10.-12. klase (mācās franču valodu no 10. klases)

10.-12. klase (mācās franču valodu no 10. klases)

by Linda Svilpe -
Number of replies: 1

Labdien!

Vēlos izteikt savus novērojumus par olimpiādes uzdevumiem. 

Pirmkārt, ņemot vērā, ka 10.klases skolēni mācās franču valodu tikai 4 mēnešus, ir absurdi uzskatīt, ka viņi varētu gūt vērā ņemamus panākumus šajā olimpiādē. Arī 11.klasēm stundu skaits nedēļā ir samērā neliels, lai varētu pusotrā gadā (nemācoties papildus kursos, vai nestrādājot regulāri ar privātskolotāju) aptvert visas uzdevumos iekļautās gramatikas tēmas (ar visām niansēm un izņēmumiem). Tātad, franču valodas kā 3.svešvalodas apguvējiem tā drīzāk ir 12.klases olimpiāde. 

Lasīšanas uzdevumā iekļautā leksika drīzāk atbilst B1 līmenim, un pat skolēni, kas mācās franču valodu 3.gadu, nav saskārušies ar tādiem vārdiem, kā "chasser, se tourmenter, coups de poing, soucis", tādēļ tekstam sekojošie uzdevumi ir kā minēšanas spēle. Turklāt es ieteiktu lasāmo tekstu atstāt redzamu kopā ar katru uzdevumu, kas ar to saistīts, jo atgriešanās pie teksta un atpakaļ pie uzdevuma paņem ļoti daudz laika, un traucē koncentrēties. 

Ļoti specifiski vārdi bija arī 5.uzdevumā. Šiem skolēniem franču valodas zināšanas ir maksimums A2 līmenī, tāpēc viņi nevar zināt tādus vārdus kā "lèche-botte", "servile", "lâche"!

Savukārt klausīšanās uzdevums bija ļoti viegls, un atbilda A1 līmenim.

Otrkārt, kļūdas, gan pareizrakstības, gan gramatiskas. Skolēni visdrīzāk pirmās nepamana (lasīšanas uzdevumos "hautin" vietā "hautin" (5.uzd.), "danse" vietā "dance" (7.uzd.), kā dēļ skolēni pat zaudē 1 punktu, kas kādam var izrādīties izšķirošs; valodas lietojuma uzdevumā "au milieu" vietā "au milieux" (2.uzd.)), taču otrās liek viņiem apšaubīt savas zināšanas.

Mēs skolēniem mācām, ka ļoti svarīgi ir uzmanīgi izlasīt uzdevuma nosacījumus. Šim līmenim tiem būtu joprojām jābūt maksimāli vienkārši noformulētiem ("reliez, associez, complétez", nevis "repartissez"), bet ko darīt tad, ja tie neatbilst uzdevumā redzamajam? 5.uzd. minētas A un B kolonnas, taču tur tādu nav, 6.uzd. - kreisā un labā kolonna, taču arī tur tādu nav, jo vārdi doti zem uzdevuma. Valodas lietojuma 3.uzd. skolēni varēja pārprast, ka lietojami tikai prievārdi A un DE un to mainītās formas. 

Valodas lietojuma 2.uzdevmā bija doti 24 elementi, kas jāievieto 22 lodziņos, bet uzdevuma nosacījumos nekas nebija teikts par to, vai tie jāizmanto visi, vai kāds drīkst atkārtoties vairākas reizes, vai tie jāpārveido vai jau ir doti pareizās formās... Šis uzdevums arī man paņēma ļoti daudz laika, jo attēlu un situāciju varēja interpretēt dažādi, iespējamās atbildes, manuprāt bija vairākas. Ļoti vēlos uzzināt šī uzdevuma pareizās atbildes, kas netika parādītas, tikai tas, ka biju pieļāvusi 4 kļūdas! 

Ja 5.uzd. jāievieto piederības vietniekvārdi (adjectifs possessifs), tad kāpēc 6.teikumā parādījās netiešais papildinātājs "leur" (COI)?

6.uzd. nebija norādīts laiks, kādā jāloka darbības vārdi "regarder" un "voir", ja tas nepieciešams. Attiecīgi, 5.teikumā "Pierre [regarder] Michel attentivement. Il ne le [voir] jamais si animé." pirms "jamais" varēja lietot tikai tagadni (Il ne le voit jamais si animé.) vai vienkāršo nākotni (Il ne le verra jamais si animé.), jo pagātnes laikā jāizmaina otrā teikuma daļa - "Il ne l'a jamais vu si animé" - kas tehniski nav iespējams, pat ja būtu norādīts uzdevuma nosacījumos. Rezultātā - garantēti zaudēts punkts. 

Secinājums - valodas lietojuma uzdevumiem jābūt ļoti pārdomātiem, vai arī jādod skolēniem iespējamo atbilžu varianti. 

Un lai iegūtu maksimālo rezultātu visvieglākā līmeņa uzdevumos, ir jābūt supermotivētiem, uzmanīgiem, strādīgiem un jādzīvo franciskā vidē.

In reply to Linda Svilpe

Atbilde: 10.-12. klase (mācās franču valodu no 10. klases)

by Jeļena Magdiča -
Bonjour Linda!
Liels paldies par franču valodas olimpiādes novērtējumu.
Jūs esat pirmais cilvēks, kurš izsaka savus novērojumus.
Pirmkārt, Jums ir taisnība, ka būtu vēlams, lai franču valodas valsts olimpiādē
piedalītos 12. klases skolēni, jo “jāizvēlas vislabākie no labākajiem. Līdz ar to mēs
zaudējam lielāko daļu no dalībniekiem, neļaujot visiem piedalīties šajā olimpiādē,
bet mums nav tiesības piedāvāt materiālu tikai A2, jo katru reizi šajā grupā mēs
iekļaujam arī A1 uzdevumus (piemēram: klausīšanās un vairāk).
 
Paldies par Jūsu ieteikumiem attiecībā uz lasīšanas uzdevumu. Tēma ir ļoti
mūsdienīga un tas ir saistīta ar cilvēka dzīves veidu. Protams jebkurā jaunā tekstā
būs nepazīstami vārdi. Mēs esam adaptējuši šo tekstu un speciāli sagatavojam
uzdevumus ar jauno leksiku un ļoti ceram, ka daļēji teksts tika saprasts un apgūts, jo
olimpiādes finālā skolēniem būs jārunā par šo tēmu un jāatbild uz jautājumiem.
 
Mācoties valodu nekad nevar apgūt visu valodu, lai paplašinātu savas valodas zināšanas
jāmācās pastāvīgi.
 
Diemžēl, darbā ir dažas drukas kļūdas, bet mēs ieskaitīsim visus punktus, kas viņiem
pienākas.
Uzdevuma nosacījums ir ļoti svarīgi. Diemžēl, daļai uzdevumu tika mainīta forma tehnisko
iemeslu dēļ, taču praktiski visus šos uzdevumus var atrast jebkura franču valodas mācību
grāmatā.
 
Valodas lietojuma 2. uzdevums. Agrāk uzdevumu nosacījumā deva noteikto atbilžu skaitu.
Pašreiz arvien biežāk elementu daudzums pārsniedz elementu skaitu un tas ir ļoti pareizi,
jābūt izvēles brīvībai, lai skolēni mācītos izprast apgūto klasē materiālu un spētu paši
paskaidrot, kādēļ tiks izmantots tieši šis elements.
 
5. uzdevums ir veltīts “adjectifs possessifs” un tikai vienā teikumā kopā ar “adjectifs
possessifs” tiek izmantots “ pronom complément d’objet indirect”. Šis teikums ir ļoti svarīgs,
lai paradītu atšķirību starp “leur-adjectifs possessifs” et “ leur-pronom complément d’objet
indirect”.
 
6. uzdevumā uzmanība tika vērsta uz darbības vārda lietojumu nevis uz laiku. Tas bija
pēdējais izstrādātājs uzdevums, kuru steidzīgi vajadzēja ievadīt sistēmā un mēs esam
palaiduši garam šo nepiedodamo kļūdu.
 
Liels paldies, Linda, ka pamanījāt kļūdas, mēs to noteikti ņemsim vērā vērtējot skolēnu
zināšanas.