11. klases uzdevumu apspriešana

11. klases uzdevumu apspriešana

by Agnese Kokina -
Number of replies: 19

Šeit, lūdzu, rakstiet visas lietas, kuras vēlaties apspriest par vienpadsmitās klases olimpiādes jautājumiem.

In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Mārīte Balgalve -

Man ir jautājums par uzdevumu, kur bija par slimībām, tas bija laikam 5. uzd, ja nemaldos. Nesaprotu kā varēja ko tādu ielikt ja pat stundās tas netiek apspriests un uzdevumi.lv tādu tēmu 11.klasei nepiedāvā?

In reply to Mārīte Balgalve

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Rolands Liepiņš -

Olimpiādē nepārbauda jūsu zināšanas programmas ietvaros, bet gan vispārēji - spēju analizēt un veikt secinājumus no dotās informācijas  :)

In reply to Mārīte Balgalve

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Otto Jānis Jansons -

Liela daļa uzdevumu bija saistīti ar tīri vienkāršu loģisko domāšanu. Protams, bija uzdevumi par vielām, kuras vēl nav bijušas, bet atvainojiet, jūs piedalijāties 11. klases olimpiādē, nevis pildijāt parastu pārbaudes darbu. Olimpiādes ir domātas, lai pārbaudītu jūsu zināšanas augstākā līmenī.

In reply to Mārīte Balgalve

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Agnese Kokina -

Paldies par viedokli, kā kolēģi ir norādījuši, šajā uzdevumā bija nepieciešamas zināšanas šūnu. Viss nepieciešamais, ko jums bija jāzin par slimību, lai atbildētu, tika dots uzdevuma tekstā.

In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Pauls Valdovskis -

Labdien!

Es vēlos paziņot par iespējamu kļūdu 13. jautājumā. Pēdējā apgalvojuma atbildes pamatojumā tiek atrasts CO2 fiksēšanas ātrums, kas ir 30 [nmol s-1 g-1 DW], un tas tiek salīdzināts ar apgalvojumā doto lielumu 50 [nmol s-1] (lai gan uzdevuma tekstā rakstīts ""50 nm CO2", es pieņēmu un arī atbildes pamatojumā visticamāk bija pieņemts, ka tur bija jābūt "50 nmol CO2"). Kā redzams - dimensijas salīdzinātajiem lielumiem nesakrīt. Lai iegūtu pareizo atbildi, šis ātrums vēl jāsareizina ar dotā ķērpja sauso masu (2 grami), kā rezultātā iegūst 60 [nmol s-1]. Ar salīdzināšanas paņēmienu var noteikt, ka 60 ir vairāk par 50, tāpēc, balstoties uz grafika datiem, apgalvojumam būtu jābūt patiesam.

Ar cieņu

Pauls Valdovskis

In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Diana Burakovska -

Labdien,

Gribētos uzzināt par 20 jautājuma 6 punktu. Komentārā nav informācijas par pēdējo jautājuma punktu. Jā uzdevumā nosacījumos pateikts balstīties uz tabulas datiem, no kā var secināt par to, ka cikloni var pilnība iznicināt koraļļu populāciju? Loģiski ir saprotams kā jebkura iedarbība var pilnībā iznicināt koraļļus bet no tabulas izriet ka pēc ciklonu iedarbības vismaz 1% rifu paliek. Vai tad atbilde uz 20  jautājuma 6 punktu nevarētu būt "aplams"?

Paldies par atsaucību

Diana Burakovska

In reply to Diana Burakovska

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Agnese Kokina -

Paldies par viedokli.  Mēs apspriedīsimies un pieņemsim lēmumus pirmdien.

In reply to Diana Burakovska

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Deleted user -

Piekrītu Dianai par 20. jautājuma 6. punktu, jo, manuprāt, arī ja paliek tikai nieka 1 % koraļļu, to nevar uzskatīt par pilnīgu iznīcību, jo kaut kāda neliela daļa tomēr ir palikusi.

In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Jānis Romāns -

Labdien!

9. jautājumā minētas 4 grupas:

  • Placebo lietošana kopā ar trenēšanos
  • Testosterona lietošana bez trenēšanās
  • Placebo lietošana kopā ar trenēšanos
  • Testosterona lietošana ar trenēšanos

Vienai grupai jābūt "Placebo lietošana bez trenēšanās", bet tādas nav.

Ar cieņu,
Jānis Romāns

In reply to Jānis Romāns

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Agnese Kokina -

Jā, olimpiādes uzdevumā bija drukas kļūda, žūrijas komisija apspriedīs, ko darīt ar šī uzdevuma atbildēm. 

In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Annija Asnate Čekstere -

Labdien!

Man ir jautājums par 11.uzdevumu 1.piemēru. Kāpēc pareizā atbilde ir "lietojot testosterona preparātus", ja augstāk dotajā tabulā ir redzams, ka netrenējoties testosterona līmenis pieaug no 502 līdz 2828 ng/dl, bet trenējoties no 431 līdz 3244 ng/dl. Vai tad pareizajai atbildei nebūtu jābūt "gan trenējoties, gan lietojot testosterona preparātus", jo atšķirība ir lielāka šajā gadījumā.

Ar cieņu,

Annija Čekstere

In reply to Annija Asnate Čekstere

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Miļena Dile -
Es pilnībā piekrītu, jo arī tiem, kas tikai trenējās, testosterona līmenis pieauga no 557+/-45 ng/ dl līdz 667+/-117 ng/ dl(kā arī vārdu savienojums "ievērojami palielināt" ir samērā relatīvs un katrs cilvēks to spēj saprast savādākā veidā). 
In reply to Miļena Dile

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Jānis Liepiņš -

Lai pareizi atbildētu uz šo jautājumu, ir jāpievērš uzmanība tam, ka testosterona vidējo rādītāju izkliedes rādītāji  pims un pēc trenēšanās pārklājas. Tas nozīmē, ka 557+/-45 ir tas pats, kas 667+/-117. Ja izkliedes rādītāji būtu mazāki, piemēram, 557+/-45, bet 667+/- 10, tad mērījumu vidējās uz izkliedes vērtības nepārklātos un atšķirības tiešām būtu būtiskas. 

Līdz ar to, ņemot vērā uzdevumā dotos mērījumu rezultātus (vidējos un izkliedes rādītājus) testosterona līmenis pirms un pēc trenēšanās neatšķiras un pareizā atbilde ir, ka vienīgi "testosteronu preparātu lieošana" varēja būtiski  paaugstināt šī hormona līmeni organismā.


In reply to Annija Asnate Čekstere

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Jānis Liepiņš -

Būtisks testosterona pieaugums novērojams tikai vīriešiem, kas lietoja testosterona preparātus. Ar trenēšanos vien testosterona līmeni organismā nav iespējams būtiski izmainīt.  

In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Arturs Sergejevs -

11.klases 15.uzd. Šajā uzdevuma paskaidrojumā ir rakstīts, ka ,Ja attiecīgais apgaismojuma grafiks pie attiecīgās temperatūras atrodas  virs x ass, ir iespējama ķērpja augšana. Tomēr grafiks parāda kopējo augsnes CO2 izdalīšanu/saistīšanu.(uz tā balstās 16. jautājums.) Tātad, temperatūrai paaugstinoties, augsmē mitošie organismi (tai skaitā monēras un protisti) aktivizē vielmaiņu un izdala vairāk CO2, nekā ķērpis spēj saistīt. Bet tas jau nenozīmē, ka ķērpis vairs nefiksēs CO2 un neaugs. Lūgums paskaidrot. Paldies :-)

In reply to Arturs Sergejevs

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Jānis Liepiņš -

Augsnes parauga CO2 saistīšana, kas ir ar + zīmi nozīmē, ka veidojas organisko vielu uzkrājumi. Aļģe, kas veido ķērpi ir galvenā, kas šos uzkrājumus veido. Pieaugot šiem uzkrājumiem, pieaug arī ķērpja biomasa. 

Daļa no sintezētajām organiskajām vielām difundē ārpus ķērpja augsnē, kur savukārt mīt mikroorganismu "sabiedrība", kas no tās barojas (sadala un izdala CO2). Pieaugot temperatūrai aizvien dziļāk atkūst arktiskā augsne un aktivizējas aizvien vairāk ķērpja saražoto organisko vielu patērētāji (strauji aug CO2 izdalīšana, kas arī redzama grafikā).

Siltos laika apstākļos visdrīzāk ogleklis ķērpī tiks patērēts uzturēšanai (maintenance), bet atlikušo noelpos "kaimiņi", savukārt vēsākos apstākļos (-5 līdz 0), konkurentu ir maz un novēro ķērpju biomasas pieaugumu. Papildus tam, augstākās temperatūrās (20°C un vairāk) var inaktivēties kriptolītisko ķērpju fotosintēzes sistēma.

In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Nataļja Mališa -

Man ir nesaprašanās par 7. jautājumu, kur bija sekrecijas dziedzeri. Tur, kur progesterons, kāpēc nav pareiza atbilde M, ja grūtniecības laikā lielākais audzums progesterona radās placentā? Tātad atbildei M arī jābūt pareizai.

In reply to Nataļja Mališa

Atbilde: 11. klases uzdevumu apspriešana

by Agnese Kokina -
Labdien, jā, jūs pareizi norādiet, ka grūtniecības laikā progesterons tiek ražots placentā. Tomēr jāatceras arī, ka placenta ir orgāns, kas rodas no zigotas, attiecīgi, tas ir topošā bērna orgāns, nevis struktūra no mātes organisma. Tādēļ apzīmēt placentu ar burtu M (dzemdi) nevar.