Olimpiādes rezultātu apspriešana

12. klases uzdevumu apspriešana

12. klases uzdevumu apspriešana

by Agnese Kokina -
Number of replies: 15

Šeit, lūdzu, rakstiet visas lietas, kuras vēlaties apspriest par divpadsmitās klases olimpiādes jautājumiem.

In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

by Linda Pīpkalēja -

Lūdzu, apskatieties 3 manus ierakstus diskusijas grupā (nepamanīju, ka šeit jāraksta).

In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

by Katrīna Freimane -

Labdien!

13. jautājumā 2. apakšjautājumā kā pareizā atbilde ir norādīts 9/16, tomēr šo proporciju var saīsināt par 3/4. Īsti nesaprotu, kāpēc abas atbildes netiek ieskaitītas.

In reply to Katrīna Freimane

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

by Agnese Kokina -

Ja jūs vēlaties saīsināt daļu, tad skaitītāju un saucēju dala ar vienu un to pašu skaitli. Pašlaik jūs 9 dalāt ar 3 un 16 ar 4.

In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

by Sofija Matisone -

Labdien!

21.uzdevuma trešā punkta 

"Lauksaimnieks pastiprināti lieto minerālmēslus. Lauksaimnieka augi ..."

atbilde ir ka augi nevar ciest no paaugstināta sāls satura vidē, bet nav precizēts, kādus minerālmēslus lauksaimnieks lieto. Ja viņš lieto, piemēram, Na2SO4 minerālmēslus vai NaNO3 minerālmēslus un kopā ar tiem lieto KCl minerālmēslus, tad, tā kā augsnē šie sāļi disociē jonos, tur atrodas gan Na+, gan Cl-, iznāk, ka zeme ir apstrādāta ar NaCl. Vai nav tā, ka šajā gadījumā, pārmērā lietojot minerālmēslus, augi var ciest no paaugstināta sāls satura vidē?

Attachment mineralmesli.jpg
In reply to Sofija Matisone

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

by Agnese Kokina -

:) paldies par kolāžu, žūrija pieņems lēmumu pirmdien vakarā, ko darīt ar šī uzdevuma atbildi

In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

by Rinalds Seržants -

21.jautājumā punkts par ledāju kušanu-

Piekrastes augiem upju deltās ir saskarsme ar paaugstinātu sāls saturu, jo ne visi augi spēj augt piekrastes zonā, ja celsies ūdens līmenis, tad augs visticamāk ies bojā no tā ka "noslīks" nevis no paaugstināta sāls daudzuma, jo paaugstinoties ūdens līmenim jūrā, ūdens sāļums upē nemainīsies. 

In reply to Rinalds Seržants

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

by Agnese Kokina -

Līdz ar jūru un okeāna ūdens līmeņa celšanos ir iespējamas izteiktākas paisuma un bēguma joslu maiņas. Upēs, kas ietek jūrās, kurās ir novērojamas plūdmaiņas, paisuma laikā ir novērojama sālsūdens ieplūde. Paaugstinoties jūras līmenim šāda sāļaina (brackish) josla iestieptos daudz tālāk.


In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

by Rinalds Seržants -

7.uzdevuma 7. Punkts, kur var atrast informāciju par doto apgalvojumu? Jo T.Selgas šūnu bioloģijā, un L.Sausiņas 3.daļa vidusskolai, šāda informācija nav atrodama. 

In reply to Rinalds Seržants

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

by Jānis Liepiņš -

Nav taisnība. Fakts, ka mitohondrijs satur DNS ir minēts L. Sausiņas grāmatā Bioloģija vidusskolai 3. daļa (2009. gada izdevums) 30. lpp (sadaļa Uzzini vairāk!).

In reply to Jānis Liepiņš

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

by Rinalds Seržants -

Es atvainojos - Punkts par mitozes profāzi,ka tajā brīdī šūnā ir 4n hromosomu komplekts. (Kur var atrast apstiprinājumu šim apgalvojumam?)

In reply to Rinalds Seržants

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

by Agnese Kokina -

Ja šūna mitotiski daloties izveido divas šūnas ar 2n hromosomu komplektu, tad ir skaidrs, ka pirms dalīšanās tā savas hromosomas būs dubultojusi, lai katrai meitšūnai sanāktu 2n komplekts 2 x 2 =4

To, ka interfāzē, precīzāk, tās S periodā, notiek DNS dubultošanās var redzēt kaut vai jau iepriekš minētajā L. Sausiņas grāmatas 3. daļā, 134. lpp.

In reply to Sofija Matisone

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

by Jānis Liepiņš -

Paldies par komentāru un bildīti. 

Tā kā uzdevumā netika norādīts kuri tieši minerālmēsli tiek izmantoti, tad atbilde varētu būt gan "patiess" gan "aplams". Diemžēl, neprecīzā uzdevuma formulējuma dēļ, žūrija šo uzdevumu  anulēja.


In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

by Ričards Kauliņš -

Labvakar,

Vēlētos lūgt ieviest skaidrību 16. jautājuma atbildē.

Saskaņā ar Jūsu jau iepriekš sniegto skaidrojumu: "... jo lielāks organisms, jo lielāka tā virsmas proporcija pret tilpumu".

Ķenguržurka ir mazāks organisms, nekā cilvēks, tātad, loģiski tai ir mazāka virsmas attiecība pret tilpumu, nekā cilvēkam, tātad apgalvojums: "Ķenguržurkai ir lielāka virsmas attiecība pret tilpumu nekā cilvēkam" ir APLAMS. Lūdzu paskaidrojiet, kur savos loģiskos secinājumos esmu pieļāvis kļūdu.

Ar cieņu,

Ričards Kauliņš



In reply to Ričards Kauliņš

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

by Jānis Liepiņš -

Paldies par vērīgumu. Esam pieļāvuši kļūdu uzdevuma skaidrojumā, ir jābūt:

"Tā kā ķenguržurka dienā ar pārtiku uzņem maz ūdens, un nemaz nedzer, var secināt, ka tā dzīvo sausā vidē. Līdzīgi kā šūnām, jo lielāks organisms, jo mazāka tā virsmas proprcija pret tilpumu."

Attiecībā par iespējamo tilpuma un laukuma attiecību dažādiem organismiem, ierosinu veikt domu eksperimentu.

Pieņemam, ka apskatāmie dzīvnieki ir paralēlskaldņi ar izmēriem a, b un c. Šo dzīvnieku laukums ir S, bet tilpums V, savukārt laukuma un tilpuma attiecība S/V. Iedomāto dzīvnieku izmēri, to aprēķinātie tilpumi un laukumi doti tabulā:


redzams, ka jo mazāki ir dzīvnieka izmēri (a, b un c), jo tam ir lielāka virmas/tilpuma attiecība.

In reply to Jānis Liepiņš

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

by Ņikita Stepanovs -

Taisniba ir :" ka jo mazāki ir dzīvnieka izmēri (a, b un c), jo tam ir lielāka virmas/tilpuma attiecība." Bet tas ari nozime, ka relativi to udens molekulu skaits, kas ir pie membranas pret visu udens molekulu skaitu organizma, bus lielaks kengurzurkai neka cilvekam. Un ja nemot vera karsto klimtu apgalvojums parversas par patieso. (Klaviature LV zimes nestrada)