12. klases uzdevumu apspriešana

12. klases uzdevumu apspriešana

by Zane Ozoliņa -
Number of replies: 11

Šajā forumā aicinājums apspriest bioloģijas olimpiādes 2.posma 12. klases uzdevumus un to risinājumus.

In reply to Zane Ozoliņa

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

by Kristians Lelis -
1.4. uzdevums.
"Leikohlorīdijam pievadot papildus 5-hidroki-L-triptofānu un tādējādi paaugstinot tā koncentrāciju gliemeža organismā, tā kustību aktivitāte palielināsies."
Piedāvāju šo jautājumu anulēt, jo
1) Dotajā informācijā nav dots tieši kādu efektu rada serotonīns: “serotonīns palielina smadzeņu kodolu (..), kas kontrolē gliemeža pēdas kodola aktivitāti”. Minēta aktivitāte, bet, vai palielināts smadzeņu kodols samazina pēdas kodola aktivitāti, vai palielina – teikts nav. To arī nevar izspriest, jo, kurš lai zina, ko vispār nozīmē "smadzeņu kodols".
2) Atbildes skaidrojumā netiek skaidrots, bet gan pieņemts, ka aktivitāte palielinās.
3) Šaubos, ka jebkuram (it īpaši vidusskolēnam) jāzina serotonīna ietekme uz gliemežu pēdām, ja citādi to izspriest nevar…
In reply to Kristians Lelis

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

by Zane Ozoliņa -
Jautājuma formulējums ir varbūt mazliet mulsinošs, bet gliemežiem ir vairāki smadzeņu kodoli/gangliji - viens no šiem kodoliem ir pēdas muskuļus kontrolējošais kodols, savukārt pēda ir orgāns, ar kura palīdzību gliemezis pārvietojas. Nosacījumos ir minēts, ka serotonīns palielina visu smadzeņu kodolu aktivitāti (tajā skaitā arī pēdas kodola aktivitāti), līdz ar to, palielinoties 5-hidroksi-L-triptofāna koncentrācijai organismā, palielināsies arī serotonīna koncentrācija un kustību aktivitāte gliemezim palielināsies. Smadzeņu kodoli jeb arī gangliji, ir nervu šūnu sakopojumi, kas gliemežiem un visiem gliemjiem veido galvas smadzenes. Arī no iepriekšējās uzdevumu daļas grafikiem secināms, ka inficēto gliemežu ksutību aktivitāte pieaug.
In reply to Zane Ozoliņa

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

by Kristians Lelis -

2.3. uzdevums, 1. apakšpunkts.


5. apakšpunkts.

Atbilde ir 50 šūnas (analogs aprēķins iepriekšējam). Kāpēc tiek uzdoti vairāki jautājumi ar identisku jēgu/aprēķiniem?


In reply to Kristians Lelis

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

by Zane Ozoliņa -
Paldies par vērību! Šajos uzdevumos pareizās atbildes ir mainītas.
In reply to Zane Ozoliņa

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

by Kristians Lelis -

3.1. uzdevums.

“Disulfīdsaite veidojas reducējošā vidē.”

Piedāvāju atbildi nomainīt uz sārmainā vidē, vai anulēt, jo disulfīdsaites reducējošā vidē tiek sarautas un oksidējošā vidē tiek veidotas (oksidējoša vide varētu būt sārmaina) (sk. attēlus).


In reply to Kristians Lelis

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

by Zane Ozoliņa -
Šis jautājums tika anulēts, jo, kā jau norādīts, pareizais atbilžu variants nebija dots.
In reply to Zane Ozoliņa

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

by Kristians Lelis -
3.2. uzdevums.
b) Tā kā ‘’His81 tiek uzkatīts, ka saista gan cinku, gan ir svarīgs struktūras uzturēšanai’’, tad arī Cys65 ir svarīgs abiem, jo, nomainot Cys65 uz Ala, proteīna struktūra izjūk (attēlu salīdzinājums).

i) Paskaidrojumā tiek lēsts, ka “His85 gadījumā palielinās fluorescence, bet mRNS koncentrācijas izmaiņas ir nebūtiskas”, bet dati liecina tieši pretējo – ka salīdzinājumā ar citām aminoskābēm, His85 izmaiņas fluorescencē ir nebūtiskas, un izmaiņas DNS saistīšanā – ievērojamas.


In reply to Kristians Lelis

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

by Zane Ozoliņa -
Skaidrojums par atbildēm:
1) Cys65, ir svarīgi saprast, kas tiek sagaidīts no katras mutācijas: ja aminoskābi izmainīs uz tajai ļoti līdzīgu, tad rezultējošais efekts ļaus izdarīt secinājumus par aminoskābi peptīdā, bet atkal, ja izmainīs uz ļoti atšķirīgu, tad struktūra izjuks neatkarīgi no aminoskābes funkcijas (izņemot norādītās "nesvarīgās" aminoskābes). Cisteīna 65 gadījumā, novērojam, ka ļoti izteiktās atšķirības, uz ko atsaucaties, ir mutācijas uz alanīnu gadījumā. Alanīna un cisteīna ķīmiskās īpašības ir krasi atšķirīgas (ļoti maza un nepolāra pret vidēji lielu lādētu aminoskābi); struktūra tātad izjuks neatkarīgi no Cys65 funkcijas, no kā izriet, ka mēs nevaram veikt secinājumus par svarīgumu struktūras uzturēšanai no šis mutācijas. Pārējie dati neliecina, ka Cys65 būtu svarīgāka nekā pārējās, tātad Cys65 tikai saista cinku. Atbilde " saista gan cinku, gan ir svarīgs struktūras uzturēšanai’’ Cys65 gadījumā ieskaitīta netiks.

2) His85 - šajā gadījumā tiks ieskaitītas divas pareizās atbildes - gan "saista cinku", gan "saista DNS".
In reply to Zane Ozoliņa

2.3. uzd. 1. un 5. apakšpunkts

by Tīna Kurpniece -

Šūnu skaits mikrolitrā

Balstoties uz dotajiem lielumiem, bildē attēlotā piliena tilpumam vajadzētu būt 1×1×0,1=0,1(μL). Tā kā 0,1 μL šūnu koncentrācija ir 6, tad 1 μL šūnu koncentrācijai vajadzētu būt 6×10=60(šūnas/μL). Šī pati problēma parādās arī 5. apakšpunktā. Lūgums pārskatīt dotās "pareizās" atbildes. 

Paldies!

Attachment 7uzd_5jaut.png
In reply to Tīna Kurpniece

Atbilde: 2.3. uzd. 1. un 5. apakšpunkts

by Zane Ozoliņa -
Paldies par vērību! Šajos uzdevumos ir mainītas pareizās atbildes.
In reply to Zane Ozoliņa

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

by Zane Ozoliņa -
Informēju, ka izskatīsim un atbildēsim uz tām apelācijām, kas šeit tiks publicētas līdz 9.decembra plkst.18:00. Visas izmaiņas tiks apkopotas un publicētas atsevišķā foruma tēmā.