4.jautājums - pārdomas

4.jautājums - pārdomas

Nosūtīja Gatis Kampernovs
Atbilžu skaits: 0

Sākšu ar nelielu atkāpi -

Kā viens no olimpiādes veidotājiem, jau iepriekšējos 2 gados redzēju milzīgu daudzumu diskusiju starp dalībniekiem par "mūsu piekasīšanos pareizrakstības jautājumos". Šī diskusija noveda pie tā, ka mēs pieņēmām jauniešu nespēju pareizi uzrakstīt valstu un galvaspilsētu nosaukumus, pat tādus, kurus izmantojam dien dienā. Rezultātā tika ieskaitīti pie 20 dažādiem Kopenhāgenas, Stokholmas un Ļubļanas rakstības veidiem, jo, kā redz, ģeogrāfs nav latviešu valodas speciālists. Te gan jāpiebilst, ka darbus labo datorsistēma, kura nepiedod piemirstu burtu vai garumzīmi, tādēļ dīvaina šķita manis vainošana, ja dalībnieks nav saņēmis punktu. Tomēr nācām pretī, līdz lielais vairums ar savām ačgārnajām atbildēm pie punktiem tika. Olimpiādes uzdevumus mainījām tik krasi, ka šogad tas bija principā tests ar pāris vietām garāku vārdu ierakstīšanai. Lieki piebilst, ka pat šajā reizē vārdu "zemestrīce" redzējām vismaz 8 dažādos rakstības veidos, tostarp "zemstrīce", "zemtrīce" un "zemestrce". Secinājums gana skarbs - daudzi skolēni neprot rakstīt, turklāt runa pilnīgi noteikti nav tikai par tiem, kam latviešu valoda nav dzimtā. 

Tad nu šī gada testa veidā veidotā olimpiāde ir parādījusi citu tendenci - daudzi skolēni neprot arī lasīt. Un 4.jautājums, kurš ne ar ko neatšķīrās no citiem, pēkšņi ir kļuvis par plašu, brīžiem pat agresīvu diskusiju tematu. Uzdevumā viss ir skaidri un vienkārši formulēts, 5 reizes pieminēts vārds "tūkstošos", un pat dotajā kartogrāfiskajā materiālā izmantots saīsināto vērtību piemērs - miljoni (piem. 0,2 miljoni). Negribas ticēt, ka jaunieši ikdienā, piemēram, Latvijas iedzīvotāju skaitu pieraksta kā "1969000" nevis lieto "nepilni 2 miljoni", bet Valmieras iedzīvotāju skaitu taču norādām ar "~25tk" nevis "~25000". Protams, iespējams, ka kāds(-i) tā dara, bet lielais vairums noteikti nē. Saīsināšanu izmanto gan labākai pārskatāmībai, gan ērtākai salīdzināšanai (ar maziem skaitļiem vieglāk darboties nekā ar lieliem), ģeogrāfijā arī mācību grāmatās retu reizi atradīsiet rakstītas 5, 6 vai pat 7 ciparu vērtības. Vienkārša loģika (prasīts tika vispopulārākais vērtību rakstīšanas veids), kā arī prasme izlasīt uzdevumā 5x prasīto, šķita pietiekami argumenti, lai ar šo jautājumu problēmas nerastos. Tomēr ir radušās, un šobrīd konsultējamies ar kompetentiem ģeogrāfiem, lai pieņemtu lēmumu. Atšķirībā no nepareizi uzrakstīta vārda "Kopenhāgena", kur, arī iztrūkstot burtam, ir skaidrs, ka dalībnieks nav domājis "Rīgu" vai "Tallinu", skaitļošanas uzdevumā starpība starp 20 tūkstošiem un 20 miljoniem ir milzīga. 

Katru gadu valsts olimpiādē saskaramies ar līdzīgām situācijām, kurās dalībnieki nav spējuši izlasīt un saprast prasīto, parasti tas ir redzams uzdevumos, kuros prasītais meklējams garākos nosacījumos par vienu teikumu jeb dažiem vārdiem. Tomēr parasti tie ir atsevišķi izņēmumi, lielam vairumam spējot atbildēt precīzi. Jāņem arī vērā, ka liela daļa paviršāko skolēnu līdz lielajai olimpiādei nemaz nenonāk. 

Un, noslēdzot savas pārdomas, pieminēšu vēl divas lietas. Pirmkārt, pārsteidza vairāku pedagogu pat diezgan agresīvā attieksme šī jautājuma sakarā. Cik esmu ar pedagogiem strādājis (un uzskatu, ka gana), parasti tieši pedagogi ir tie, kas pirms olimpiādes sākuma regulāri atgādina skolēniem par to, lai visu izlasa rūpīgi un iedziļinās prasītajā. Saprotu, ka pedagogi vēlas aizstāvēt savus audzēkņus, tomēr nebiju gaidījis, ka vairāki no tiem piekritīs apgalvojumam, ka šajā uzdevumā neesot bijis precīzi norādīts prasītais. Šaubos, vai šie pedagogi šādas rupjas kļūdas piedos arī pašu veidotos kontroldarbos skolā. Un otrkārt, rodas jautājums - kādā virzienā ved šī skolēnu nespēja lasīt un rakstīt? Otrā līmeņa olimpiādi jau esam padarījuši par samērā primitīvu testu, vai nākošajās olimpiādēs arī nosacījumiem jāsastāv no 2 vārdiem? Neesam matemātiķi, tātad arī skaitliskos uzdevumus vairs nedrīkstam izmantot? Un, ja tomēr skaitļus prasīsim rakstīt, tie nedrīkstēs būt lielāki par viencipara, lai nerodas skaitļu saīsināšanas likstas? Un, vai tad mums izdosies panākt, ka olimpiādē panākumus gūs patiešām paši labākie? Mūsu, olimpiādes veidotāju, mērķis ir tieši tāds. 

Ar cieņu,

Gatis Kampernovs