10. klase 4. jautājums

10. klase 4. jautājums

by Otomārs Gulbis -
Number of replies: 5

Pirmkārt, es labrāt uzzinātu kāda ir jēga no šāda uzdevuma fizikas olimpiādē.

Otrkārt, es varu izdomāt vēl vismaz vienu loģisku atrisinājumu šim uzdevumam. Uzdevuma atrisinājumā ir teikts, ka ir maza atšķirība starp iešanu kājām uz skolu un braukšanu ar sabiedrisko transportu, bet, ka tā nelielā atšķirība ir tajā, ka pēkšņi visi izdomā braukt ar sabiedrisko transportu. Tas galīgi nav loģiski, jo uzdevumā minēts, ka tieši tu izvēlies starp to vai braukt, vai ne, un nav pamatojuma to attiecināt uz visiem cilvēkiem tāpēc, ka tāda situācija nebūtu reālistiska.

Mans domu gājiens bija tāds, ka sabiedriskais transports brauks šā vai tā, bet gājējs var ietekmēt satiksmes gaitu, piemēram, ieslēdzot zaļo gaismu luksoforam ar pogu, vai ejot pāri ielai, kuras pārejai nemaz nav luksofora, tā liekot mašīnām apstāties.

Manuprāt, mans domu gājiens ir loģisks un pamatots, tāpēc uzdevumu vajadzētu mainīt vai vispār izņemt.

In reply to Otomārs Gulbis

Atbilde: 10. klase 4. jautājums

by Maksims Piļščikovs -

Es uzskatu, ka olimpiādes veidotāju piedāvātā atbilde ir vienīgā pareizā. Par satiksmes intensitāti un organizācija tika veikti vairāki pētījumi un rakstīti vairāki darbi. Viens no šādiem darbiem ir amerikāņu urbānista un Pelsinvānijas Universitātes profesora Vukan R. Vuchic grāmata “Transportation for Livable Cities”. 

Arī tīri loģiski jāsaprot, ka n skaits cilvēku autobusā aizņems daudz mazāku laukumu nekā tas pats n skaits cilvēku mašīnās.

In reply to Maksims Piļščikovs

Atbilde: 10. klase 4. jautājums

by Edvards Miezītis -
Tu neesi sapratis problēmu, kas visiem ir ar 4. uzdevumu. Diskusija ir par attšķirību starp autobusu un gajēju nevis par autobusu un taksi. Fakts, ko minēji tu ir pašsaprotams un netiek apstrīdēts. 
In reply to Otomārs Gulbis

Atbilde: 10. klase 4. jautājums

by Jānis Cīmurs -

Paldies, ka norādījāt uz nepilnībām uzdevuma formulējumā.

Šajā uzdevumā nebija skaidri definēts satiksmes intensitātes jēdziens, kas skolā netiek mācīts. Tāpēc vērtēšanas komisijas lēmums bija ieskaitīt visas iespējamās atbildes. Bet diemžēl to tehniski nav iespējams izdarīt, tāpēc šis jautājums tika izņemts no vērtēšanas, kas neizmaina skolēnu vietu sadalījumu.

Uzdevuma jēga ir pārliecināties par skolēna spēju zināšanas saistīt uz reālo dzīvi, kas ir ļoti svarīga fizikas sastāvdaļa.