Section outline

    • Visuma uzbūve un pētniecība.

    • Ļoti uzskatāmi parādīti un salīdzināti planētu izmēri.(I.L.)

    • Iespēja rast priekšstatu par sarežģītām lietām, ko ar prātu grūti aptvert.

    • Video par lielākajām zvaigznēm Visumā.

    • Simulācija, gravitācijas spēki, orbītas

    • Iespējams pētīt un analizēt zvaigznāju redzamību dažādos laikos un pasaules vietās. Var dot konkrētu uzdevumu - salīdzināt vasarā un ziemā redzamos zvaigznājus Latvijā. Izmantojams skolēnu patstāvīgam darbam.

    • Skolēniem patstāvīgi pētāms materiāls ar tekstu angļu valodā, animācijām utml. Rada priekšstatu par jēdzienu tumšā enerģija un neatrisinātajiem jautājumiem Visuma pētniecībā. Var izmantot kā mājas uzdevumu vai kā materiālu izvēles darbiem.

    • Evolūcija un ģenētika.

    • Norādītas, autoraprāt, būtiskas lietas, kas katram būtu jāzin par ģenētiku!

    • Gana labs materiāls, lai ilustrētu stāstījumu par cilvēka gēnu uzbūvi, to veidošanos un darbību. Vizualizācija, kas it kā ļauj ielūkoties dziļi organisma dzīlēs. Pirms demonstrēt - rūpīgi caurskatīt un izlemt - komentēt pašam, vai ļaut skanēt oriģināltekstam.

    • Ja pieņemam, ka ir jārunā par bioķīmiskās evolūcijas teoriju - šo klipu "Evolūcija 5 minūtēs" var izmantot, lai pārādītu dzīvības formu organizācijas attīstību, bet atkal - pamatā ārējās izpausmes. Neder, lai atklātu atbildi uz jautājumu 'kāpēc?". Tikai evolūcijas starprezultāti. Un iespējams, ir vērts ieminēties par to, ka arī šodienas pasaule ar visām dzīvības formām ir tikai kārtējais posms attīstībā, jo evolūcijas ir process, dzīvības formas - starprezultāts, kuram ar laiku būs jādod vieta citām, krietni labāk pielāgotām formām uz to brīdi.

    • Materiāls par panspermijas teoriju. Ļoti vienkāršots un nezinātnisks, bet pamatdoma ir skaidra - dzīvība uz Zemes ir "ievazāta" no kosmosa un iespējams dzīvība no Zemes var būt tādā pašā veidā nokļuvusi arī citur. Pirms demonstrēt - jāatgādina, ka visas pamatteorijas - gan stacionārā, gan bioķīmiskās evolūcijas, gan pašrašanās, gan jau pieminētā panspermijas teorija un kreacionisms - ir tikai teorijas un pie sākuma neviens klāt nav stāvējis, tāpēc izvēle, kuru teoriju pieņemt par sev tīkamu.

    • Materiāls par fotosintēzi ir gana labs. Skolotājs var pats komentēt vai arī ļaut skolēniem pašiem izprast stāstījumu angļu valodā. Var izmantot arī tā - piedāvāt skolēniem komentēt materiālu.

    • Kopumā tāds "jancīgs" materiāls, bet var izmantot, ja ir vajadzība ilustrēt stāstījumu. Mūzika skan nevieta, labāk demonstrēt bez skaņas un komentēt to.

    • Var izmantot runājot par evolūcijas procesa ārējām izpausmēm - vizuāli raiti, nepārblīvēts un "viegli" tverams, bet, kas attiecas uz jautājumu - kāpēc? - darbības lauks skolotājam.

    • Īss un kodolīgs vizuāls materiāls, par somatisko šūnu kodola pārnešanu.Var lietot apjēgšanas fāzē, lai bērniem rastos priekšstats kā to dara.

      Nepieciešami skolotāja komentāri latviešu valodā.

    • PPT prezentācija angļu valodā par evolūcijas teorijas veidošanos (Lamarks, Darvins u.c.) un svarīgākajiem evolūcijas pierādījumiem (fosilijas, Galapagu salu dzīvnieki, homologie orgāni, embrionālās attīstības salīdzinājums u.c.). Teksta nav daudz, tas ir vienkāršs. Var izvēlēties integrēti mācīt bioloģiju un angļu valodu vai tekstu iztulkot, vai uzdot to darīt skolēniem.

    • Lai saprastu, kas notiek? Jo, citur par olšunas ovulāciju nerunā.

    • Īsa, vienkārša animācija par pazīmju, acu krāsas iedzimšanu iedzimšanu.

    • Ļoti laba animācija. Soli pa solim ir parādīti gēnu inženierijas pamati.Skatoties animāciju var likt skolēniem sagatavot stāstījumu.Noteikti var izmantot arī bioloģijā 12. klasē tēmā “Biotehnoloģijas” mācot par insulīna ražošanu.

    • Video skolēnu piesaistīšanai, vajag skolotāja komentārus.

    • Interaktīva skala skolēniem, kurā iespējams izpētīt katra evolūcijas posma raksturīgās iezīmes un ilgumu, pilnveidojot priekšstatu par evolūcijas procesu.- informācija angļu valodā. 

    • Interaktīva skala, ar kuras palīdzību atkārtot un iepazīt cilvēka evolūcijas posmus, kā arī ar to saistītos faktorus - piemēram, klimata izmaiņas, tehnoloģiju attīstību. Izmantojams patstāvīgam darbam vai demonstrēšanai.

    • Animācijas filma par evolūciju, paralēli jautrības elementam vēlams uzsvērt evolūcijas galvenos posmus, iespējams runāt arī par iespējamajiem organismu izmaiņu iemesliem, var sekot līdzi arī evolūcijas shēmām.

    • Pētījums par domestificēšanu, izmantojot sudrablapsas (izmantoju skolēniem kā izvēles mājas darbu, pieejams arī raksts par šiem pētījumiem 2011. gada National Geographic numurā)

    • Tehnoloģijas un to radītās vides izmaiņas.

    • Elektromagnētisko viļņu skala - interaktīva skala, skolēniem var dot uzdevumu izpētīt, kur tiek izmantoti dažāda garuma viļņi, kā tos sauc utml. Skalu var izmantot arī, lai veidotu izpratni par viļņu garuma, frekvences un enerģijas saistību.

    • Enerģija dabā un tehnikā.

    • Interesants piemērs Saules enerģijas izmantošanai bez jau zināmajām Saules baterijām - eļļas cauruļu sildīšana, kas darbina turbīnas. Skolēniem jāzina angļu valoda vai skolotājam jākomentē.

    • Pasaules fundamentālās likumsakarības.

    • Video palīdz izprast sakarību starp masu un enerģiju E = mc2 un to nezudamību dabas sistēmās. Var lietot stundas pajēgšanas fāzē.   J.Nosale