9. klases uzdevumu apspriešana

9. klases uzdevumu apspriešana

by Agnese Kokina -
Number of replies: 34

Šeit rakstām visus jautājumus, kas radušies par 9. klases uzdevumiem un to atbildēm

In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Žanis Lācis -

Kāpec uzdevumos par aizsargājamām dabas teritorijām bija ielikti arī dabas parki,liegumi,pieminekļi,ja olimpiādes tēmas bija tikai dabas rezervāti, biosfēras rezervāti, nacionālie parki.

In reply to Žanis Lācis

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Jānis Liepiņš -

Protams, ka olimpiādes programmā minēti tikai dabas rezervāti, biosfēras rezervāti, nacionālie parki; taču uz uzdevuma jautājumiem bija iespējams atbildēt izmantojot dotos datus/ aprakstus un ziņas no Latvijas likumdošanas.

In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Andra Ermansone -

Vitakera klasifikācija ir 10.klases programmā. Nekorekti.

In reply to Andra Ermansone

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Agnese Kokina -

Atzīstam, ka klasifikācija pēc Vitakera nav 9. klases programmā. Tomēr dzīvniekus, augus un sēnes ir jāatpazīst arī 9. klasē.

 Interaktīvajos uzdevumos izlabojām uz 9. klasēm pazīstamākiem terminiem.

(Rediģējis/usi Jānis Liepiņš — sākotnējā iesniegšana pirmdiena, 2015. gada 30. novembris, 17:08)

Uzdevumi, kur atbildēs figurē "monēru valsts" vai "protistu valsts" netiks anulēti, jo 7. klases mācību grāmatā tiešām šie jēdzieni ir atrodami.

In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Maksims Kudeikins -

Labdien!

Organismus  bioloģijā klasificē pēc Vitakera neatkarīgi no klases, kurā skolēns mācās. Kāpēc jāanulē skolēna zinšanas par monēru protistu valsti, ja viņš zina pareizi


In reply to Maksims Kudeikins

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Dāvids Rubens -
In reply to Dāvids Rubens

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Liega Krasovska -

Es arī piekrītu! Tikpat labi es varu uzrakstīt, lai maina tos jautājumus, uz kuriem man nebija pareizas atbildes. Tas nebūtu godīgi! Tie, kuri to neimācījās, paši ir vainīgi, nevajag tagad novelt vainu uz citiem, kā saka, pēc kara visi gudri!

In reply to Liega Krasovska

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Laura Liepiņa -

Kaut arī pati atbildēju pareizi, neuzskatu ka 9. klasē, arī olimpiādē, tādi būtu jāievieto. Lūdzu, beidziet taisīt komentāru karu, vienkārši pieņemiet, ka punktus anulēs. Ja saņemts labs rezultāts, tam neko nevajadzētu mainīt.

In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Marina Aleksandrova -

Olimpiādes saturs iekļaij arī ārpusstandarta prasības.

Tai skaita Vitakera klasifikāciju.Kāpēc anulēt punktus tiem, kas to iemācījās?)

In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Ieva Siksaliete -

Apsurds! Vitakera klasifikācija ir atrodama pat 7. klases mācību grāmatās.

In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Viesturs Gedvils -
Lūdzu apskatiet 9. jautājumu.
Nesaprotu, kāpēc manis izvēļētie atbilžu varianti A un H nav pareizi?

Protestēju par 13.jautājuma C fotogrāfiju, kurā nevar redzēt (saskaitīt) kauslapas!!!

Jautājums par 15.uzdevumu.
Vai kadiķis tiešām var būt gan vienmāju, gan divmāju augs?
Izvēlējo šo kā nepatiesu atbildi, jo esmu mācījies, ka kadiķis ir divmāju augs.

Jauku vakaru!
Attachment 15uzdevums.JPG
Attachment 9_uzdevums.JPG
Attachment 9uzdevums.JPG
In reply to Viesturs Gedvils

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Agnese Kokina -

Sākumā atbildēšu par putnu uzdevumu. Kā jūs pareizi esat izdomājis, gan A, gan H putns ir putni, kas barojas ūdenstilpēs. Atšķirība norādītajos barošanās veidos bija spējā est gliemežus. H putnam knābis ir smalks un tas nespēs tikt galā ar gliemežu čaulu, tādēļ tas nodarbojas tikai ar filtrēšanu.


Augu zieda formulu uzdevumā C attēlam ir doti četri varianti

Ca(5)Co5A9GCa5Co5AGCa(3)+(5)Co5AG(9)Co0Ca5AG0

Pēdējo var atmest uzreiz, jo redzams, ka ziedam ir kauslapas, pat ja īsti nevar novērtēt to skaitu. Bez kauslapu skaita pirmās trīs ziedu formulas atšķir vīrišķo un sievišķo daļu skaits. Fotogrāfijā var saskaitīt, ka vīrišķo daļu ir vairāk par desmit, bet sievišķās daļas ir deviņas, kas norāda uz atbildi Ca(3)+(5)Co5AG(9)

In reply to Viesturs Gedvils

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Jānis Liepiņš -

Kadiķis ir izņēmuma gadījums un tas var būt gan kā vienmājas, gan divmāju augs.

http://www.latvijasdaba.lv/augi/juniperus-communis-l/

In reply to Viesturs Gedvils

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Kristiāns Jakubovskis -
Labdien, manuprāt, tajās vietās, kur bija pareizas atbildes G un H, par putnu knābjiem runājot, varētu iesakaitīt abas atbildes tādā gadījumā, ja viņas ir vietām samainītas, jo šo putnu knābji ir līdzīgi, tai skaitā arī to knābju funkcijas.
In reply to Kristiāns Jakubovskis

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Agnese Kokina -

Abi putni, G un H pieder pie sloku dzimtas, kurā visi putni barojas ar bezmugurkaulniekiem, tomēr šo putnu knābju dažādās formas ļauj tiem specializēties uz dažādām piekrastes joslām, tādā veidā novēršot konkurenci.

Šņibīši un tārtiņi ir ar īsāku knābi, tādēļ barojas pašā krastā, G attēlā redzamā kuitala, spēj pārmeklēt dziļākas dūņas, bet H attēlā redzamā avozeta filtrē bezmugurkaulniekus no ūdens, tādēļ tai ir otrādi izliekts knābis, kas atvieglo šo procesu, ar G attēlā redzamo knābi filtrēt ūdeni varētu būt grūtāk.


In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Linards Sadovskis -

Labdien! Mūsu olimpiādes laikā gadījās dažādas kļūmes ar internetu - neielādējās attēli utt. 

Bet tas nav galvenais. Mans jautājums ir tāds - kāpēc pie šī kļūdām nevar redzēt pareizās atbildes?

Attachment Screenshot (4).png
In reply to Linards Sadovskis

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Agnese Kokina -

Ar kursoru (bultiņu) "uzbraucot" uz krustiņa, parādīs pareizo atbildi.

In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Linards Sadovskis -

Mums nekad mācību programmā nebija tādu vārdu kā androcejs un ginecejs. Ko tas nozīmē?

In reply to Linards Sadovskis

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Agnese Kokina -

Androcejs un ginocejs ir zieda vīrišķo un sievišķo daļu zinātniskie nosaukumi, no šiem vārdiem arī veidojas saīsinājumi A un G, kurus lieto ziedu formulās. 

In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Dāvids Rubens -
Labdien, man ir vairāki jautājumi:
1)


Ca(5)Co(5)A2+1G(3)Ca0Co5A4G0Ca(5)Co(5)A5G1NepareizsCo5Ca5A6G1
Punkti: 0,0 / 1,0

Pareizā atbilde ir: Ca(5)Co(5)A2+1G(3)
Kāpēc šajā jautājumā pareizā atbildes ir Ca(5)Co(5)A2+1G(3), ja labi redzams, ka zieda auglenīca ir saaugusi no vairāk neka trīs lapām, un putekšņlapu arī ir vairāķ par divām.

2)
Parastais kadiķis jeb paeglis var būt gan vienmāju, gan divmāju augs
PatiessAplamsNepareizs
Punkti: 0,0 / 1,0

Pareizā atbilde ir: Patiess
Kāpēc man šeit ir kļūda, ja šeit https://lv.wikipedia.org/wiki/Parastais_kadi%C4%B7is   , http://www.redzet.lv/?code=A-354-12&view=Parastais+kadi%C4%B7is ,  http://spoki.tvnet.lv/vesture/Sadi-tadi-Latvijas-koki/371324/1/2 ,     rakstīts pilnīgi pretējais.

Parastajam kadiķim jeb paeglim ir viendzimuma ziedi
PatiessNepareizsAplams
Punkti: 0,0 / 1,0

Pareizā atbilde ir: Aplams
Pēc iepriekšējā jautājuma izlasīšanas lūdzu paskatīties arī šo!


3)



Aplūko attēlu un novērtē apgalvojumus par to, kas tajā redzams, kā patiesus vai aplamus.



Apgalvojums Novērtējums
Tās ir viena zieda sastāvdaļas
PatiessNepareizsAplams
Punkti: 0,0 / 1,0

Pareizā atbilde ir: Aplams
Es uzskatu, ka tas ir mēlzieds un stobrzieds no viena zieda.

4)Tātad olimpiādes nolikumā ir teikts, ka jautājum būs tikai par 1.2.5. zina aizsargājamās teritorijas (dabas rezervātus, biosfēras rezervātu, nacionālos parkus Latvijā), man šķiet, ka jautājumi, kuros ir jautāts kaut kas cits ir jāanulē:Jautājumā 23, 2 atbildēs ir minēt dabas parks, bet nolikumā   nebija minēts, ka vajag mācīties arī par dabas parkiem, arī jautājumi citi jautājumi ir jāanulē, piemēram,


Dabas rezervātiNacionālie parkiDabas parkiNepareizsDabas pieminekļiDabas liegumiAizsargājamie ainavu apvidiBiosfēras rezervāti
Punkti: 0,0 / 1,0

Pareizā atbilde ir: Dabas liegumi

Arī 27. uzdevumā trešajā atbilde ir dabas parks.
Un 29. jautājums vispār nav pieskaitāms ne pie viena nolikuma punkta.
In reply to Dāvids Rubens

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Liega Krasovska -

Par jautājumu, kur bija vaicāts par to, vai vai abas zieda sastāvdaļas pieder vienam ziedam, es arī domāju, ka tas ir viena zieda (asteru jeb kurvjziežu dzimtas zieda) stobrzieds un mēlzieds. Tā kā šo jautājumu varētu, lūdzu pārskatīt.

Aplūko attēlu un novērtē apgalvojumus par to, kas tajā redzams, kā patiesus vai aplamus.



ApgalvojumsNovērtējums
Tās ir viena zieda sastāvdaļas
PatiessNepareizsAplams
Punkti: 0,0 / 1,0

Pareizā atbilde ir: Aplams


In reply to Liega Krasovska

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Agnese Kokina -

Asteru "zieds" patiesībā ir ziedkopa ar daudziem ziediem

In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Liega Krasovska -

Nu jā, bet vienalga attēlā redzamais stobrzieds un mēlzieds var piederēt vienam ziedam, šis jautājums ir diezgan strīdīgs, jo, manuprāt, var pieņemt abas atbildes.

In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Dāvids Rubens -

Labdien, man ir vairāki jautājumi:

1)


Ca(5)Co(5)A2+1G(3)Ca0Co5A4G0Ca(5)Co(5)A5G1NepareizsCo5Ca5A6G1
Punkti: 0,0 / 1,0

Pareizā atbilde ir: Ca(5)Co(5)A2+1G(3)

Kāpēc šajā jautājumā pareizā atbildes ir Ca(5)Co(5)A2+1G(3), ja labi redzams, ka zieda auglenīca ir saaugusi no vairāk neka trīs lapām, un putekšņlapu arī ir vairāķ par divām.

2)Kāpēc man šeit ir kļūda, ja ,  piemēram Ruta Aguraiuja, Evalda Pota un Maije Toma bioloģijas grāmatā  150 lpp. un Līgas Sausiņas grāmatā Bioloģija vidusskola 1. daļa 98. lpp. rakstīts, ka kadiķi ir tikai divmāju augi un it ipaši parastais kadiķis .Aicinu anulēt šos uzdevumus vai arī ieskaitīt man divus punktus.

Parastais kadiķis jeb paeglis var būt gan vienmāju, gan divmāju augs
PatiessAplamsNepareizs
Punkti: 0,0 / 1,0

Pareizā atbilde ir: Patiess

Pēc iepriekšējā jautājuma izlasīšanas lūdzu paskatīties un izlabojiet arī šo!

Parastajam kadiķim jeb paeglim ir viendzimuma ziedi
PatiessNepareizsAplams
Punkti: 0,0 / 1,0

Pareizā atbilde ir: Aplams
4)Aplūko attēlu un novērtē apgalvojumus par to, kas tajā redzams, kā patiesus vai aplamus.




Apgalvojums Novērtējums
Tās ir viena zieda sastāvdaļas
PatiessNepareizsAplams
Punkti: 0,0 / 1,0

Pareizā atbilde ir: Aplams

Kāpēc man šeit nav ieskaitīts te taču redzams, ka tās abas ir viena zieda - asteres sastāvdaļas.

4)Tātad olimpiādes nolikumā ir teikts, ka jautājumi būs tikai par dabas rezervātiem, biosfēras rezervātiem un  nacionālajiem parkiem Latvijā, man šķiet, ka jautājumi, kuros ir jautāts kaut kas cits ir jāanulē:Jautājumā 23., 2 atbildēs ir minēts dabas parks, bet nolikumā   nebija minēts, ka vajag mācīties arī par dabas parkiem, arī  citi jautājumi ir jāanulē, piemēram,


Dabas rezervātiNacionālie parkiDabas parkiNepareizsDabas pieminekļiDabas liegumiAizsargājamie ainavu apvidiBiosfēras rezervāti
Punkti: 0,0 / 1,0

Pareizā atbilde ir: Dabas liegumi

Arī 27. uzdevumā trešajā atbilde ir dabas parks.

Un 29. jautājums vispār nav pieskaitāms ne pie viena nolikuma punkta.









In reply to Dāvids Rubens

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Jānis Liepiņš -

Par parasto kadiķi un tā māju statusu. Jāatzīst, ka šajā jautājumā literatūras avotos minētas divas situācijas: parastais kadiķis, kas var būt gan vienmājas gan divmāju augs (http://www.latvijasdaba.lv/augi/juniperus-communis-l/ http://aob.oxfordjournals.org/content/89/2/205.full),  parastais kadiķis kā divmāju augs  (Sausiņa, Bioloģija vidusskolai 1. daļa, 2008). Ieskaitītas tiks abas atbildes. Kadiķis ir kailsēklis, tāpēc tam nav ziedu, tāpēc atbilde jautājumā par viendzimuma vai divdzimuma ziediem ir aplama.

Bioloģijas olimpiādes saturā nav dots pilns Latvijā aizsargājamo dabas teritoriju uzskaitījums, taču "trūkstošā informācija", kas nepieciešama, lai atrisinātu 23. un tālākos jautājumus, ir atrodama uzdevuma aprakstā. Papildus, Jums ir dota karte, kur vienāda statusa aizsargājamās dabas teritorijas ir iekrāsotas vienā krāsā. Balstoties uz Jums pieejamo informāciju un iepriekš skolā sniegtajām zināšanām (7. klase, botānika un vispārējās Latvijas ģeogrāfijas zināšanas), ir iespējams atbildēt uz jautājumiem par šķietami nepazīstamām aizsargājamām dabas teritorijām. 29. jautājumā ir jāzin, ka Usmas ezers, kurā atrodas Moricsalas rezervāts, nav mitrājs, tāpēc nevar piederēt pie Ramsāres teritorijām.

Attēlā ir redzams asteres mēlzieds un stobrzieds, kas ir divi atsevišķi ziedi, bet abi kopā atrodas vienā ziedkopā - kurvītī. Lai gan tautas valodā tas tiek saukts par "ziedu", tā anatomiski ir ziedkopa.

Zem attēla ar flokša ziedu nav dota neviena pareiza zieda formula. Šo jautājumu tiešām anulēsim.

In reply to Jānis Liepiņš

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Dāvids Rubens -

Tad es varu cerēt, ka man tiek pieskaitīts viens punkts un viens punkts tiks anulēts visiem.

Pateicos par sapratni un izskaidrošanu.

In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Tomass Neuss-Lucs -

Kad būs zināmas visas vietas?

In reply to Tomass Neuss-Lucs

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Agnese Kokina -

Visus punktus finalizējam līdz piektdienai, kad arī izsūtam katra novada dalībnieka iegūtos punktus novadu metodiskajām komisijām, tās arī sadalīs vietas novados.

In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Laima Kampa -

Labdien! Gribēju jautāt, kāpēc man 13. uzdevuma I piemērā nav redzami atbilžu varianti? Pielikumā var redzēt, ka man bija atzīmēta pirmā atbilde, par ko sākotnēji bija piešķirts punkts, bet tagad noņemts. 9. klases olimpiādes uzdevumos interaktīvajā formā redzams, ka pareizā atbilde ir pirmā.

Paldies!

Olimpiāde

Olimpiādes uzdevumi interaktīvajā formā


 

In reply to Laima Kampa

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Agnese Kokina -

Pašlaik tiek rediģēts šis jautājums, tādēļ pagaidām iespējamas izmaiņas jautājuma attēlojumā

In reply to Agnese Kokina

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

by Jānis Liepiņš -

Tehnisku iemeslu dēļ, no 9. klases testa Jūsu minētais jautājums tiek anulēts. Tātad, no 13. uzdevuma tiek anulēti divi jautājumi, bet max. punktu skaits 9. klasē tagad kļūst 147.