19. jautājums

19. jautājums

by Mārtiņš Ciekurs -
Number of replies: 2
Uzdevumā prasīts: Monopoluzņēmums, atšķirībā no uzņēmumiem, kuri darbojas pilnīgas konkurences tirgū: a) maksimizē peļņu, kad MR > MC b) savu produkciju var pārdot par jebkuru cenu c) Par jebkuru cenu var pārdot jebkādu produkcijas daudzumu d) Izvēlas ražošanas apjomu un cenu, kas nodrošina lielāko peļņu. 


Par pareizo atbildi tiek uzskatīta d. Vēlos uzsvērt uzdevuma tekstā minēto atšķirībā no uzņēmumiem, kuri darbojas pilnīgas konkurences tirgū - tas nozīmē, ka monopoluzņēmums pēc šīs pazīmes atšķiras. No tā izriet, ka uzņēmumi pilnīgas konkurences tirgū neizvēlas ražošanas apjomu un cenu, kas nodrošina lielāko peļņu. Taču, kā zināms, uzņēmumi cenšas gūt lielāko peļņu, kas ir pretrunā ar iepriekš sacīto, ka viņi neizvēlas ražošanas apjomu un cenu, kas nodrošina lielāko peļņu. Protams, cenu šādā gadījumā vajadzētu pielāgot tirgus cenai, tomēr to izvēlas paši uzņēmumi. Ražošanas apjomu vēl jo vairāk izvēlas paši uzņēmumi - atkarībā no tirgus cenas pielāgo, lai gūtu maksimālo peļņu. Uzskatu, ka atbilde d nav pareiza, jo gan monopoluzņēmums, gan arī uzņēmumi pilnīgā konkurencē izvēlas cenu un ražošanas apjomu, lai gūtu lielāko peļņu. 

Tādēļ uzskatu, ka jautājumu vajadzētu diskvalificēt (vai ieskaitīt visas atbildes).

In reply to Mārtiņš Ciekurs

Atbilde: 19. jautājums

by Aleksejs Nazarovs -
Pilnīgas konkurences modelis ir teorētisks, un teorētiski visi ražo vienādu preču daudzumu par vienādu cenu.
In reply to Mārtiņš Ciekurs

Atbilde: 19. jautājums

by Mārtiņš Danusēvičs -
Ekonomikas teorijā tiek uzskatīts, ka atsevišķs uzņēmums nevar ietekmēt tirgus cenu, viņi "pieņem" tirgus cenu (angļu literatūrā "price takers"). Monopoluzņēmuma tirgus vara ir tik liela, ka tas cenu var izvēlēties, tomēr ne "patvaļīgu", t.i., cik gribētu uzņēmums, bet gan tādu, kuru grib un spēj maksāt pircēji. Pilnīgas konkurences tirgū pieņem, ka uzņēmums var pārdot jebkuru preces daudzumu (par vienu un to pašu = tirgus diktēto cenu). Monopoluzņēmumi varētu saražot lielāku preces daudzumu. Tomēr pircēji par šo lielāko daudzumu nespētu maksāt pietiekami augstu cenu. Tāpēc monopolisti izvēlas tādu ražošanas apjomu un cenu, kas nodrošina lielāko peļņu. Protams ikviena uzņēmuma mērķis ir gūt iespējami lielāku peļņu vai minimizēt zaudējumus. Pilnīgas konkurences tirgū uzņēmumi bieži peļņu gūst tikai ilgtermiņā. Īstermiņā bieži peļņa ir 0, vai pat zaudējumi. Pilnīgas konkurences uzņēmumiem zaudējumi ir "mazāk sāpīgi", jo vieglāk ir iziet no tirgus, pārorientēt ražošanu uz ienesīgāku darbības veidu.