9. klases uzdevumu apspriešana

9. klases uzdevumu apspriešana

by Zane Ozoliņa -
Number of replies: 14

Šajā forumā aicinājums apspriest bioloģijas olimpiādes 2.posma 9. klases uzdevumus un to risinājumus.

In reply to Zane Ozoliņa

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Zane Ozoliņa -
Informēju, ka izskatīsim un atbildēsim uz tām apelācijām, kas šeit tiks publicētas līdz 9.decembra plkst.18:00. Visas izmaiņas tiks apkopotas un publicētas atsevišķā foruma tēmā.
In reply to Zane Ozoliņa

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Edgars Trofimovs -
Nozvejas dēļ samazināsies mencu skaits. Kriliem, savukārt, būs vairāk plēsēju, tāpēc to skaits samazināsies.

Šis apgalvojums bija dots kā atbildes skaidrojums 9.klases 45. bioloģijas olimpiādē 4.uzdevumā 15. jautājumā. Es uzskatu, ka ja mencu skaits samazinātos, (pēc barības ķēdes secības) tad dziļūdens krilu skaits palielinātos.
In reply to Edgars Trofimovs

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Zane Ozoliņa -
Paldies par vērību, jā, taisnība, krilu skaits šajā gadījumā palielināsies. Jautājumā mainīta pareizā atbilde.
In reply to Zane Ozoliņa

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Edgars Trofimovs -
9. klase - 9. jautājums 2. uzdevumā

Pēc grafika ir dota mātīšu/tēviņu attiecība un putnu izdzīvotība, pametot ligzdu.

Gados, kad novērojams vairāk tēviņu, izdzīvojošo un ligzdu pametušo mazuļu skaits ir

Es domāju, ka (ir redzams pēc grafika) izdzīvojošo un ligzdu pametušo mazuļu skaits samazinājās (nevis palielinājās) tajā laikā, kad novērojams vairāk tēviņu, bet pēc uzdevuma tas ir nepareizi.
In reply to Edgars Trofimovs

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Zane Ozoliņa -
Dotajā grafikā dota mātīšu/tēviņu attiecība, līdz ar to - ja tā ir 1, tad visas ir mātītes. Grafikā redzams, ka gados, kad attiecība krītas (līkne ar baltajiem aplīšiem), ligzdu pametušo un izdzīvojušo mazuļu skaits pieaug, viens no šādiem piemēriem ir 2010.gads.
In reply to Zane Ozoliņa

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Ksenija Ņikitina -
9.klase, uzdevums 2.5.

Atbilde uz pēdējo jautājumu ir saistīta ar temperatūru. Mana atbilde ir +30, taču pareiza atbilde ir 30. Vai jūs varētu pārskatīt šo jautājumu, jo būtībā mana atbilde arī ir pareiza?

Paldies.
In reply to Ksenija Ņikitina

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Zane Ozoliņa -
Paldies par ziņu, šajā uzdevumā ieskaitīsim arī, ja pievienots +, tātad, par atbildi +30 tiks ieskaitīts punkts.
In reply to Zane Ozoliņa

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Evita Mārtinsone -
Labdien. Pārskatot uzdevumus, nesapratu, kāpēc 4. uzdevuma 5. jautājuma barības ķēdē dziļūdens baktērijas nav ķēdes pēdējais posms (baktērijas būtu reducētājas).
In reply to Evita Mārtinsone

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Zane Ozoliņa -
Barības ķēdes sākas ar producentiem, šajā gadījumā tās būtu dziļūdens baktērijas. Zooplanktons nevarētu būt šīs barības ķēdes pirmais posms, jo nespēj fotosintezēt (būt producents). Teorētiski dziļūdens baktērijas varētu būt noārdītāji, bet tad uzdevumā dotajā barības ķēdē iztrūktu producenti.
In reply to Zane Ozoliņa

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Sintija Gutāne -
Labvakar!
Uzdevumā 1.5. jautājums, kurā ir jautāts kurus graudaugus var lietot, ja ir glutēna nepanesamība.
Uzdevuma skaidrojumā kā pareizā atbilde ir atzīmētas auzas. Ja ir glutēna nepanesamība, tad īsti nav ieteicams lietot auzas, jo produktus, kurus gatavo no auzām nav garantijas, ka tur nebūs glutēna.
Manuprāt, pareizā atbildei vajadzētu būt, ka nevienu no graudaugiem nevar lietot uzturā.
In reply to Sintija Gutāne

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Zane Ozoliņa -
No piedāvātajiem graudaugiem auzas ir vienīgais augs, kas nesatur glutēnu, līdz ar to tās iespējams izmantot uzturā, ja cilvēkam ir glutēna nepanesamība. Jā, protams, tā kā bieži dažādus graudus (tai skaitā - glutēnu saturošus) apstrādā vienā rūpnīcā, arī auzu produktiem ir iespējams glutēna piejaukums, bet jautājuma būtība bija par to, kuri no augiem nesatur glutēnu.
In reply to Zane Ozoliņa

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Paula Dukaļska -
Labdien,
Uzdevumā 1.5 ir jautājums par to no kādiem graudaugiem ražo makaronus, kā atbilde ir atzīmēti kvieši. Bet makaronus pārsvarā ražo no kviešiem ,bet Latvijā veikalu plauktos pat ir sastopami auzu makaroni un specializētajos veikalos var arī atrast rudzu un miežu makaronus.
Būtībā makaronus var ražot no jebkura graudauga no kura ražo miltus.
In reply to Paula Dukaļska

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Zane Ozoliņa -
Klasiski makaronus gatavo no kviešu miltiem, bet, jā, eksistē arī dažādu citu graudaugu miltu piejaukumi. Tā kā pārējie graudaugi (kas nav kvieši) satur mazāk glutēna vai nesatur to nemaz, parasti arī citu graudaugu makaroniem ir kviešu miltu piejaukums. Tomēr, ņemot vērā šo apelāciju, jautājuma formulējuma neviennozīmības dēļ to anulēsim.