11.klase, 20. jautājums

11.klase, 20. jautājums

by Aleksejs Nazarovs -
Number of replies: 9

Visneloģiskāks un visneprecīzāk formulēts, manuprāt, ir 20. jautājums. Es sapratu šo uzdevumu it kā man (skolēnam) būtu jānosaka tas brīvās krišanas paātrinājums (pretējā gadījumā var atzīmēt tikai 1. un 3.), tad visi jautājumi, neskaitot 1. un 2., ir pareizi. Ja jūs formulējāt uzdevumu tā, ka tas ir domāts vispār mūsdienu tēhnikai, tad tā bija jāraksta (jo es nebiju vispār to iedomājies, kamēr neapskatījos atbildes) un jāraksta, ko, jūsuprāt, nozīmē "ļoti augsta precizitāte", jo tas ir nereāli subjektīvs vārdu savienojums, sevišķi, ja mēs nerunājam par parasto skolēnu iespējām (jo tad apmēram skaidrs, cik ir tā precīzitāte).
Apskatīsim katru punktu no trīm aspektiem: a) skolēnu, b) mūsdienu tēhnoloģiju, c) absolūtās precīzitātes. Iekavās norādīšu iespējamas atbildes ("Jā"=atzīmēts).
1. Diega garums mainās kustības laikā.
a) Tas acīmredzami mainās, ja mēs runājam par skolēnu iespējām, kaut gan var atrast diegu, kuram tā maiņa būs nenosākama ar skolēnu ierīcēm. (Jā)
b) Tas arī mainās, ja mēs runājam par mūsdienu tēhnikas iespējām, neskatoties uz to, ka tā maiņa speciāliem diegiem ir tiešām ļoti maza, bet tā vienalga jāievēro augstai precīzitātei. (Jā)
c) Pat vispiemērotākajiem diegiem tas mainās. (Jā)
2. Piekārtā ķermeņa masa mainās kustības laikā.
a) Skolā māca, ka nemainās, bet pat ja mainītos, to noteikt nebūtu iespējams (Nē)
b) Vakuumā ši maiņa būtu neievērojama nekādām ierīcēm (Nē)
c) No kvantu fizikas zinam, ka elementāras daļiņas var teleportēties, tāpēc masa tomēr var mainīties, ja mēs gribam noteikt to ar absolūto precīzitāti, bet vispār šīs punkts nav jāatzīmē (Nē (Jā))
3. Atbalsta punkts nedaudz svārstās
a) (Jā)
b) Var zināmi novērst svārstības, bet tās vienalga ietekmēs rezultātu, ja mēs domājam par ļoti augstu precīzitāti (Jā)
c) (Jā)
4. Nav iespējams pietiekami precīzi izmērīt svārstību periodu
a) (Jā)
b) Atompulksteņiem ir diezgan liela precīzitāte, bet es to nesauktu par "ļoti augstu", piemēram, mūsdienas ir pulksteņi, kuru precīzitāte ir līdz 10−18s (Jā). Ja atbildēt "Nē", kā ir sniegts atrisinājumos, tad 5. punkts ir vispār neloģisks.
c) Pat vērtībai 10−18s ir neaprakstāmi tālu līdz Planka laikam (5,391 16(13)·10−44 s), ko varētu uzskatīt par tuvu absolūtai precīzitātei. (Jā)
5. Nav iespējams pietiekami precīzi izmērīt attālumu starp piekāršanas punktu un masas centru.
a) (Jā)

b) Pēc jūsu atbilžu loģikas, šajā gadījumā atbildei būtu jābūt "Nē", jo tad man pilnīgi nav saprotams, kāpēc jūs vienā vietā gribāt izmantot atompulksteni un jums pietiek 10−9s precīzitātes, lai pateikt, ka tā ir augsta, bet citā gadījumā jumšādas precīzitātes nepietiek, un jūs sakiet, ka nav iespājams precīzi izmērīt attālumu. (Jā/Nē)
c) (Jā)
6. Gaisa pretestība

a) Skolēni diez vai spēs veikt novērojumus vakuumā (Jā)
b) Kur teikts, ka var izmantot vakuumu? Bet labi, atbilde šajā gadījumā "Nē".
c) Vakuumā arī ir zināma pretestība (Jā)


Var secināt, ka uzdevums ir neloģisks, to var apskatīt no visdažādākajiem aspektiem un saprast dažādos veidos. Uz katru punktu (neskaitot 1.,  2. un 3.) var atbildēt gan "Jā", gan "Nē". Ja ļoti gribas, var arī uz 2. atbildēt "Jā" un uz 3. "Nē", bet es nepiedāvāju vērtēt šīs atbides.
Es piedāvāju vai nu 1) vispār neskaitīt šo uzdevumu klāt, vai 2) ieskaitīt kā pareizas:

1. Atz. ar ķeksīti atbildes 4. un 6.
2. Neatz. atbildi 5.
(Bet 2. variantā 3.-6. punktos visas atbildes būs pareizas, tāpēc labāk tomēr vispār neskaitīt šo uzdevumu (kopā 29 punkti max))

In reply to Aleksejs Nazarovs

Atbilde: 11.klase, 20. jautājums

by Ansis Ēcis -
Ja ne visam piekrītu, tad domai pilnīgi noteikti. Nav arī dota pārāk specifiska situācija, kuras kontekstā atbildēt jautājumu. Spēju iztēloties skolēna argumentus jebkuram ķeksīšu izvietojumam. Domāju, ka tie būtu labi un korekti pamatoti.
In reply to Ansis Ēcis

Atbilde: 11.klase, 20. jautājums

by Aleksejs Nazarovs -

Es jau pats ne visam, ko uzrakstīju, piekrītu :)
Bet jā, ir iespējams jebkurš ķeksīšu izvietojums.

In reply to Aleksejs Nazarovs

Atbilde: 11.klase, 20. jautājums

by Kristaps Kalniņš -
Biju atzīmējis, ka nevar precīzi noteikt periodu. Manuprāt, pēc Heizenberga nenoteiktibas principa, ja precīzi noteiks koordināti, ātrums var nebūt 0, kas nozīmē, ka svārstība vēl nav beigusies. Tas vēl noved pie problēmas, ja zin, ka ātrums ir 0, tad svārstība teorētiski ir beigusies, bet koordināte nebūs precīza, un tāpēc nevarētu salīdzināt maksimālo atvirzi ar izrēķināto pusi no loka garuma, kuru veido svārsts.
In reply to Aleksejs Nazarovs

Atbilde: 11.klase, 20. jautājums

by Jānis Cīmurs -

Skatos tavus skaidrojumus un redzu:

1) Domu gājiens pareizs un pareizā atbilde ir Jā
2) Domu gājiens ir pareizs un pareizā atbilde ir Nē
3) Domu gājiens ir pareizs un pareizā atbilde ir Jā
4) Pat ar skolēna pieejamajām ierīcēm ir iespējā mērīt periodu ar ļoti augstu precizitāti. Viss, kas ir nepieciešams ir veikt pietiekami daudz svārstības. Tādā gadījumā periods būs T=t/N. Manuprāt ir skaidrs Nē.
5) Problēma attāluma mērīšanai līdz masas centram ir tajā, ka masas centrs nav redzams punkts, bet matemātiski izrēķināms, kā arī tas atrodas ķermeņa iekšienē. Ja zini, kā šo atrisināt, stāsti! Kā tu pārliecināsies, ka tas ir masas centrs?
6) Šis ir nedaudz viltīgs. Galvenā viltība ir tajā, ka, gadījumā, ja ir gaisa pretestība, tad to ir iespējams ņemt vērā aprēķinos. Protams, man var iebilst, ka arī pārējo 1. un 3. var ņemt vērā aprēķinos, bet tur stāst ir nedaudz sarežģītāks, jo, lai tos ņemtu vērā, ir jāzina arī amplitūda. Bet gaisa pretestības ietekme ir neatkarīga no amplitūdas.
Par to, kā gaisa pretestību ņemt vērā varētu nebūt zināms skolu līmenī, tāpēc par gaisa pretestību pacelšu diskusiju. Par pārējiem jūtos pārliecināts, ka nav vērts mainīt vērtējumu.

In reply to Aleksejs Nazarovs

Atbilde: 11.klase, 20. jautājums

by Vjačeslavs Kaščejevs -

Žūrijas komisijas klātienes sēdē secinājām, ka jautājuma ir formulēts pārāk vispārīgi, lai to izmantotu ranžējumam. Tādēļ pieņemt lēmumus pēdējo jautājumu 11. klašu grupā izņemt no vērtējuma. Priecājāmies, ka tas ir licis skolēnim padomāt par plašu fizikālu parādību loku.