Roberts Raismans

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Jānis Liepiņš -

Ņemot vērā Delprim un Graf standartnovirzes, jāsecina, ka demonstrētie rezultāti ir līdzīgi. Standartnovirzes attēlo kā kļūdas nogriezni abpus vidējām vērtībām un tas nozīmē, ka tikpat lielas, kādas tās ir uz augšu - tām jābūt arī uz leju. Tātad, augšējā Delprim standartnovirze pārklasies ar apakšējo  Graf standartnovirzi. Ņemot vērā šo faktu, tad abu šķirņu pievilināto nematožu skaits, ņemot vērā attēlā redzamās standartnovirzes, neatšķiras. 

 

In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Pēteris Pavlovičs -

Labdien! 21.jautājums - somatiskajā refleksa lokā efektors var būt skeleta muskulis un dziedzeris. Kāpēc nav ieskaitīts patiess apgalvojums, bet rakstīts, ka tas ir aplams?

Paldies.

In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Amanda Rūta Vieško -
Sveiki!
3. jautājuma pareizajās atbildēs norādīts, ka eritrocīts ceļu sāk plaušu asinsvados pirms alveolām, bet kā tas iespējams, ja grafika 1. posmā skābekļa daudzums asinīs pieaug? Tā daudzums asinīs pieaug tikai pēc gāzu apmaiņas alveolās, tātad eritrocīts šajā gadījumā uzsāk cikla ceļu plaušu asinsvados pēc alveolām.
Attachment Untitled.jpg
In reply to Amanda Rūta Vieško

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Agnese Kokina -

1. punktā skābekļa parciālais spiediens asinīs ir 40 mm Hg, bet otrajā punktā jau 140 mm Hg. Šī situācija atbilst asinīm pirms (1.) un pēc (2.) alveolām. Skābekļa pieaugums notiek starp pirmo un otro punktu.

In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Amanda Rūta Vieško -

Tieši tā, bet tad kāpēc 1. posmā grafikā ir skābekļa pieaugums, ja tas var notikt tikai pēc alveolām?

In reply to Amanda Rūta Vieško

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Jānis Liepiņš -

Alveolas atrodas pa vidu, starp 1. un 2. mērījumu. Pirms alveolām skābekļa parciālspiediens ir salīdzinoši mazs, bet pēc tām - liels, jeb 140 mm Hg

In reply to Jānis Liepiņš

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Amanda Rūta Vieško -

Labi, bet ja alveolas atrodas starp 1. un 2. punktu, tad jau grafiks uzzīmēts nepareizi. Jo, ja alveolas atrodas pa vidu posmā starp 1. un 2. mērījumu, tad līknei šī posma sākumā būtu vajadzējis dilt un tikai tad augt. Vadoties pēc šī grafika, sanāk, ka skābekļa līmenis alveolās pieaudzis jau pirms alveolām.

In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Amanda Rūta Vieško -

Vai es varētu, lūdzu, saņemt atbildi uz savu pēdējo jautājumu?

In reply to Amanda Rūta Vieško

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Jānis Liepiņš -

ar šādu grafika izšķirtspēju, kāda ir piedāvāta uzdevumā (mērijums ir veikts pirms un pēc alveolām), cits grafiks nemaz nav iespējams: skābekļa maz (1. punkts) un skābekļa daudz (2. punkts).



In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Jānis Romāns -

Sveiki,

Jautājums par 25. jautājumu. 

Pie teksta ”Nebojāti augi pievilina divreiz vairāk nematožu nekā tie, kuru saknes ir mehāniski bojātas” ir jāatzīmē “Patiess” vai “Aplams”.

Vārdu “nebojāti” var saprast 2 veidos. Viens: “nav mehāniski bojāti, bet tiem ir pievienoti kāpuri”, otrs: “nav mehāniski bojāti, bet tiem IR pievienoti kāpuri”, liekot uzsvaru uz mehānisko bojāšanu.

Atzīmēju “Patiess”, jo skatoties uz doto grafiku var pieņemt, ka “nebojāti” augi ir tie, kam nav mehānisku bojājumu, bet ir pievienoti kāpuri. Tad tiešām sanāk, ka “Patiess” ir pareizais atbildes variants.



26. jautājumā dots apgalvojums “‘Pactol’ šķirnes kukurūza nevarētu augt vietās, kur sastopams D. virgife”.

Atzīmēju kā “Aplams”, taču pareizā atbilde ir “Patiess”.

Paskatoties uz grafiku, nematožu skaits Pactol šķirnes kukurūzai ir stipri mazāks nekā citām, izņemot tad, kad pievienots papildus β-karofilēns. Vēlākajā gadījumā nematožu skaits ir līdzīgs visām šķirnēm.

Ja nematožu skaits ir stipri mazāks nekā citām šķirnēm, tad šim augam ir stipri vieglāk izdzīvot vietās, kur sastopams D. virgife.



Paldies :)!

In reply to Jānis Romāns

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Jānis Liepiņš -

25. jautājumā ir jāsaprot, ka augu saknes iespējams bojāt gan mehāniski, gan tos grauž kāpuri (ja pievienoti), savukārt nebojāti augi ir tikai viena augu grupa - kontrole; no grafikiem ir nolasāms, ka kontroles augu saknes nevienā no variantiem nepievilina divreiz vairāk nematodes nekā dažādi bojātas augu saknes. 

26. jautājumā ir jāatceras, ka nematodes ir nevis augu, bet gan augu kaitēkļa D. virgife parazīts, tāpēc, ja kāpuru apsēsts augs nespēj pievilināt nematodes, tad tas iet bojā. Eksperimentā pētnieki noskaidroja, ka b-karofillens ir tā viela, kas pievilina kaitēkļu D. virgifera parazītus nematodes, attiecīgi, ja augs nespēj izdalīt šādu vielu, visticamāk tas nespētu augt vietās, kur sastopams  D. virgifera un pretoties tā uzbrukumam. 

In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Nataļja Mališa -

Labdien.
20. jautājums : muguras smadzeņu nervs. Jums ir atbilde, ka tas ir 6. punkts zīmējumā, taču 6. punkts apzīmē balto vielu. Manu prāt pareiza atbilde ir 7.

Arī 20. jautājums. Es uzskatu, ka kustību saknīte ir 8. numurs, nevis 7., un jušanas saknīte ir 5. numurs, nevis 4., jo 4. apzīmē pelēko vielu.

23. jautājums : Organismi C un D izmanto vienu un to pašu pārtikas avotu. Nav konkrēts formulējums. Uzdevums dots pēc zīmējuma. Organisms C barojas ar organismu A, bet organisms D aizsarga organismu A, tātad C un D barojas ar dažādiem pārtikas avotiem.

Paldies.

In reply to Nataļja Mališa

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Jānis Liepiņš -

23. jautājums : Organismi C un D izmanto vienu un to pašu pārtikas avotu. Nav konkrēts formulējums. Uzdevums dots pēc zīmējuma. Organisms C barojas ar organismu A, bet organisms D aizsarga organismu A, tātad C un D barojas ar dažādiem pārtikas avotiem.

Attēlā dots augs (B), laputis (A), mārīte (C) un skudra (D).

Šo organismu starpā pastāv šādas attiecības: laputis pārtiek no auga sulām un izdala t. sauc. medus rasu “honey dew” (cukuriem bagāts, šķīdumu, ko laputis izdala pilienu veidā caur ānusu),  mārīte ir plēsējs, kas pārtiek no laputīm, savukārt skudras savā barībā biezī izmanto laputu rasu un mēdz pat aizsargāt laputis no citu kukaiņu (piemēram, mārīšu) uzbrukumiem. Mārīte un skudra konkurē par vienu un to pašu barības bāzi – laputi.

In reply to Jānis Liepiņš

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Nataļja Mališa -

Gribētos tomēr saņemt atbild par 20.jautājumu. 

In reply to Nataļja Mališa

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Agnese Kokina -

Paldies par vērību, uzdevuma atbilžu kodējumā bija kļūda. Tagad tas ir salabots: Jušanas saknīte Nr 5, Kustību saknīte Nr 8, Muguras smadzeņu nervs 7. Punktus pārvērtēsim vakarā