Šeit rakstām visus jautājumus, kas radušies par 9. klases uzdevumiem un to atbildēm
Kāpec uzdevumos par aizsargājamām dabas teritorijām bija ielikti arī dabas parki,liegumi,pieminekļi,ja olimpiādes tēmas bija tikai dabas rezervāti, biosfēras rezervāti, nacionālie parki.
Protams, ka olimpiādes programmā minēti tikai dabas rezervāti, biosfēras rezervāti, nacionālie parki; taču uz uzdevuma jautājumiem bija iespējams atbildēt izmantojot dotos datus/ aprakstus un ziņas no Latvijas likumdošanas.
Vitakera klasifikācija ir 10.klases programmā. Nekorekti.
Atzīstam, ka klasifikācija pēc Vitakera nav 9. klases programmā. Tomēr dzīvniekus, augus un sēnes ir jāatpazīst arī 9. klasē.
Interaktīvajos uzdevumos izlabojām uz 9. klasēm pazīstamākiem terminiem.
(Rediģējis/usi Jānis Liepiņš — sākotnējā iesniegšana pirmdiena, 2015. gada 30. novembris, 17:08)
Uzdevumi, kur atbildēs figurē "monēru valsts" vai "protistu valsts" netiks anulēti, jo 7. klases mācību grāmatā tiešām šie jēdzieni ir atrodami.
Labdien!
Organismus bioloģijā klasificē pēc Vitakera neatkarīgi no klases, kurā skolēns mācās. Kāpēc jāanulē skolēna zinšanas par monēru protistu valsti, ja viņš zina pareizi
Es arī piekrītu! Tikpat labi es varu uzrakstīt, lai maina tos jautājumus, uz kuriem man nebija pareizas atbildes. Tas nebūtu godīgi! Tie, kuri to neimācījās, paši ir vainīgi, nevajag tagad novelt vainu uz citiem, kā saka, pēc kara visi gudri!
Kaut arī pati atbildēju pareizi, neuzskatu ka 9. klasē, arī olimpiādē, tādi būtu jāievieto. Lūdzu, beidziet taisīt komentāru karu, vienkārši pieņemiet, ka punktus anulēs. Ja saņemts labs rezultāts, tam neko nevajadzētu mainīt.
Olimpiādes saturs iekļaij arī ārpusstandarta prasības.
Tai skaita Vitakera klasifikāciju.Kāpēc anulēt punktus tiem, kas to iemācījās?)
Apsurds! Vitakera klasifikācija ir atrodama pat 7. klases mācību grāmatās.
Kāpēc olimpiādē nebija nekas par cilvēku dzimumorgāniem utt. ?
Nesaprotu, kāpēc manis izvēļētie atbilžu varianti A un H nav pareizi?
Protestēju par 13.jautājuma C fotogrāfiju, kurā nevar redzēt (saskaitīt) kauslapas!!!
Jautājums par 15.uzdevumu.
Vai kadiķis tiešām var būt gan vienmāju, gan divmāju augs?
Izvēlējo šo kā nepatiesu atbildi, jo esmu mācījies, ka kadiķis ir divmāju augs.
Jauku vakaru!
Sākumā atbildēšu par putnu uzdevumu. Kā jūs pareizi esat izdomājis, gan A, gan H putns ir putni, kas barojas ūdenstilpēs. Atšķirība norādītajos barošanās veidos bija spējā est gliemežus. H putnam knābis ir smalks un tas nespēs tikt galā ar gliemežu čaulu, tādēļ tas nodarbojas tikai ar filtrēšanu.
Augu zieda formulu uzdevumā C attēlam ir doti četri varianti
Ca(5)Co5A9G∞ | Ca5Co5A∞G∞ | Ca(3)+(5)Co5A∞G(9) | Co0Ca5A∞G0 |
Pēdējo var atmest uzreiz, jo redzams, ka ziedam ir kauslapas, pat ja īsti nevar novērtēt to skaitu. Bez kauslapu skaita pirmās trīs ziedu formulas atšķir vīrišķo un sievišķo daļu skaits. Fotogrāfijā var saskaitīt, ka vīrišķo daļu ir vairāk par desmit, bet sievišķās daļas ir deviņas, kas norāda uz atbildi Ca(3)+(5)Co5A∞G(9)
Kadiķis ir izņēmuma gadījums un tas var būt gan kā vienmājas, gan divmāju augs.
http://www.latvijasdaba.lv/augi/juniperus-communis-l/
Abi putni, G un H pieder pie sloku dzimtas, kurā visi putni barojas ar bezmugurkaulniekiem, tomēr šo putnu knābju dažādās formas ļauj tiem specializēties uz dažādām piekrastes joslām, tādā veidā novēršot konkurenci.
Šņibīši un tārtiņi ir ar īsāku knābi, tādēļ barojas pašā krastā, G attēlā redzamā kuitala, spēj pārmeklēt dziļākas dūņas, bet H attēlā redzamā avozeta filtrē bezmugurkaulniekus no ūdens, tādēļ tai ir otrādi izliekts knābis, kas atvieglo šo procesu, ar G attēlā redzamo knābi filtrēt ūdeni varētu būt grūtāk.
Labdien! Mūsu olimpiādes laikā gadījās dažādas kļūmes ar internetu - neielādējās attēli utt.
Bet tas nav galvenais. Mans jautājums ir tāds - kāpēc pie šī kļūdām nevar redzēt pareizās atbildes?
Ar kursoru (bultiņu) "uzbraucot" uz krustiņa, parādīs pareizo atbildi.
Mums nekad mācību programmā nebija tādu vārdu kā androcejs un ginecejs. Ko tas nozīmē?
Androcejs un ginocejs ir zieda vīrišķo un sievišķo daļu zinātniskie nosaukumi, no šiem vārdiem arī veidojas saīsinājumi A un G, kurus lieto ziedu formulās.
1)
Ca(5)Co(5)A2+1G(3)Ca0Co5A4G0Ca(5)Co(5)A5G1Co5Ca5A6G1
Pareizā atbilde ir: Ca(5)Co(5)A2+1G(3)
Kāpēc šajā jautājumā pareizā atbildes ir Ca(5)Co(5)A2+1G(3), ja labi redzams, ka zieda auglenīca ir saaugusi no vairāk neka trīs lapām, un putekšņlapu arī ir vairāķ par divām.
2)
Parastais kadiķis jeb paeglis var būt gan vienmāju, gan divmāju augs |
Punkti: 0,0 / 1,0 Pareizā atbilde ir: Patiess |
Parastajam kadiķim jeb paeglim ir viendzimuma ziedi |
Punkti: 0,0 / 1,0 Pareizā atbilde ir: Aplams |
3)
Apgalvojums | Novērtējums | ||
---|---|---|---|
Tās ir viena zieda sastāvdaļas |
Punkti: 0,0 / 1,0 Pareizā atbilde ir: Aplams |
4)Tātad olimpiādes nolikumā ir teikts, ka jautājum būs tikai par 1.2.5. zina aizsargājamās teritorijas (dabas rezervātus, biosfēras rezervātu, nacionālos parkus Latvijā), man šķiet, ka jautājumi, kuros ir jautāts kaut kas cits ir jāanulē:Jautājumā 23, 2 atbildēs ir minēt dabas parks, bet nolikumā nebija minēts, ka vajag mācīties arī par dabas parkiem, arī jautājumi citi jautājumi ir jāanulē, piemēram,
Dabas rezervāti | Nacionālie parki | Dabas parki | Dabas pieminekļi | Dabas liegumi | Aizsargājamie ainavu apvidi | Biosfēras rezervāti |
Pareizā atbilde ir: Dabas liegumi
Arī 27. uzdevumā trešajā atbilde ir dabas parks.
Un 29. jautājums vispār nav pieskaitāms ne pie viena nolikuma punkta.
Par jautājumu, kur bija vaicāts par to, vai vai abas zieda sastāvdaļas pieder vienam ziedam, es arī domāju, ka tas ir viena zieda (asteru jeb kurvjziežu dzimtas zieda) stobrzieds un mēlzieds. Tā kā šo jautājumu varētu, lūdzu pārskatīt.
Aplūko attēlu un novērtē apgalvojumus par to, kas tajā redzams, kā patiesus vai aplamus.
Apgalvojums | Novērtējums | ||
---|---|---|---|
Tās ir viena zieda sastāvdaļas |
Punkti: 0,0 / 1,0 Pareizā atbilde ir: Aplams |
Asteru "zieds" patiesībā ir ziedkopa ar daudziem ziediem
Nu jā, bet vienalga attēlā redzamais stobrzieds un mēlzieds var piederēt vienam ziedam, šis jautājums ir diezgan strīdīgs, jo, manuprāt, var pieņemt abas atbildes.
Labdien, man ir vairāki jautājumi:
1)Ca(5)Co(5)A2+1G(3)Ca0Co5A4G0Ca(5)Co(5)A5G1Co5Ca5A6G1
Pareizā atbilde ir: Ca(5)Co(5)A2+1G(3)
Kāpēc šajā jautājumā pareizā atbildes ir Ca(5)Co(5)A2+1G(3), ja labi redzams, ka zieda auglenīca ir saaugusi no vairāk neka trīs lapām, un putekšņlapu arī ir vairāķ par divām.
2)Kāpēc man šeit ir kļūda, ja , piemēram Ruta Aguraiuja, Evalda Pota un Maije Toma bioloģijas grāmatā 150 lpp. un Līgas Sausiņas grāmatā Bioloģija vidusskola 1. daļa 98. lpp. rakstīts, ka kadiķi ir tikai divmāju augi un it ipaši parastais kadiķis .Aicinu anulēt šos uzdevumus vai arī ieskaitīt man divus punktus.
Parastais kadiķis jeb paeglis var būt gan vienmāju, gan divmāju augs |
Punkti: 0,0 / 1,0 Pareizā atbilde ir: Patiess |
Pēc iepriekšējā jautājuma izlasīšanas lūdzu paskatīties un izlabojiet arī šo!
Parastajam kadiķim jeb paeglim ir viendzimuma ziedi |
Punkti: 0,0 / 1,0 Pareizā atbilde ir: Aplams |
Apgalvojums | Novērtējums | ||
---|---|---|---|
Tās ir viena zieda sastāvdaļas |
Punkti: 0,0 / 1,0 Pareizā atbilde ir: Aplams |
Kāpēc man šeit nav ieskaitīts te taču redzams, ka tās abas ir viena zieda - asteres sastāvdaļas.
4)Tātad olimpiādes nolikumā ir teikts, ka jautājumi būs tikai par dabas rezervātiem, biosfēras rezervātiem un nacionālajiem parkiem Latvijā, man šķiet, ka jautājumi, kuros ir jautāts kaut kas cits ir jāanulē:Jautājumā 23., 2 atbildēs ir minēts dabas parks, bet nolikumā nebija minēts, ka vajag mācīties arī par dabas parkiem, arī citi jautājumi ir jāanulē, piemēram,
Dabas rezervāti | Nacionālie parki | Dabas parki | Dabas pieminekļi | Dabas liegumi | Aizsargājamie ainavu apvidi | Biosfēras rezervāti |
Pareizā atbilde ir: Dabas liegumi
Arī 27. uzdevumā trešajā atbilde ir dabas parks.
Un 29. jautājums vispār nav pieskaitāms ne pie viena nolikuma punkta.
Par parasto kadiķi un tā māju statusu. Jāatzīst, ka šajā jautājumā literatūras avotos minētas divas situācijas: parastais kadiķis, kas var būt gan vienmājas gan divmāju augs (http://www.latvijasdaba.lv/augi/juniperus-communis-l/ http://aob.oxfordjournals.org/content/89/2/205.full), parastais kadiķis kā divmāju augs (Sausiņa, Bioloģija vidusskolai 1. daļa, 2008). Ieskaitītas tiks abas atbildes. Kadiķis ir kailsēklis, tāpēc tam nav ziedu, tāpēc atbilde jautājumā par viendzimuma vai divdzimuma ziediem ir aplama.
Bioloģijas olimpiādes saturā nav dots pilns Latvijā aizsargājamo dabas teritoriju uzskaitījums, taču "trūkstošā informācija", kas nepieciešama, lai atrisinātu 23. un tālākos jautājumus, ir atrodama uzdevuma aprakstā. Papildus, Jums ir dota karte, kur vienāda statusa aizsargājamās dabas teritorijas ir iekrāsotas vienā krāsā. Balstoties uz Jums pieejamo informāciju un iepriekš skolā sniegtajām zināšanām (7. klase, botānika un vispārējās Latvijas ģeogrāfijas zināšanas), ir iespējams atbildēt uz jautājumiem par šķietami nepazīstamām aizsargājamām dabas teritorijām. 29. jautājumā ir jāzin, ka Usmas ezers, kurā atrodas Moricsalas rezervāts, nav mitrājs, tāpēc nevar piederēt pie Ramsāres teritorijām.
Attēlā ir redzams asteres mēlzieds un stobrzieds, kas ir divi atsevišķi ziedi, bet abi kopā atrodas vienā ziedkopā - kurvītī. Lai gan tautas valodā tas tiek saukts par "ziedu", tā anatomiski ir ziedkopa.
Zem attēla ar flokša ziedu nav dota neviena pareiza zieda formula. Šo jautājumu tiešām anulēsim.
Tad es varu cerēt, ka man tiek pieskaitīts viens punkts un viens punkts tiks anulēts visiem.
Pateicos par sapratni un izskaidrošanu.
Cik tad īsti anulēs punktus no 9. klašu olimpiādes, un, no kuriem uzdevumiem tas būs?
9. klasē anulēti ir 13. uzdevuma D un I jautājumi.
Kad būs zināmas visas vietas?
Visus punktus finalizējam līdz piektdienai, kad arī izsūtam katra novada dalībnieka iegūtos punktus novadu metodiskajām komisijām, tās arī sadalīs vietas novados.
Labdien! Gribēju jautāt, kāpēc man 13. uzdevuma I piemērā nav redzami atbilžu varianti? Pielikumā var redzēt, ka man bija atzīmēta pirmā atbilde, par ko sākotnēji bija piešķirts punkts, bet tagad noņemts. 9. klases olimpiādes uzdevumos interaktīvajā formā redzams, ka pareizā atbilde ir pirmā.
Paldies!
Pašlaik tiek rediģēts šis jautājums, tādēļ pagaidām iespējamas izmaiņas jautājuma attēlojumā
Tehnisku iemeslu dēļ, no 9. klases testa Jūsu minētais jautājums tiek anulēts. Tātad, no 13. uzdevuma tiek anulēti divi jautājumi, bet max. punktu skaits 9. klasē tagad kļūst 147.