4.jautājums = diskusija

4.jautājums = diskusija

Nosūtīja Uldis Klepers
Atbilžu skaits: 26

Olimpiādes jautājums Nr 4 ir izraisījis asu viedokļu apmaiņu. Lai atrisinātu radušos situāciju un noskaidrotu, vai jautājums Nr 4 ir bijis korekti sastādīts un noformulēts, tika piesaistīti 6 neatkarīgi eksperti (Latvijas Universitātes pasniedzēji, ģeogrāfijas maģistri). Šo neatkarīgo ekspertu vienbalsīgs atzinums -  jautājums ir sastādīts un noformulēts pareizi. Šāda veida skaitliskais formāts tiek pasniegts daudzos informatīvajos un statistikas datos, skolu ģeogrāfijas atlantos, mācību grāmatās, darba burtnīcās, tāpēc jautājumā izmantotā skaitliskā izteiksme ir zināma (skatīt attēlus zemāk).

 Līdzīgs piemērs būtu pāreja uz laukuma mērvienībām (no hektāriem (ha) uz kvadrātkilometriem (km2) un otrādi). Jautājumā netika prasīts nekas nezināms vai neapgūts mācību procesā. Piekrītam, ka šo neizpratni un jautājuma neatbilstošu interpretāciju varēja novērst ar konkrētu piemēru tieši šī jautājuma risināšanā.

Bez neatkarīgo ekspertu atzinuma, lai pieņemtu lēmumu tālākajai rīcībai, tika veikta arī olimpiādes jautājuma Nr 4 datu analīze: no 1273 šī gada ģeogrāfijas olimpiādes dalībniekiem, 516 dalībnieki (kas sastāda ~ 41%) bija atbildējuši nepareizi. Vērtējot atbildes varam secināt, ka jautājuma būtība ir saprasta, aprēķini ir veikti pareizi, taču kļūda ir bijusi tehniskajā pierakstā jautājuma atbildē.

Tāpēc, ņemot vērā gan atzinumu, gan datu analīzi, tiek nolemts:

anulēt jautājumu Nr 4., pārrēķināt visus 34. Ģeogrāfijas valsts olimpiādes 2. posma iegūtos punktus, ņemot vērā jautājuma Nr 4 nulles vērtību.

Tika pārvērtēti visi šī jautājuma sniegtie rezultāti. Precizējot uzdevuma vērtēšanas kritērijus, kur 0.5p tiek piešķirti par aprēķinu un 0.5p par pareizu atbildi.

Organizatori atvainojas par sagādātajām neērtībām un pārdzīvojumiem skolēniem!

Atbildot uz Uldis Klepers

Atbilde: 4.jautājums = anulēts

Nosūtīja Dzēst lietotāju

Uzskatu, ka šāda rīcība noteikti nav pareiza! Vai tā dēļ, ka daudzi skolēni neizprot statistikas pamatus, ir jācieš skolēniem, kuri tos saprot, tādējādi mainot olimpiādes rezultātus? Visa diskusija par šo jautājumu ir pilnībā absurda! Lai vai kā, vai pareizāk nebūtu ieskaitīt visus pieraksta variantus, pat ieskaitīt pusi punktu kļūdainajiem piemēriem, nekā anulēt visu uzdevumu tā būtībā? 

Atbildot uz Dzēst lietotāju

Atbilde: 4.jautājums = anulēts

Nosūtīja Miks Bleija

Pilnīgi piekrītu. Jautājuma anulēšanas dēļ ( kurā man bija 16/16 punkti) kopvērtējumā nokritos par 14 vietām. Es atvainojos, bet tā taču ir olimpiāde. Ja dalībnieks neprot veikt ģeogrāfiskos aprēķinus un atzīmēt precīzas atbildes, viņam nav tiesību piedalīties olimpiādē. Nemaz nerunājot par pieaicināto ekspertu viedokli, kurš tika pilnīgi ignorēts. 41% dalībnieku ir pārāk mazs skaits, lai anulētu veselu uzdevumu.

Atbildot uz Uldis Klepers

Atbilde: 4.jautājums = anulēts

Nosūtīja Mārcis Magone

Nepiekrītu, ka vajag anulēt! Vienkāršu lietu nezināšana neataisno radušās sekas, vajag arī kādreiz padomāt loğiski, nevis rakstīt un tad sūdzēties. Ja jau visur grāmatās tā ir, žūrija tā teica, un lielākā daļa saprata pareizi, tad kapēc anulējat? Tagad cieš tie, zin šādu lietu.. un tie , kas nezin, gūs mācību, ka olimpiādes nav pārbaudes darbi, kur ir viegli. Tapēc arī uzskatu, ka lielais nepareizi atbildējošo skaits ir vainīgi, ka nav ievērojuši, kā grāmatās to izsaka.


Atbildot uz Uldis Klepers

Atbilde: 4.jautājums = anulēts

Nosūtīja Elīza Marta Stangaine

Tagad rodas situācija, ka iegūst gan tie, kas nemāk izlasīt noteikumus, gan tie, kas nezina, kā rēķina cilvēku skaitu. 

16 punkti tomēr ir daudz, un tādas lietas parasti nezina/ nesaprot cilvēki, kas nesaskaras ar tāda tipa tabulām.

Atbildot uz Uldis Klepers

Atbilde: 4.jautājums = anulēts

Nosūtīja Elīza Brūklena
Kaut arī šī uzdevuma anulēšana neizmaina manu vietu kopvērtējumā, arī es uzskatu, ka anulēt 4. uzdevumu ir nepareizi. Ir skaidrs, ka izteikt skaitu tūkstošos nozīmē rakstīt tūkstošu skaitu - tātad doto skaitli dalītu ar tūkstoti. Olimpiādes ir olimpiādes - arī man ir gadījies pārprast uzdevuma noteikumus, bet tad atliek tikai pie sevis nodomāt "kāda es biju muļķe" un mācīties no kļūdām, nevis izbojāt rezultātu tiem, kas visu saprata pareizi!
Atbildot uz Uldis Klepers

Atbilde: 4.jautājums = anulēts

Nosūtīja Leons Ālītis

Uzskatu, ka nebija pareizs lēmums anulēt 4. uzd

1. Tie ir 16 punkti kas ŗada ļoti lielu starpību

2. Dēļ uzdevuma anulēšanas kopvērtējumā nokritos par 30 vietām


Atbildot uz Uldis Klepers

Atbilde: 4.jautājums = anulēts

Nosūtīja Ansis Bernards
Man personīgi mazāk uztrauc tas, kādu vietu iegūstu (pēc jaunajiem rezultātiem nokritos par 3), bet gan cilvēcīgs jautājums, ko šāds solis liecina par dalībniekiem un ko netieši veicina. 

Ņemot vērā, ka uzdevums formulēts pareizi un saprotami (~59% tomēr ir atbildējuši pareizi, ievērojot nosacījumus; arī eksperti ir atzinuši formulējumu par pareizu). Tātad: kļūdījušies ir paši dalībnieki, nevis uzdevuma sastādītāji. 
Pāris jautājumi pārdomām aktīvajiem "dalībniekiem-brēcējiem"?
  • Vai Jūs izlasījāt uzdevumu? (tabulā norādīts formāts kādā jāsniedz atbilde)
  • Vai, piemēram, internetbankā, pārskaitot naudu, vietā, kur jāievada summa, jūs norādītu summu centos, nevis eiro, kā tas ir prasīts? Vai banka un naudas saņēmējs šādu kļūdu piedotu?
  • Vai ārsta kļūda, ievadot pacientam 10 (tikai 10!! nevis 1000) reižu lielāku fizioloģiskā šķīduma koncentrāciju, var tikt anulēta? (skatīt http://www.tvnet.lv/zinas/latvija/216258-meiteniti_nogalinajis_sals).  
Vai tas, tādā gadījumā, nedod signālu šiem cilvēkiem, ka mērvienību vai, šajā gadījumā, skaitļa atbildes formāta neievērošana, u.c. tamlīdzīgu neprecizitāšu neievērošana "nav nekas īpašs", jo jebkurā brīdī atbilde/uzdevums var tikt anulēts?  Tas, domājams, lielākajai daļai konkrētajiem 516 jauniešiem nepavisam neveicinās atbildību par savu rīcību nākotnē. Nolaidība veicot, piemēram, amata pienākumus Latvijas valstī ir pēc krimināllikuma sodāms noziegums (Zolitūdes traģēdija, piemēram). 

Mērvienību neievērošana ir nepiedodama. Iedvesmai plaši zināms mērvienību sistēmas izmantojuma kļūdas piemērs, kas, lai arī beidzās laimīgi, varēja izvērsties katastrofāls. 
https://en.wikipedia.org/wiki/Gimli_Glider



Paldies!
Ansis

Atbildot uz Uldis Klepers

Atbilde: 4.jautājums = anulēts

Nosūtīja Rebeka Birziņa

Ļoti žēl, ka dažu (daudzu) kadru dēļ jāanulē viens no tiem dažiem uzdevumiem, kurš man šajā gadā beidzot sagādāja kaut kādu prieku šajās visās pildītajās olimpiādēs. Katru reizi tiek atkārtots, ka ir jāpārbauda mērvienības. Ja vēlaties pārbaudīt sevi tā, lai pēc tam nav jāčīkst kā maziem bērniem lielveikalā, pildiet uzdevumus uzdevumi.lv sākumskolas nodalījumā, mož ar to tiksiet galā. Prieks par tiem, kas tiešām grib sevi pārbaudīt, nevis uzskata olimpiādi par kārtējo ieskaiti, kur jādabū desmit par katru cenu, lai māmiņai un tētim prieks. :):):)



Atbildot uz Uldis Klepers

Atbilde: 4.jautājums = anulēts

Nosūtīja Lāsma Neiceniece
Piekrītu tiem, kas uzskata, ka nav godīgi, ka 4 uzdevums anulēts. Jebkurā olimpiādē un kontroldarbā ir svarīgi pareizi izlasīt uzdevuma noteikumus. Tagad vairāk ir jācieš tiem, kas bija pietiekoši vērīgi un izlasīja, kas uzdevumā prasīts ierakstīt.
Atbildot uz Uldis Klepers

Atbilde: 4.jautājums = anulēts

Nosūtīja Dāvis Kalējs

Pilnīgs sviests, tagad anulēsim visus jautājumus, kur daži būs neapmierināti. Tiešām taisnīgi, ka skolnieki, kas spēja atbildēt saņem tikpat punktus, kā tie, kas neprot lasīt vai visu izdara uz ātrumu. 

Atbildot uz Uldis Klepers

Atbilde: 4.jautājums = anulēts

Nosūtīja Miks Viesturs Austrums

Labdien!

Kā jau norādīju citā rakstā, respektēju rīkotāju viedokli, kaut gan nekādā veidā (īpaši, tā kā ekspertu viedoklis netika ņemts vērā, kaut bija prasīts) nepiekrītu tam.

Manas domas par šo ir sekojošas

1) Šī ir tāda paša veida kļūda kā pateikt, ka Latvijā dzīvo aptuveni 2000000 miljonu iedzīvotāju. Nu nav tā, pat uz pasaules nav tik daudz, vai tiešām to neskaitītu kā kļūdu? Tad ar ko šis ir citādāks?

2) "Ģeogrāfiem matemātika nav primārais dotajā gadījumā" /tas nav citāts, bet iespējama atbilde uz iepriekšējo/

Nu tad varbūt izņemam arī kultūras tērpus, jo kulturoloģija? Vai augsnes, jo bioloģija/lauksaimniecība? Vai to šī gada vārdu ievietošanas uzdevumu, jo daļa no tā ekonomika? Izņemt matemātiku arī ir tikpat muļķīgi (un apzinos, ka dotais piemērs ir absurds, bet pēc idejas). Arī tā ir svarīga daļa (īpaši demogrāfijā). 

3) Galu galā tā ir olimpiāde. Pamācībā ir teikts, lai pievērš uzmanību mērvienībām. Un atzīmējāt, ka tas ir tas pats, kā to neizdarīt fizikā - tad kāpēc jārīkojas citādi?


Atvainojos par skarbo otro punktu, bet... Nu, tiešām?

Ar cieņu,

Miks Viesturs Austrums

Atbildot uz Miks Viesturs Austrums

Atbilde: 4.jautājums = anulēts

Nosūtīja Sabīne Rasa Vīra
Piekrītu visiem, kas ir pret uzdevuma anulēšanu. 41% dalībnieku neuzmanības un aprobežotības dēļ cieš pārējie, kas nav tik, es atvainojos, neaptēsti! Nu būtu pačīkstējuši un nomierinājušies, un būtu mācība! Tas bija vienīgais uzdevums, kur pašam bija jārēķina/ kaut kas jāanalizē! Cik vēl vieglākas kļūs olimpiādes? Ja eksperti ar piemēriem pamato, ka uzdevumam nebija nekādas vainas, kādēļ tas jāanulē? Skumji! 



Nu jau vairs laikam nekas mainīts netiks, tādēļ atliek tikai viens:

Novēlu visiem tiem, kas izpildīja 4. "tūkstošos ar 3 nullēm"  (tā,lai jums saprotami, jo jūs taču vēl joprojām domājat, ka izpildījāt pareizi) un dosies uz Valsts olimpiādi - ievelieties Fizmatu ēkas pamatos pie DACa. 

Atbildot uz Sabīne Rasa Vīra

Atbilde: 4.jautājums = anulēts

Nosūtīja Alise Pokšāne

Pilnīgi nepiekrītu 4.uzdevuma anulēšanai.

Šogad praktisski visās olimpiādēs ir integreti jautājumi no citām jomām. Ģeogrāfija ir zinātne, kura principā pec definīcijas sastāv no citām nozarēm un jomām (bioloģija, kulturoloģija, vēsture, matemātika, ķīmija, fizika, u.c.) tātad lai indivīdu atzītu par zinošu ģeogrāfijā nepietiek tikai ar trulu pasaules kartes iezubrīšanu no galvas. 

Ir jāmāk izpildit primitivi matemātikas uzdevumi. Kā tad citādāk šie indivīdi noliks CE matemātikā, ja jau pat šādus elementārus pārvedumus neprot veikt?

Pati kopvērtējumā esmu arī krietni nokritusi. Un uzskatu ka tas ir absurds atņemt punktus tiem, kuri bija pietiekami gudri lai tiktu galā ar 6. Klases līmeņa uzdevumu. 

Uzskatu ka saņemto sūdzību skaits ir pārāk mazs, lai veiktu šādas izmaiņas un negodīgs pret vairumu augstāko vietu ieguvēju (kuri saprot šo uzdevumu būtību un māk ar tiem tikt galā), un kuri principā ar šī olimpiādes posma palīdzību tiek atlasīti uz valsti. Galu galā ja vesels bars skolenu uz valsti tiks tikai pateicoties šai veiksmei, būs lielāks procents skolenu ar zemakam zināšanām un analīzes spējām, kas ir neizdevīgi, lai veiktu maksimāli izdevīgāku atlasi uz tālākiem posmiem.


Ar cieņu

Alise Pokšāne


Atbildot uz Uldis Klepers

Atbilde: 4.jautājums = anulēts

Nosūtīja Klāvs Konrāds

Sveiki!

It kā saprotams, bet ir jaunieši, kuri ar šo uzdevumu bija tikuši galā lieliski. Jautājuma anulēšana pamatīgi nobīda viņu pozīcijas uz leju un jaunieši ir sašutuši.


Juris Levics 2630 7410

Druvas un Skrundas vidusskola

Atbildot uz Uldis Klepers

Atbilde: 4.jautājums = anulēts

Nosūtīja Rēzija Veronika Laumane

Labdien! Gribēju noskaidrot, vai tiešām nepieciešams anulēt jautājumu, uz kuru lielākā daļa olimpiādes dalībnieku atbildējuši pareizi, un speciālisti atzinuši to kā pareizi sastādītu. Reāli sanāk, ka tie cilvēki, kuri spējuši izlasīt un izdomāt šo jautājumu, tiek "nogrūzti" zem tiem, kuri nav iedomājušies. Šis ir 20 punktu jautājums, tātad zaudētāji ir tikai un vienīgi erudītākie dalībnieki. Ierosinu vēlreiz izvērtēt olimpiādes rīkotāju prioritātes,  sakarā ar mūsu skolēnu zināšanu līmeni un atcelt jautājuma anulēšanu!

Cieņā, Rēzija Laumane 

Atbildot uz Uldis Klepers

Atbilde: 4.jautājums = anulēts

Nosūtīja Agra Lipsberga

Tieši tā - uzdevums ir formulēts pilnīgi pareizi! Mani patiesi pārsteidz organizatoru ideja to anulēt. Kāpēc jācieš tiem dalībniekiem, kuri visu izdarīja pareizi?

Vai tiešām jāiet to neuzmanīgo, neprasmīgo brēcēju pavadā, kuri iedomājas, ka ar savām viduvējām zināšanām var uzvarēt olimpiādēs tikai tāpēc, ka ir nekaunīgi?

Varu iedomāties, kā viņi terorizē skolotājus, ja kontroldarbā nav 10. Olimpiāde būtu tā vieta, kas parāda katra īstās zināšanas. Un tiešām - nosaukumu un faktu iezubrīšana bez prasmes pielietot neliecina par erudīciju. Tad tāda ģeogrāfijas olimpiāde nav vajadzīga.

Atbildot uz Uldis Klepers

Atbilde: 4.jautājums = anulēts

Nosūtīja Agra Lipsberga

Vēl varu piebilst, ka anulēšana nav kompromiss, bet gan, atvainojiet, cūcība.

Iesaku cietušajiem (vairāk kā pusei) rakstiski vērsties VISC.

Atbildot uz Agra Lipsberga

Atbilde: 4.jautājums = anulēts

Nosūtīja Uldis Klepers

Uzdevums beigās netika anulēts. skatīt sadaļu 4 jautājums = kompromiss

Kurā piešķirts tika 0.5p par risinājumu un 0.5 punkti par rezultātu

Atbildot uz Uldis Klepers

Atbilde: 4.jautājums = anulēts

Nosūtīja Agra Lipsberga

Visu cieņu, ka atzīstat kļūdas. Tomēr šī manipulācija un diskusija nebija vajadzīgas.

Rezultātā vienalga zaudētāji ir tie, kuri visu izdarīja pareizi.

Bet cik punktu kopā par šo uzd. tagad varēja iegūt?