10. klases uzdevumu apspriešana

10. klases uzdevumu apspriešana

by Jānis Liepiņš -
Number of replies: 28

Šeit tiek apspriesti novada posma 10. klases uzdevumi. 

In reply to Jānis Liepiņš

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Kirils Gončarovs -

4.3 uzdevumā nebija konkretizēts par kādu pieagumu tiek runāts ( var saprast divējādi - procentuālais pieagums vai skaitliskais pieagums ), tāpēc rodās bažas par jautājuma pareizību

Attachment PicsArt_11-30-02.41.07.jpg
In reply to Kirils Gončarovs

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Gustavs Māziņš -

Jā, es arī atbildēju tāpat. Gan procentuālais, gan skaitliskais pieaugums Tuvajos Austrumos ir lielāks

In reply to Kirils Gončarovs

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Anastasija Aņikina -

Jā, es arī tā atbildēju. Man liekas, ka procentuālais pieaugums ir svarīgāks pieaugumu salidzinājumā

In reply to Kirils Gončarovs

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Toms Ekmanis -

Par 4.3 uzdevumu:
 "Saslimstība - 1. Iedzīvotāju veselības stāvokļa statistisks rādītājs — gada laikā saslimušo skaits attiecībā pret noteiktu iedzīvotāju skaitu," tā rakstīts vārdnīcā http://tezaurs.lv/#/sv/saslimstība.
 Tātad saslimstība ir attiecība un attiecība ir %, kuru pieaugums vislielākais ir Tuvajos Austrumos.

In reply to Toms Ekmanis

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Agnese Kokina -

Apspriežoties, žūrijas komisija konstatēja, ka uzdevumā bija pieļauta kļūda un saslimstība bija uztverta kā saslimušo absolūtais skaits, kas nav pareizi. Par saslimstību uzskatāma tikai saslimušo daļa no populācijas, un šajā jautājumā pareizā atbilde ir Tuvajos Austrumos.

In reply to Jānis Liepiņš

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Līga Madara Arcimoviča -

Labdien! 

Pirmajā uzdevumā par hormoniem ir rakstīts, ka hipotalāms ražo antidiurērisko hormonu, bet tā nav patiesība, jo hipotalāms ražo tikai tādus hormonus, kas pastiprina vai pavājina epifīzes darbību,tātad pareizā atbilde ir neviens nominētajiem.

In reply to Līga Madara Arcimoviča

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Agnese Kokina -

Hipotolāms ražo ADH, bet tas tiek tālāk sūtīts uz hipofīzi, kas to atbrīvo asinīs, tādēļ ieskaitīsim gan "neviens" gan "ADH"

In reply to Jānis Liepiņš

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Līga Madara Arcimoviča -

Lūdzu, pārskatīt 8. jautājuma pareizās atbildes, jo to aprēķināšanas laikā varēja rasties nolasījuma kļūdas, kuras ietekmēja galējo rezultātu, kā piemēram uz jautājumu "cik dafnijām  no kontroles grupas tika novērota grūtniecība", es atbildēju, ka 150 dafnijām, bet pareizā atbilde bija 154, kā arī tas pats attiecas uz nākamo jautājumu, kurā es atbildi sniedzu - 40 dafnijas.

Attachment IMG_9997.PNG
In reply to Līga Madara Arcimoviča

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Sniedze Mačiņa -
Piekrītu, šajā pašā jautājumā atbildēju 57, bet pareizā atbilde ir norādīta 58. Domāju, ka mans rezultāts arī ir pareizs, ņemot vērā, ka pastāv nolasīšanas neprecizitātes. 
Attachment biologija.PNG
In reply to Līga Madara Arcimoviča

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Gustavs Māziņš -

Nolasot vajag pielikt kādu taisnu lietu pie ekrāna, katram tika izsniegta papīra lapa. Tad var skaidri nolasīt, ka grūtniecība novērojama 75% dafniju jeb 154 pēc noapaļošanas

Tāpat skaidri nolasāms, ka izdzīvoja 90% dafniju, kas ir 39 dafnijas, ja mēs noapaļojam.

In reply to Gustavs Māziņš

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Agnese Kokina -

Sveiki visiem,

Gustava ieteiktā metode tiešaām ir ērta un vienkārša. 

Bet tā kā nolasīšanā no ekrāna varēja rasties kļūdas,  mēs esam paplašinājuši atbildes intervālu

In reply to Gustavs Māziņš

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Jānis Liepiņš -

Tagad esam pieļāvuši atbildes, kas satur nelielas atkāpes no iepriekš uzdevumu autoru ietieteiktā, jo tiešām, var rasties nelielas nolasījuma kļūdas, kas noved pie atšķirīgiem rezultātiem. 

In reply to Jānis Liepiņš

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Aurēlija Pujiņa -

Manuprāt būtu jāizskata 10 uzdevums. Šādas ekoloģisko aspektu piramīdas es redzēju pirmo reizi un nedomāju ka es esmu vienīgā. Šādas shēmas pamatskolā un desmitajā klasē netiek apskatītas pat papildmateriālos.

Attachment Screenshot_20171130-150518.png
In reply to Aurēlija Pujiņa

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Gustavs Māziņš -

Piramīdas ietilpst 10.klases vielā.

Šeit saite no uzdevumi.lv versijas par piramīdām - http://www.uzdevumi.lv/p/biologija/10-klase/organismi-un-to-dzives-vide-11313/re-a74c6943-c6b8-4b29-a1c5-ae537ce49849

In reply to Gustavs Māziņš

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Aurēlija Pujiņa -

Šis ir bioloģijas olimpiādes nolikums un piebildīšu ka kritēriji kas atzīmēti ar zvaigznīti ir paredzēti valsts olimpiādei un nevis novada.

In reply to Jānis Liepiņš

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Dins Mironovs -

Manuprāt, ir jāizskata 4. jautājuma 2. atbilde, jo prasīts ir noteikt "Cik reižu biežāk Klusā okeāna rietumu reģionā dzīvojošām sievietēm kā nāves cēloni konstatēja paaugstinātu cukura koncentrāciju asinīs nekā tajā pašā reģionā dzīvojošiem vīriešiem 2012. gadā?". Sievietēm ir 9%, bet vīriešiem 7%, nevis 6% un 8%, kā rakstīts skaidrojumā. Tātad atbilde sanāk 1,3 (9:7=1,285, noapaļojot 1,3,kas neatbilst nevienam atbilžu variantam).

Vēl es uzskatu, ka jāpārskata ir 20. jautājuma B un D (2. un 4.) atbildes, jo attēlā par apgalvojumu:

B ir teikts:Lapu vai izaugumu krāsojums-tumši brūns, melns(Pareizā atbilde augļu koku bakteriālās iedegas).Kaut gan tekstā par bakteriālajā iedegām minēts ir tikai par brūnu krāsu.Tātad, spriežot pēc teksta, pareizai atbildei būtu jābūt Kālija deficiīts, jo par šo slimību tekstā ir minēts: Ar laiku dzeltenās vietas nobrūnē, dažiem augiem pat nomelnē..., un jo attēlā pie B piemērā nav minēts par dzeltenu krāsu, bet teksta nav minēts par melnu krāsu. D ir teikts:Lapu vai izaugumu krāsojums- dzeltens, brūns(Pareizā atbilde Kālija deficīts). Kaut gan tekstā par kālija deficītu ir minēts par dzeltenu, brūnu un melnu krāsu. Tātad, secinot, tekstā un attēlā minētais krāsu maiņu daudzums atšķirās, tāpēc uzdevumu var uzskatīt par nepilnīgu.


In reply to Dins Mironovs

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Toms Ekmanis -
Uzdevumā 4.2 jāizvēlas ticamākā atbilde, tātad tuvākā, kas ir 1,4.


20. uzdevumā jāaplūko arī citi apstākļi, piemēram, B tiek ietekmēti arī zari, kas ir minēts pie bakteriālās iedegas, bet nav pie kālija deficīta.

In reply to Dins Mironovs

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Jānis Liepiņš -

Paldies par komentāru. 

Uzdevumu autori  saka lūk ko:

"Lai gan šajā gadījumā kālija trūkuma aprakstā minētais par lapu nomelnēšanu var likties maldinošs, lai noteiktu B auga traucējumu nepietika ar lapu krāsas aplūkošanu.
Tabulā augam B atzīmēts, ka slimības skarti ir arī zari, atšķirot no pārējiem augiem. Kamēr kālija trūkuma aprakstā zaru bojājumi neparādās, bakteriālo iedegu aprakstā minēts, ka "Infekcija ābelēm un bumbierēm bojā lapas, ziedus, augļus, dzinumus, zarus un stumbru." 
Galvenais, kas kālija trūkumu raksturo un atšķir no citiem traucējumiem, ir tieši lapu krāsas maiņa specifiskās vietās: "uz [lapām] parādās brūngani plankumi", "simptomi vispirms parādās vecās lapās, lapu galos un malās". Ņemot vērā, ka tabulā lapu krāsas maiņa plankumiem vai noteiktās vietās ir norādīta specifiski, ieraksts "Jā" pie lapu krāsas maiņas nozīmē, ka krāsa mainījusies pilnībā, kas neatbilst kālija trūkuma specifikai.
Runājot par melno krāsu bakteriālo iedegu kontekstā, "augi izskatās apdeguši" bija ielikta kā norāde arī uz dramatiskākām krāsas maiņām, ne tikai uz brūnu, jo apdeguši augi pārogļojas.
Tekstā un attēlā minētais krāsu maiņu daudzums atšķīrās D gadījumā, jo augam nav jāuzrāda pilnīgi visas slimībai raksturīgās pazīmes, kā aprakstā minēts, "dažiem augiem [..] nomelnē", tātad ne visiem."
In reply to Jānis Liepiņš

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Vineta Vērpēja -

Jūsu sistēma mani pievīla šogad. Kad taisījos nodot savu darbu, pārbaudīju vai viss ir pabeigts skatoties uz pārvietošanās testā logu (kalendārveidīgais logs), kur visi uzdevumi man bija atzīmēti kā pabeigti. Kad nospiedu iesniegt un izleca vēl viens logs ar uzdevumu sarakstu, arī tur visi uzdevumi parādījās kā pabeigt un es beidzot līdz galam iesniedzu savu darbu. Tagad ieejot savā darba pārskatā, secinu, ka man tomēr ir bijuši neizpildīti 3 !!!! uzdevumi. Esmu ļoti sašutusi. Es paļāvos uz to, ka tur uzrādītos visi mani nepabeigtie uzdevumi un ka man nebūs pašai jāiet visām lapām cauri olimpiādes beigās, kad manas smadzenes jau tā vairs knapi funkcionē pēc lielās slodzes. Es nezinu, kas notika ar jūsu sistēmu, bet lūdzu salabojiet šo problēmu līdz nākošajam gadam. Paldies !

In reply to Jānis Liepiņš

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Līga Madara Arcimoviča -

Velējos iebilst par 5.jautājuma 2.situācijas aprakstu, kurā tiek teikts, ka  luteotropais hormons (prolaktīns) ir tas, kura ietekmē sievietei grūtniecības laikā palielinās krūšu izmērs, taču, cik es esmu lasījusi, ka par grūtniecības hormonu tiek uzskatīts progesterons, kurš atbilžu variantos netika dots. Pat 12. klases grāmatā tabulā par hormonu iedalījumu nav minēts šis hormons. Es neapstrīdu, ka  luteotropais hormons nav pareizā atbilde, jo pēc olimpiādes, palasot par šī hormona iedarbību, sapratu, ka tas attiecas uz iepriekšminēto situācijas aprakstu, bet domāju, ka arī progesterons jeb neviens no minētajiem ir pareizā atbilde. 

Manuprāt, būtu jāizslēdz 12. jautājuma pēdējo jautājumu, jo jēdzienu "Sukcesija" 10. klasē neapgūst pirmajā ceturksnī, kā arī olimpiādes nolikumā nav minēta šī tēma.


In reply to Līga Madara Arcimoviča

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Jānis Liepiņš -

Attiecībā par prolaktīna jautājumu jāsaka, ka iespējams, mācību grāmata tas nav minēts, taču uzskatām, ka pēc situācijas apraksta un pēc hormona nosaukuma būtu noprotams kādu funkciju tas veic. Pro - laktīns   - laktāciju  stmulējošs, praktiski tas nozīmē arī krūšu dziedzeru palielināšanos.

In reply to Jānis Liepiņš

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Līga Madara Arcimoviča -

Manuprāt, būtu jāpārskata 3. jautājuma 2. apgalvojumu, kurā teikts, ka dzīvesveida izmaiņas nav vienīgais iemesls cukura diabēta saslimstības gadījumu pieaugšanai. Cukura diabēta saslimstībai ir vairāki iemesli, piemēram, iedzimtība, aizkuņģa dziedzera nepilnīga darbība, taču galvenais iemesls tieši slimības gadījumu pieaugšanai ir dzīvesveida izmaiņas, kuru skaitā ietilpst,piemēram, nesabalansēts uzturs, jo, ja salīdzina slimības sastopamību ar 20.gs sākumu, tad tās procentuālais pieaugums ir pieaudzis tieši dzīvesveida izmaiņu dēļ.

In reply to Līga Madara Arcimoviča

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Agnese Kokina -

Uzdevuma ievadtekstā jums ir dota informācija, ka diabēta attīstībā ir nozīme arī iedzimtībai.

Jāņem vērā, ka pašlaik diabēts tiek laicīgi diagnosticēts un ir pieejama tā simptomu ārstēšana, attālinot nāves iespēju, attiecīgi iedzimtības faktori, kas veicina diabēta attīstību, arī tiek nodoti nākošajām paaudzēm. 

In reply to Jānis Liepiņš

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Julija Jacina -

Manuprāt, vajadzētu apskatīt vēl dažus uzdevumus.  Pēc manām domām, 8.uzdevuma 1.punktā nebija korekti sastādīts  jautājums. Uzdevumā par pareizo atbildi tika atzīmēts mikropērlīšu skaits, ko paturēja sevī visas ēdamgliemenes, jo zem 3.attēla bija rakstīts, ka ” Ēdamgliemenes sagatavotas, tās 1 h izturot 400 ml tīra jūras ūdens, kam pievienoti 50 μl 0.5 μm mikropērlīšu (411 miljoni mikropērlīšu)” , un, lai iegūtu 58 miljonus, vajadzēja ņemt tieši skaitli 411 miljoni. Taču paša uzdevuma jautājums bija ”Cik miljonus mikropērlīšu organismā paturēja katra ēdamgliemene?”

Arī 11. Uzdevuma 4.jautājums skanēja “Kurš ir sākotnējais enerģijas avots visās sauszemes ekosistēmās?” Pareiza atbilde bija Saules enerģija. Taču bārošanās ķēdes sākas ar producentiem. Un,piemēram,siltumnīcās sākotnējais enerģijas avots nebūs Saules enerģija.

Man arī liekas, ka vajadzētu pievērsties 14.uzdevuma 3. Jautājumam, kas skanēja kā “Sarecina piena olbaltumviela  “. Pareiza atbilde bija himozīns. Taču dažādos avotos bija rakstīts, ka OBV denaturāciju izraisa temperatūra,kā arī pH līmeņa maiņa, ko var ietekmēt arī HCl. Tāpēc būtu labi, ja jūs velreiz apskatītu šos olimpiādes jautājumus.


In reply to Julija Jacina

Atbilde: 10. klases uzdevumu apspriešana

by Jānis Liepiņš -

Atbildot uz jūsu trim komentāriem, jāsaka, ka:

8. uzdevuma 1. punkts tiešām ir nekorekti sastādīts; uzdevuma veidotāji bija domājuši, ka 1 gliemene nevis vairākas atrodas 400 ml ūdens, attiecīgi pareizā atbilde ir 58 milj pērlīšu. Tā kā pašreiz uzdevumā nav minēts cik tieši gliemeņu bija tankā ar pērlītēm, tad ieskaitīta tiks jebkura abilde no 1-58. 

Saule ir sākotnējais enerģijas avots sauszemes producentiem. Šajā jautājumā izmaiņas ieviestas netiks. Siltumnīcas nav uzkatāmas par tipiskiem sauszemes ekosistēmu piemēriem.

14.uzdevuma 3. Jautājumā tiks ieskaitīta atbilde arī "HCl" .