Olimpiādes rezultātu apspriešana

9. klases uzdevumi

 
Zane Ozoliņa attēls
9. klases uzdevumi
nosūtīja Zane Ozoliņa — ceturtdiena, 2018. gada 29. novembris, 12:13
 

Šajā diskusijā aicinājums izteikt viedokļus un apspriest 9. klases uzdevumus.

Marks Drozdovs attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumi
nosūtīja Marks Drozdovs — ceturtdiena, 2018. gada 29. novembris, 16:12
 

Labdien! Bija nepatīkami, ka Ai-ai lemūra videofragments nebija pieejams iekšējā dokumenta, to skatījamies no proektora. Gaisma traucēja, un t.t.

Paldies! Gaidīsim nākamgad :)

Rūta Rozenfelde attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumi
nosūtīja Rūta Rozenfelde — ceturtdiena, 2018. gada 29. novembris, 20:50
 

Piekrītu par video. Man skolēni pastāstīja, ka video nestrādāja tikai tad, kad olimpiāde jau bija beigusies, līdz ar to, vismaz Pierīgā neviens 9. klases skolnieks video noskatīties nevarēja. 

Agnese Kokina attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumi
nosūtīja Agnese Kokina — ceturtdiena, 2018. gada 29. novembris, 21:31
 

Paldies par ziņu, mums olimpiādes laikā zvanīja tikai viena skola, ka nevar redzēt video, tai lūdzām izmantot atsevišķi atsūtīto failu. Apspriedīsimies, kā šo jautājumu risināt ar žūrijas komisiju

Huberts Zimackis attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumi
nosūtīja Huberts Zimackis — ceturtdiena, 2018. gada 29. novembris, 18:24
 

Kāpēc 25. jautājumā pareizajās atbildēs ( divās) par attēliem, kur ir redzami dažādi klašu pārstāvji vienā bildē, kā pareizās tiek prasītas A atbildes abos attēlos, bet tur taču jābūt divām dažādām pareizām atbildēm.

Rūta Rozenfelde attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumi
nosūtīja Rūta Rozenfelde — ceturtdiena, 2018. gada 29. novembris, 20:49
 
Tā rādās, arī atbildot abas pareizās atbildes - A un C (pēc tam, ar peli uzbraucot uz C, rādās "pareizā atbilde: A", bet reāli arī C tiek pieņemta par pareizu, un tā iekrāsojās zaļa. 
Agnese Kokina attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumi
nosūtīja Agnese Kokina — ceturtdiena, 2018. gada 29. novembris, 21:32
 

Tā kā mēs nevaram paredzēt secību, kādā jūs rakstīsiet atbildes, abos gadījumos tika ieskaitīta gan A, gan C atbilde. Sistēma kā pareizo rāda pēc alfabēta pirmo, bet arī otra (C) ir pareiza atbilde.

Huberts Zimackis attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumi
nosūtīja Huberts Zimackis — ceturtdiena, 2018. gada 29. novembris, 18:33
 

Kāpēc 8. uzdevumā 7. jautājumā kā pareizā atbilde ir ievietota "izmanto navigācijai", ja reāli tad sikspārņu medīšanas veidu īsti nevar nosaukt par navigāciju, tā kā tas nav īsti precīzi?

Agnese Kokina attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumi
nosūtīja Agnese Kokina — ceturtdiena, 2018. gada 29. novembris, 21:44
 

Sikspārņi izmanto eholokāciju gan medībām, gan, lai orientētos apkārtējā vidē. 

Šis jautājums ir samulsinājis arī citus skolēnus, tādēļ žūrijas komisja to atkārtoti izskatīs.

Lelda Balode attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumi
nosūtīja Lelda Balode — ceturtdiena, 2018. gada 29. novembris, 19:45
 

Jautājums par diviem 9.klases uzdevumiem. ko lūgšu izskatīt:

1) 9.9. Zemenei šajā attēlā stīga nav redzama (tā jaunā lapiņa ir stīga?). Skaidrs, ka katrs zina, ka zemene vairojas ar stīgām veģetatīvi, taču šis attēls atspoguļo tikai dzimumvairošanos.

2) 16.1. Sēklinieka izlocītajos kanāliņos notiek spermatoģanēze un TUR 77 dienas spermatozoīdi nobriest. Jā, nonākuši sēklinieka piedēklī, tie iegūst kustību spēju, bet nevar teikt, ka atbilde - sēklinieku kanāliņos nobriest spermatozoīdi, ir nepareiza!  It īpaši 9.klasei.

Veiksmi jums, noslīpējot rezultātus! :)

Agnese Kokina attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumi
nosūtīja Agnese Kokina — ceturtdiena, 2018. gada 29. novembris, 21:32
 

Paldies par komentāru, jūsu jautājums piefiksēts. Atbildi sniegsim 30.11 pēc 15:00

Zane Ozoliņa attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumi
nosūtīja Zane Ozoliņa — piektdiena, 2018. gada 30. novembris, 14:59
 

Labdien,
1) šajā jautājumā kā pareizās tiks ieskaitīta gan atbildee "dzimumvairošanās", gan "abi vairošanās veidi", jo, lai gan zemenei ir raksturīga arī bezdzimumvairošanās, jo tiešām, attēlā stīgas nav redzamas;
2) par atbildi "sēklinieka piedākļos" kā par pareizo atbildi, kā tas ir šobrīd, tiks piešķirts 1 punkts, bet papildus - par atbildi "sēklinieku izlocītajos kanāliņos" kā par daļēji pareizu tiks piešķirti 0,5 punkti.

Visas līdz tam apstiprinātās izmaiņas punktos žūrija ieviesīs līdz svētdienai (2.12.).

Inga Vecuma-Veco attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumi
nosūtīja Inga Vecuma-Veco — piektdiena, 2018. gada 30. novembris, 19:06
 

Ka zemenes vairojas ar stīgām un tas ir veģetatīvās vairošanās veids, to būtu olimpiešiem jāzina jau no stundām, ne no bildītes...

Lelda Balode attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumi
nosūtīja Lelda Balode — sestdiena, 2018. gada 1. decembris, 14:48
 

Bija jautāts - Kuru vairošanās veidu ilustrē attēls (cik atceros)

Inga Vecuma-Veco attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumi
nosūtīja Inga Vecuma-Veco — svētdiena, 2018. gada 9. decembris, 10:19
 
Attēlā, izrādās, maza stīdziņa ar pumpurīti galā ir redzama: tik maza, kā meža zemenei...
Andrejs Nazarovs-Gončars attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumi
nosūtīja Andrejs Nazarovs-Gončars — ceturtdiena, 2018. gada 29. novembris, 21:15
 

Labvakar!
Jautājumi par trim 9.klases uzdevumiem, ko lūgšu izskatīt:

1) 8. jautājums; 7.punkts

         Visi dotie organismi eholokāciju pielieto navigācijai - ir paradīta kā pareiza atbilde.  Manuprāt, pareiza atbilde ir - visi dotie organismi eholokāciju pielieto katrs savam nolukām, jo navigācija nav svarīgākais nolūks katram pieminētam dzīvniekam. Piemēram, sikspārņiem palīdz notvert medījumu - kukaiņus, kas ir svarīgāk par navigāciju.(arī R. aegiptanus to izmanto barības ieguvei). Zobvāļi izmanto eholokāciju komunikacijai, arī ir svarīgāk par navigāciju(Olimpiādes uzdevumā interaktīvajā formā bija noradīti zobāļi, bet izdrukas formā zobvāli ir samainīti ar afalīnu), bet cilvēks spēj noteikt sienas platumu un biezumu, izmantojot eholokāciju. Tātad ir redzams, ka teikumam pareiza atbilde ir nevis ( navigācijai ), bet organismi eholokāciju pielieto katrs savam nolūkam.


2) 25.jautājums 4.punkts.

     Cik attēlos redzams endoterms – homoterms termoregulācijas tips? Abilde:5.

Manuprāt, pareiza atbilde ir 6. Tāpēc ka B attēlā ir paradits putns( Putnu klases pārstāvji spēj uzturēt patstāvīgu temperatūru, aptuveni +40 C); C attēlā ir paradīta žaurkas termofotogrāfija, fotogrāfija nav precīza(zīdītāju klases pārtavis spēj uzturēt nemainīgu temperatūru); D termofotogrāfijā ir paradīts putns( Putnu klases pārstāvji spēj uzturēt patstāvīgu temperatūru, aptuveni +40 C);  E attēlā ir paradīta lauva(zīdītāju klases pārtavis spēj uzturēt nemainīgu temperatūru); 

G attēlā ir parādīts sikspērnis (zīdītāju klases pārtavis spēj uzturēt nemainīgu temperatūru); H attēlā ir parādīts lācis(zīdītāju klases pārtavis spēj uzturēt nemainīgu temperatūru). Tātad kopā 6 organismi.


 3) 25.jautājums 2.punkts.


    2. Ektoterms  - poikiloterms. Atbilde: F.

Manuprāt, ir iespējams arī variants A, kur ir attēlota čūska, kas arī ir rāpuļu klases pārstāvis un ir aukstasiņu dzīvnieks         ( tātad arī Ektoterms  - poikiloterms dzīvnieks).

Ar cieņu, devitas klases skolnieks Andrejs Nazarovs-Gončars.

Agnese Kokina attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumi
nosūtīja Agnese Kokina — ceturtdiena, 2018. gada 29. novembris, 21:36
 

Paldies par komentāru, jūsu jautājums piefiksēts. Atbildi sniegsim 30.11 pēc 15:00

Agnese Kokina attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumi
nosūtīja Agnese Kokina — piektdiena, 2018. gada 30. novembris, 15:54
 

Sveiki,

žūrijas komisija paspriedās par jūsu jautājumiem. 

Jautājumos par termo attēliem, uzdevuma nosacījumā tika lūgts "Katram no piedāvātajiem atbilžu variantiem norādi attēlu, kur redzams tikai dzīvnieks/i ar uzdevumā minēto termoregulācijas tipu.", tādēļ čūsku bildes nav ieskaitāmas.


Jautājumā par eholokāciju bija lūgts norādīt kādu jomu, kurā visi šie dzīvnieki izmanto eholokāciju. Jūs pareizi atzīmējāt, ka daži no dzīvniekiem to izmanto barības ieguvei, daži komunikācijai, bet visi apskatītie dzīvnieki dzīvo vai nu vidē ar sliktu redzamību (ūdens delfīniem, alas putniem), vai arī ir aktīvi naktī (sikspārņi), vai arī cilvēka gadījumā ir zaudējuši redzi. Tādēļ visi no uzdevumā apskatītajiem dzīvniekiem izmanto eholokāciju kā papildus informāciju lai orientētos vidē.

Huberts Zimackis attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumi
nosūtīja Huberts Zimackis — ceturtdiena, 2018. gada 29. novembris, 21:46
 

8. Uzdevumā, 1. Jautājumā, tiek uzrādīts, ka vide nav noteicošā sakarā ar eholokāciju, bet kā viņa var nebūt noteicošā, ja jūs paši vēlāk paskaidrojumā rakstāt, ka ūdenī skaņa izplatās ātrāk par gaisu, arī grafikā ir minēti dzīvnieki, kas eholokāciju izmanto ūdenī.

Agnese Kokina attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumi
nosūtīja Agnese Kokina — ceturtdiena, 2018. gada 29. novembris, 21:54
 

Jautājums bija par paša eholokācijas signāla garumu. Grafikā var redzēt, ka delfīnam un augļsikspārnim ir īss signāls, putniem un cilvēkam nedaudz garāks, bet mazajam sikspārnim pat vairāk kā 10 ms garš eholokācijas signāls. Tā kā delfīnam un augļsikspārnim signāls izplatās dažādās vidēs, bet ir ar līdzīgu garumu, secināms, ka vide nav tā, kas ietekmē signāla garumu. 

Vide ietekmēs signāla izplatīšanās ātrumu, tas gan.

Iļja Zinovjevs attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumi
nosūtīja Iļja Zinovjevs — ceturtdiena, 2018. gada 29. novembris, 22:54
 
Labvakar, gribēju pajautāt, vai ir zināms, kad būs rezultāti ar vietām? Un vēl 9. jautājumā 4. punktā ir rakstīts "veids"(vienskaitlī), bet pareizā atbilde ir "Abi vairošanās veidi'' (daudzskaitlī)...un tāpēc arī bija grūti izvēlēties, neskatoties uz to, ka pareizo atbildi biju zinājis. Paldies jau iepriekš)
Zane Ozoliņa attēls
Atbilde: 9. klases uzdevumi
nosūtīja Zane Ozoliņa — pirmdiena, 2018. gada 3. decembris, 14:06
 

Labdien, olimpiādes rezultāti tiks nosūtīti VISC trešdien (5.12.) vakarā, kas pēc tam tos izsūta novadiem/novadu apvienībām, kas pēc tam sadala vietas attiecīgā šajā ietvarā, līdz ar to varētu būt, ka skolēnus šī infomācija sasniegs apmēram piektdien (7.12.).