Labdien!
Vēlos izteikt savus novērojumus par olimpiādes uzdevumiem.
Pirmkārt, ņemot vērā, ka 10.klases skolēni mācās franču valodu tikai 4 mēnešus, ir absurdi uzskatīt, ka viņi varētu gūt vērā ņemamus panākumus šajā olimpiādē. Arī 11.klasēm stundu skaits nedēļā ir samērā neliels, lai varētu pusotrā gadā (nemācoties papildus kursos, vai nestrādājot regulāri ar privātskolotāju) aptvert visas uzdevumos iekļautās gramatikas tēmas (ar visām niansēm un izņēmumiem). Tātad, franču valodas kā 3.svešvalodas apguvējiem tā drīzāk ir 12.klases olimpiāde.
Lasīšanas uzdevumā iekļautā leksika drīzāk atbilst B1 līmenim, un pat skolēni, kas mācās franču valodu 3.gadu, nav saskārušies ar tādiem vārdiem, kā "chasser, se tourmenter, coups de poing, soucis", tādēļ tekstam sekojošie uzdevumi ir kā minēšanas spēle. Turklāt es ieteiktu lasāmo tekstu atstāt redzamu kopā ar katru uzdevumu, kas ar to saistīts, jo atgriešanās pie teksta un atpakaļ pie uzdevuma paņem ļoti daudz laika, un traucē koncentrēties.
Ļoti specifiski vārdi bija arī 5.uzdevumā. Šiem skolēniem franču valodas zināšanas ir maksimums A2 līmenī, tāpēc viņi nevar zināt tādus vārdus kā "lèche-botte", "servile", "lâche"!
Savukārt klausīšanās uzdevums bija ļoti viegls, un atbilda A1 līmenim.
Otrkārt, kļūdas, gan pareizrakstības, gan gramatiskas. Skolēni visdrīzāk pirmās nepamana (lasīšanas uzdevumos "hautin" vietā "hautin" (5.uzd.), "danse" vietā "dance" (7.uzd.), kā dēļ skolēni pat zaudē 1 punktu, kas kādam var izrādīties izšķirošs; valodas lietojuma uzdevumā "au milieu" vietā "au milieux" (2.uzd.)), taču otrās liek viņiem apšaubīt savas zināšanas.
Mēs skolēniem mācām, ka ļoti svarīgi ir uzmanīgi izlasīt uzdevuma nosacījumus. Šim līmenim tiem būtu joprojām jābūt maksimāli vienkārši noformulētiem ("reliez, associez, complétez", nevis "repartissez"), bet ko darīt tad, ja tie neatbilst uzdevumā redzamajam? 5.uzd. minētas A un B kolonnas, taču tur tādu nav, 6.uzd. - kreisā un labā kolonna, taču arī tur tādu nav, jo vārdi doti zem uzdevuma. Valodas lietojuma 3.uzd. skolēni varēja pārprast, ka lietojami tikai prievārdi A un DE un to mainītās formas.
Valodas lietojuma 2.uzdevmā bija doti 24 elementi, kas jāievieto 22 lodziņos, bet uzdevuma nosacījumos nekas nebija teikts par to, vai tie jāizmanto visi, vai kāds drīkst atkārtoties vairākas reizes, vai tie jāpārveido vai jau ir doti pareizās formās... Šis uzdevums arī man paņēma ļoti daudz laika, jo attēlu un situāciju varēja interpretēt dažādi, iespējamās atbildes, manuprāt bija vairākas. Ļoti vēlos uzzināt šī uzdevuma pareizās atbildes, kas netika parādītas, tikai tas, ka biju pieļāvusi 4 kļūdas!
Ja 5.uzd. jāievieto piederības vietniekvārdi (adjectifs possessifs), tad kāpēc 6.teikumā parādījās netiešais papildinātājs "leur" (COI)?
6.uzd. nebija norādīts laiks, kādā jāloka darbības vārdi "regarder" un "voir", ja tas nepieciešams. Attiecīgi, 5.teikumā "Pierre [regarder] Michel attentivement. Il ne le [voir] jamais si animé." pirms "jamais" varēja lietot tikai tagadni (Il ne le voit jamais si animé.) vai vienkāršo nākotni (Il ne le verra jamais si animé.), jo pagātnes laikā jāizmaina otrā teikuma daļa - "Il ne l'a jamais vu si animé" - kas tehniski nav iespējams, pat ja būtu norādīts uzdevuma nosacījumos. Rezultātā - garantēti zaudēts punkts.
Secinājums - valodas lietojuma uzdevumiem jābūt ļoti pārdomātiem, vai arī jādod skolēniem iespējamo atbilžu varianti.
Un lai iegūtu maksimālo rezultātu visvieglākā līmeņa uzdevumos, ir jābūt supermotivētiem, uzmanīgiem, strādīgiem un jādzīvo franciskā vidē.