Olimpiādes rezultātu apspriešana

11. klases uzdevumu apspriešana

11. klases uzdevumu apspriešana

by Jānis Liepiņš -
Number of replies: 31

šeit diskutējam par novada bioloģijas olimpiādes  11. klases uzdevumiem

In reply to Jānis Liepiņš

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Monta Judicka -

20. jautājumā Annas ieteicamais vidējais kaloriju daudzums man sanāca 1780 kcal nevis 1940 kcal,  un tas man ietekmēja 21. uzd. rezultātus.

In reply to Monta Judicka

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Agnese Kokina -

par to, kā rīkoties šādos gadījumos, žūrijas komisija apspriedīsies, jo tas sevī iever visu darbu manuālu pārskatīšanu. lēmumu noteikti publicēsim.

In reply to Jānis Liepiņš

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Edgars Sūnākslis -

Jautājums 4.11 šūnās ir centriolas pareizā atbilde tiek rādīta A bet man tomer šķiet, ka ir jābūt B jo dažām sēnēm ir centriolas http://www.jstor.org/discover/10.2307/2439994?uid=3738984&uid=2129&uid=2&uid=70&uid=4&sid=21102980356701

Tāpat šī uzdevuma 9 punkts - ja fotosintezē, gan baktērijas, gan ķērpji, tad vai tad pareizajai atbildei nav jābūt D nevis E?

In reply to Edgars Sūnākslis

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Edgars Sūnākslis -

atvainojos tās ir gļotsēnes

In reply to Edgars Sūnākslis

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Edgars Sūnākslis -

bet vienalga esmu lasījis , ka centriolas nav tikai dzīvniekiem.

In reply to Edgars Sūnākslis

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Jānis Liepiņš -

Patiešām, centriolas nav sastopamas vienīgi dzīvniekiem, tās atrodamas arī  protistiem (tajā skaitā gļotsēnēm) un sporaugu, kā arī dažu aļģu vīriškajās gametās. 

Uzdevumā  bija jāsalīdzina trīs valstis: dzīvnieku, sēņu un monēru. No minētajām, centriolas atrodamas vienīgi dzīvniekiem.

In reply to Edgars Sūnākslis

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Jānis Liepiņš -

Jautājumā par spēju fotosintezēt pareizām tiek pieņemtas gan E gan D (var gan baktērijas, gan ķērpji, kas klasificēti pie sēnēm)

 

In reply to Jānis Liepiņš

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Lauma Salmane -

4.jaut. 7.punkts. Vai tad bezdzimumiski vairojās tikai monēras un sēnes? Kā tad ar zarndobumaiņiem un sūkļiem?

In reply to Lauma Salmane

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Jānis Liepiņš -

Jums taisnība, par zarndobumaiņiem ir rakstīts arī paskaidrojumā, šajā jautājumā  tiek ieskaitīta arī G atbilde. 

In reply to Jānis Liepiņš

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Baiba Kokina -

Labdien!

Ja 4. jautājumā 7. punktā par pareizu tiek uzskatīta gan G, gan D atbilde (kas ir daļēji pareiza), tad kāpēc netiek piešķirti punkti par B atbildi, kas arī sanāk daļēji pareiza?

Līdzīgi ir arī ar šī paša jautājuma 3. un 6. punktu, kur pareizā atbilde ir B, taču A ir daļa no pareizās atbildes, kā arī 8. punktu, kur pareizā atbilde ir B, taču C tik un tā ir daļēji pareiza.

In reply to Baiba Kokina

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Jānis Liepiņš -

Paldies par komentāru, žūrija apspriedīs šo situāciju.

In reply to Jānis Liepiņš

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Baiba Kokina -
In reply to Baiba Kokina

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Jānis Liepiņš -

Labvakar, 

žūrija ir apspriedusies un izlēmusi piešķirt punktus vienigi par absolūti precīzām atbildēm (fotosintezē sēnes (ķērpji) + baktērijas, bezdzimumiski spēj vairoties gan baktērijas, gan sēnes, gan daži dzīvnieki). 

Par daļējām atbildēm Venna dieagrammas uzdevumā punkti vairs netiks piešķirti. 

In reply to Jānis Liepiņš

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Edgars Sūnākslis -

Vai jautājums 8 ir korekts? Jo runājot par izšķilšanos - no kā - no kūniņas vai oliņas? atkarība no šī arī mainās atbilde manuprāt.

In reply to Edgars Sūnākslis

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Jānis Liepiņš -

Uzdevums ir veltīts kaitēkļu (šajā gadījumā laputu) bioloģiskajai apkarošanai. Uzdevumā dotas divas laputu dabisko ienaidnieku sugas, katra ar atšķirīgu jaunās paaudzes "izbarošanas" stratēģiju.

Lapsene iedēj olu tieši laputī, kāpurs attīstas laputs iekšienē, iekūņojas un pēc 14 dienām izšķiļas jau kā pieaugusi lapsene, kura apaugļojas un spēj tālāk invadēt nākamās laputis (iedējot tajās olas). Tehniski šīs lapsenes  var izšķilties tikai no kūniņas, jo olas un  kāpura stadiju pavada laputī. Attiecīgi "tikko izšķilusies Aphidius colemani" nozīmē pieaugušu kukaini.

Pangodiņu gadījumā olas tiek izdētas netālu no laputīm un kāpuri pēc izšķilšanās no olām knaši "uzbrūk" laputīm. Pēc tam iekūņojas uz augsnes, izšķiļas un var atkal dēt olas no kurām izšķilsies nākamais "laputu bieds".  Varētu šķist, ka pangodiņu gadījumā ir būtiski noskaidrot par kuru kukaiņu stadiju ir runa. Tomēr, abos gadījumos (ja pieņem, ka  izlaida pangodiņu kāpurus,  vai pieaugušus kukaiņus), siltumnīcā A tiek iznīcināts vairāk laputu nekā B, attiecīgi, pareizā atbilde nemainās (A) .

In reply to Jānis Liepiņš

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Raimonds Reščenko -

20. jautājums.

19. jautājumā škiedrvielu daudzums aprēķināts pareizi (24,3) , bet 20. jautājumā izrietošā atbilde tomēr nav ieskaitīta (24,3*0,9=21,87~22g).

In reply to Jānis Liepiņš

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Samanta Marija Misiņa -

Sveicināti!

Mani interesē 15. jautājuma atbildes. Alveolu telpā un plaušu vēnā skābekļa un ogļskābās gāzes parciālais spiediens ir vienāds. Piekrītu. Kāpēc ķermeņa audos un lielā asinsrites loka vēnās ir atšķirīgi parciālspiedieni? Manuprāt, tiem jābūt vienādiem, tas ir, atbildei pie "ķermeņa audiem" jābūt A vai G, nevis E. To apstiprina arī informācija adresē http://www.bnc.nu.ac.th/section/copd/Human%20Physiology%20-%20Respiration.htm

Olimpiādes laikā 5. jautājumā vietās, kur bija jābūt atzīmētām divām atbildēm, sistēma to man neļāva izdarīt, ķeksīši pārleca no vienas atbildes uz otru. Kad jautāju vadītājai, man atbildēja, ka skolēnam citā telpā šādu problēmu nav. Savukārt kabinetā, kurā atrados es, arī citai skolniecei bija tāda pati problēma. Vēlāk, kad pārjautāju divām citām olimpiādes vadītājām, teica, ka tā ir kļūda sistēmā un viņi nevar to ietekmēt. Rezultātā zaudēti 3 p.

In reply to Samanta Marija Misiņa

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Agnese Kokina -

Par 5. uzdevumu. Pamēģiniet atkārtot savu mēģinājumu uzdevumos interaktīvajā formā. Iespējams, ka Jūs vēlējāties atzīmēt divas atbildes, no kurām viena tomēr nebija pareiza.

In reply to Samanta Marija Misiņa

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Agnese Kokina -

Atbilde par gāzu parciālspiedieniem no uzdevuma veidotāja

"Lai būtu iespējama CO2 pārvietošanās no audiem lielā asinsrites loka kapilāros un O2 pārvietošanās no lielā asinsrites loka kapilāriem audos, starp šīm telpām ir jāpastāv šo gāzu parciālspiediena atšķirībai. Audos vienmēr būs lielāks pCO2 un mazāks pO2 nekā atiecīgos audus apasiņojošos asinsvados un, kamēr audi ir dzīvi, parciālspiedienu starpība starp audiem un asinsvadiem saglabāsies."

In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Samanta Marija Misiņa -

Pievadīto asiņu gāzu parciālspiediena un audu gāzu parciālspiediena atšķirības ir pašsaprotamas, bet jautājums ir par audu gāzu parciālspiediena atšķirību no aizvadošo asinsvadu asiņu gāzu parciālspiediena. A. Valtnera rokasgrāmatā cilvēka fizioloģijā minēts, ka audos O2 pāriet no asinīm šūnstarpas šķidrumā tāpēc, ka skābekļa spriegums asinīs(100 mmHg) ir lielāks nekā šūnstarpas šķidrumā (40 mmHg un zemāks). CO2 pāriet no šūnstarpas šķidruma asinīs, jo tā spriegums šūnstarpas šķidrumā(46 mmHg un vairāk) ir lielāks nekā asinīs. Tas nozīmē, ka ne tikai  atbilde E, bet arī AG "ķermeņa audos" ir pareizas. Arī adresē

http://www.winona.edu/biology/adam_ip/misc/assignmentfiles/respiratory/Gas_Exchange.pdf ir minēts, ka ''In relatively inactive organs, the tissue cells have a PO2 of 40 millimeters of mercury, and a PCO2 of 45 millimeters of mercury. Gas exchange continues until equilibrium is reached. At equilibrium, the blood in the systemic capillaries has a PO2 of 40 millimeters of mercury, and a PCO2 of 45 millimeters of mercury. The oxygen-poor blood now returns, through the systemic veins, to the right side of the heart.'' Tātad audos un lielā asinsrites loka vēnās ir vienāds parciālais spiediens. Bez tam, parciālspiediena atšķirības var ietekmēt gan asiņu, gan gaisa plūsma, gan ārējā vide, tātad arī atbildes AG ir pareizas.

Tad sanāk, ka 5. uzdevumā man uz labu laimi bija vienkārši jāizmēģina dažādas atbilžu kombinācijas, līdz būs divas pareizas atbildes, ko es arī mēģināju darīt, bet tik un tā neveiksmīgi?

In reply to Samanta Marija Misiņa

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Valdis Pirsko -

Gāzu parciālspiedienam audos un asinīs jāatšķiras, lai būtu iespējama O2 pārvietošanās no asinīm audos un CO2 pārvietošanās no audiem asinīs. Ja gāzu parciālspiedieni audos un asinīs ir vienādi, summāra gāzu pārvietošanās nenotiek, un ir iestājies dinamisks līdzsvars.

To apliecina arī Jūsu citētā A.Valtnera rokasgrāmata: "… COpāriet no šūnstarpas šķidruma asinīs, jo tā spriegums šūnstarpas šķidrumā(46 mmHg un vairāk) ir lielāks nekā asinīs…" pCO2 = 46 mm Hg ir CO2 parciālspiediens fizioloģiska miera stāvoklī esošo audu starpšūnu šķidrumā, savukārt funkcionāli aktīvos audos pCO2 pārsniedz 46 mm Hg un var sasniegt pat 60 mm Hg (Aberberga-Augškalne L., Koroļova O. Fizioloģija ārstiem. R., Medicīnas apgāds, 2007. 255.lpp.). Organismā jebkurā laika brīdī daļa audu ir fizioloģiska miera stāvoklī, bet daļa audu ir funkcionāli aktīvi, tādēļ vidējais CO2 parciālspiediens audos pārsniegs 46 mm Hg. 

Uzdevums sastādīts atbilstoši šai loģikai un raksturo pamatprincipu, ka tieši gāzu parciālspiediena atšķirības dažādās organisma vidēs nosaka gāzu transportu noteiktā virzienā, tādēļ:

  • ieelpotajam gaisam atbilstoši stabiņi ir F (vislielākais pO2 un mazākais pCO2),
  • alveolu telpai, plaušu vēnai, lielā asinsrites loka artērijām atbilstoši stabiņi ir B vai D, vai H;
  • audiem atbilstošie stabiņi ir E (vismazākais pO2 un lielākais pCO2);
  • lielā asinsrites loka vēnām un plaušu artērijai atbilstoši stabiņi ir A vai G;
  • izelpotajam gaisam atbilstošie stabiņi ir C.

Uzdevuma sastādīšanā izmantotais avots: Reece J.B., Urry L.A., Cain M.L. et al. Campbell Biology. San Francisco, Pearson Education Inc., 2011. 

In reply to Samanta Marija Misiņa

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Jānis Liepiņš -

Runājot par 5. jautājumu. Iespējams, ka "radio pogu" izvēle šajā vietā nebija veiksmīga, taču, no uzdevumu risināšanas viedokļa, tā nekādi neietekmēja pareizo atbilžu izvēli! Atbildes vienalga varēja izvēlēties un atzīmēt.

Sistēma nekādā veidā "nespieda" Jūs izvēlēties nepareizās atbildes un "zaudēt" punktus. Pie tam, fakts, ka atsevišķos gadījumos iespējamas vairākas pareizas atbildes  jau bija mints uzdevuma nosacījumos.

In reply to Jānis Liepiņš

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Marta Rudzīte -

Šķiet, ka radusies kāda kļūda kopējo punktu aprēķināšanā, jo punktu skaits, kas uzrādās "Iepriekšējo mēģinājumu kopsavilkumā", nesakrīt ar to punktu summu, ko iegūstu pārskatot darbu un saskaitot iegūtos punktus pašai. Uzrādītais punktu skaits ir par 1p mazāks, nekā tas, ko iegūstu pārskaitot savus punktus.

Iespējams šī problēma radusies, kad 21.uzd. tika mainīts "kļūdas intervāls", un tika pieņemta iepriekš neakceptēta atbilde, šī viena punkta vērtībā.

In reply to Jānis Liepiņš

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Jānis Liepiņš -

Uzmanību, par uztura uzdevumu runājot, esam saņēmuši vairākus jautājumus un iebildumus, daži no tiem ir būtiski un tos ņemsim vērā. Problēma ir apstāklī, ka izmaiņas šī uzdevuma vērtējumā būs jāievada manuāli pēc visu citu uzdevumu pārvērtēšanas. Tāpēc, aicinu izteikt savus komentārus par visiem uzdevumiem līdz pirmdienas (25.11) plkst 18:00;pēc tam nodarbosimies ar "kilokaloriju uzdevuma"  rezultātu manuālu koriģēšanu.

In reply to Jānis Liepiņš

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Agnese Kokina -

Lūgums nesatraukties par nesakritībām kopējā punktu skaitā, kas tiek uzrādīts kopvērtējumā, un kādu Jūs iegūstat saskaitot punktus katrā uzdevumā. Pašlaik notiek vairāku uzdevumu labošana, kas var ietekmēt kopvērtējumu. Patiesībai atbilst tas punktu skaits, kas sanāk saskaitot punktus par katru uzdevumu.

Pašlaik visaktuālākie ir jautājumi par to, kuras atbildes tiek ieskaitītas vai nē. Ja jums ir pamatojums kādēļ būtu jāieskaita vai nebūtu jāieskaita kāda atbilde, lūdzu, ziņojiet to forumā līdz pirmdienas 18:00.

Kā jau Jānis Liepiņš minēja, uzturvērtības uzdevumus pārskatīsim manuāli pēc tam, kad būs izskatītas visas pārējās problēmas, kuras var salabot automātiski.

In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Elīna Cīrule -

Arī man iznāca kļūda aprēķinā par Annas dienas kaloriju daudzumu, tādēļ uzdevuma turpinājumā iznāca nepareizi rezultāti, lai gan rēķināts tika pareizi, tikai ar neprecīziem skaitļiem.. 

In reply to Elīna Cīrule

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Agnese Kokina -

šī uzdevuma pārvērtēšanas shēma redzama atsevišķā foruma tēmā.

In reply to Jānis Liepiņš

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Deniss Gogins -

Labvakar, es esmu 11. klases skolēns?

Kāpēc mans punktu skaits samazinājas par 5 punktiem?

 

In reply to Deniss Gogins

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Jānis Liepiņš -

Vairāku uzdevumu vērtēšanā ir izmaiņas (skatīt šeit: http://skolas.lu.lv/mod/forum/discuss.php?d=466), tāpēc var gadīties, ka pēc pārvērtēšans punktu skaits nav tāds kā iesniedzot savu darbu.