17. jautājums

17. jautājums

Nosūtīja Artis Artūrs Brodiņš
Atbilžu skaits: 1
17. jautājums - Ja uzņēmums darbojas pilnīgas konkurences tirgū, tad: d) atsevišķs uzņēmums nevar ietekmēt tirgus cenu. Nepareizā atbilde c) visiem uzņēmumiem ir pilnīga informācija par konkurentiem. Pilnīga tirgus nosacījumi nosaka, ka informācija par preces tirgu ir pilnīga - patērētājs ir informēts par preču cenām, veidiem, kvalitāti un tirgus dalībnieku skaitu. Pārdevējam pieejama vispusīga informācija par pieprasīto preču cenām. (Škapars, Roberts. Mikroekonomika. Loģiskās shēmas. - Rīga: Ekonomikas pērījumu un biznesa izglītības institūts, 2008.- xii + 370 lpp.; 206. lpp). Pēc uzdevuma sastādīšanas loģikas atbilde c) ir nepareiza, jo pilnīga informācija par konkurentiem nav vienāda ar pilnīgu informāciju par preces tirgu, taču, aplūkojot uzdevumu teorētiskā pilnīgā tirgus telpas ietvaros, pieņēmu, ka pilnīga informācija par konkurentiem ir tikai tāda informācija, kas attiecas uz konkrētu tirgu. Teorētiskā pilnīgā tirgus ietvaros, visa informācija, kas attiecas uz šo tirgu un to ietekmē, visiem tirgus dalībniekiem ir zināma. Protams, ir informācija, kas par konkurējošu uzņēmumu varētu būt nezināma, piemēram, patiesā labuma guvējs vai dalībnieku privāti dati. Taču, pilnīga tirgus mehānisma ietvaros, visa informācija par konkurentiem ir zināma. Lūdzu izvērtēt šo jautājumu.
Atbildot uz Artis Artūrs Brodiņš

Atbilde: 17. jautājums

Nosūtīja Mārtiņš Danusēvičs

Apgalvojums: "c) visiem uzņēmumiem ir pilnīga informācija par konkurentiem" nav tas pats, kas "Pilnīga tirgus nosacījumi nosaka, ka informācija par preces tirgu ir pilnīga.

Patērētājs ir informēts par preču cenām, veidiem, kvalitāti un tirgus dalībnieku skaitu. Pārdevējam pieejama vispusīga informācija par pieprasīto preču cenām. (Škapars, Roberts. Mikroekonomika. Loģiskās shēmas. - Rīga: Ekonomikas pētījumu un biznesa izglītības institūts, 2008.- xii + 370 lpp.; 206. lpp).

Pilnīgas konkurences tirgus iezīme ir arī tā, ka tajā darbojas ļoti daudz ražotāju; viegli ieiet - iziet no tirgus, tāpēc tas ir ļoti dinamisks un šādā situācijā iegūt pilnīgu informāciju par konkurentiem ir praktiski neiespējami. Turklāt ekonomisti arvien vairāk pierāda, ka tirgum ir raksturīga informācijas asimetrija, t.i., ka vienam tirgus dalībniekam ir vairāk informācijas nekā citam. Var piekrist, ka pilnīgā konkurence iespējama, ja:
- neatkarīgi viens no otra darbojas daudz pircēju un pārdevēju;
- pārdevēji piedāvā identisku produktu tirgū;
- pircēji ir labi informēti par piedāvātajām precēm un pakalpojumiem tirgū;
- pārdevēji var viegli iekļūt tirgū un arī to atstāt".
(Bikse V.Ekonomikas teorijas pamatprincipi., Rīga 2007., 170. lpp.) 

Tātad nedz Škapars R, nedz Bikse V. neapgalvo, ka ir pilnīga informācija par konkurentiem.