12. klases uzdevumu apspriešana

12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Zane Ozoliņa
Atbilžu skaits: 37

Šajā forumā aicinājums apspriest bioloģijas olimpiādes 2. posma 12. klases uzdevumus un to risinājumus.
Izskatīsim un atbildēsim uz tām apelācijām, kas šeit tiks publicētas līdz 8.decembra plkst.18:00. Visas apstiprinātās, kopīgās izmaiņas uzdevumos tiks apkopotas un publicētas atsevišķā foruma tēmā. Neuztraucieties, ja atbilde forumā netiek saņemta uzreiz, foruma jautājumi tiks apkopoti, sūtīti uzdevumu autoriem un caurskatīti žūrijas komisijas sēdē. Paredzams, ka sēdes notiks divas vai trīs reizes un pēc tam apkopojošas atbildes tiks publicētas. Izmaiņas punktos sagaidāmas līdz 11.decembrim, bet rezultāti tiks izsūtīti izglītības pārvaldēm līdz 15.decembrim.

Atbildot uz Zane Ozoliņa

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Gundega Gadovska

12.uzdevumā, kur jāizvēlas atbilstošie struktūru nosaukumi- struktūrai nr.8 esmu norādijusi atbildi transporta RNS, kas ieskaitīta kā kļūda, nav piešķirts punkts,  taču pareizā atbilde ir norādīta, ka ir transporta RNS. 

Pielikums bioloģijasolimpiade.png
Atbildot uz Gundega Gadovska

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Zane Ozoliņa
Labdien, atbilžu variantos bija ieviesušies divi vienādi varianti, respektīvi, transporta RNS divas reizes, bet tikai viena iekodēta kā pareizā atbilde. Paldies par vērību, protams, ieskaitīsim abas, tagad kā pareizajiem būtu jāparādās abiem transporta RNS.
Atbildot uz Zane Ozoliņa

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Roberta Laurinoviča
6.uzdevumsLabdien!
6.uzdevumā, kur jāizvēlas elementi un to funkcijas, esmu ielikusi atbildi S (sērs), taču to uzrāda kā nepareizu un nav piešķirts punkts, kaut arī rādās, ka pareizā atbilde ir S.
Atbildot uz Roberta Laurinoviča

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Zane Ozoliņa
Labdien, S (sērs) kā atbilžu variants bija nejauši iemaldījies divreiz, paldies par vērību, tagad abiem sēriem (S) būtu jābūt ieskaitītiem kā pareizajām atbildēm.
Atbildot uz Zane Ozoliņa

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Toms Krasts
1. uzdevuma 2. jautājumā redzams jautājums: Aptuveni cik kramaļģu 50‰ kultūrā tika novērotas pārvietojamies ar ātrumu 0,1 µm/s? Es aprēķināju ka pareizā atbilde ir 5, taču šī atbilde tika ieskaitīta kā nepareiza un kā pareizā atbilde atzīmēta ''nav iespējams noteikt''. Histogrammā ir dots kramaļģu ātruma relatīvais biežums un aprakstā ir minēts: ''Kultūras tika apskatītas zem mikroskopa, un nejauši izvēlētas 20 kustīgas kramaļģes katrā.'' Vizuāli analizējot histogrammu, redzam ka relatīvais biežums 50‰ kultūrā kramaļģēm, kas kustās ar ātrumu 0,1 µm/s ir 25%. Zinot ka tika izvēlētas tieši 20 kramaļģes varam aprēķināt to skaitu kas kustās ar ātrumu 0,1 µm/s: 25% jeb 1/4 no 20. Rezultāts ir 5, kas arī bija dota kā viena no iespējamām atbildēm.
Atbildot uz Toms Krasts

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Uldis Andrejs Kurpnieks
Man būs jāpiekrīt viņam pat ja ir teikts: "Šajās histogrammās attēlots tas, cik bieži novērots konkrētais ātrums, nevis cik kramaļģes novērotas ar šādu ātrumu, tāpēc nav iespējams noteikt, cik kramaļģes varētu būt pārvietojušās ar konkrēto ātrumu novērojumu laikā.", tad no histogrammas var secnāt, ka 25% gadījumu kramaļģes varētu pārvietoties ar 0,1 µm/s, tad no tā var secināt ka katra kramaļģe vidēji aptuveni 25% gadījumu pārvietojas ar 0,1 µm/s, no tā tad var teikt: " Es aprēķināju ka pareizā atbilde ir 5, taču šī atbilde tika ieskaitīta kā nepareiza un kā pareizā atbilde atzīmēta ''nav iespējams noteikt''. Histogrammā ir dots kramaļģu ātruma relatīvais biežums un aprakstā ir minēts: ''Kultūras tika apskatītas zem mikroskopa, un nejauši izvēlētas 20 kustīgas kramaļģes katrā.'' Vizuāli analizējot histogrammu, redzam ka relatīvais biežums 50‰ kultūrā kramaļģēm, kas kustās ar ātrumu 0,1 µm/s ir 25%. Zinot ka tika izvēlētas tieši 20 kramaļģes varam aprēķināt to skaitu kas kustās ar ātrumu 0,1 µm/s: 25% jeb 1/4 no 20. Rezultāts ir 5, kas arī bija dota kā viena no iespējamām atbildēm." (īsa piedbilde, prasīja aptuvenu vērtību un pēc ierpiekšējiem visiem secinājumiem vajadzētu būt aptuveni 5 kramaļgēm)
Atbildot uz Toms Krasts

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Zane Ozoliņa
Par šo saņēmām komentāru no uzdevuma autora.
"Kā minēts, histogrammās attēlots pārvietošanās ātrumu sadalījums novērojumu laikā 20 kramaļģēm, kas katra novērota 60 sekundes, kā arī, histogrammā ir redzami 20 stabiņi ar dažādiem augstumiem. Tātad var skaidri secināt, ka vismaz daļa no kramaļģēm novērojumu laikā ir mainījušas kustības ātrumu un ir attēlotas vairākos stabiņos. Tikai ar pieejamo informāciju nav pamata domāt, ka tieši 5 kramaļģes pārvietojās ar 0,1 µm/s ātrumu visu novērojumu laiku un neviena cita kramaļģe ar šo ātrumu nepārvietojās. Tāpēc pareizā atbilde ir “nav iespējams noteikt”. Šajā histogrammā un tekstā nav pietiekamas informācijas, lai noteiktu precīzu kramaļģu skaitu, kuras pārvietojušās ar konkrētu ātrumu, tai skaitā 0,1 µm/s."
Bija jāpievērš uzmanība attēlam un attēla klašu sadalījums neatbilst pieņēmumam, ka kramaļģei ir konstants ātrums, jo, kā minēts histogrammā kopā ir 19-20 klases (stabiņi). Šajā uzdevumā pareizā atbilde nemainīsies.
Atbildot uz Zane Ozoliņa

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Annemarija Oļševska
2.uzd. 6.jaut.
Lūdzu, ieskaitīt atbildi, ka Ca trūkums izraisa rahītu, kā pareizu, jo dažādos informācijas avotos tiek norādīts, ka rahītu galvenokārt izraisa D vitamīna un Ca nepietiekamība. https://www.nhs.uk/conditions/rickets-and-osteomalacia/ - "A lack of vitamin D or calcium is the most common cause of rickets."
Atbildot uz Annemarija Oļševska

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Zane Ozoliņa
Principā gan rahītu izraisa D vitamīna trūkums, bet, jā, simptomi rodas no tā, ka trūkst kalcija, tāpēc šajā gadījumā kā pareizo atbildi ieskaitīsim arī rahītu.
Atbildot uz Zane Ozoliņa

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Annemarija Oļševska
1.uzd. 3.jaut. "Kas bija neatkarīgais lielums augstākminētajos kalibrācijas eksperimentos?", uzskatu, ka pareizajai atbildei vajadzēja būt "hlorofila a koncentrācija", nevis "kultūras atšķaidījums", jo fluorescence ir atkarīga no hlorofila a koncentrācijas, kā arī grafikā hlorofila a koncentrācija bija attēlota uz x ass kā neatkarīgais lielums.
Atbildot uz Annemarija Oļševska

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Zane Ozoliņa
Par šo saņēmām komentāru no uzdevuma autora:
"Neatkarīgais lielums apzīmē lielumu, kas tiek mainīts eksperimenta laikā. Šajā gadījumā tekstā minēts, ka pētnieki mainīja kultūras atšķaidījumu. Neatkarīgo un atkarīgo lielumu noteikt tikai pēc atrašanās uz x vai y ass nav precīzi un jautājumā prasīts konkrēti neatkarīgais lielums eksperimentos. Tekstā arī minēts, ka lielums, kas attēlots uz x ass arī ir no hlorofila mērījumiem izmantojot konkrētu metodi, kas jau ir kalibrēta pret zināmām hlorofila koncentrācijām. Šajā grafikā tādējādi patiesībā attēlota metožu interkalibrācija – viens mērījums salīdzināts ar otru, kur vienam ir zināmas tiešas attiecīgas hlorofila koncentrācijas. Savā ziņā izveidots viens grafiks no diviem, kuri savienoti pēc x ass, uz kuras atrastos kultūras atšķaidījums."
Tomēr, ņemot vērā, ka hlorofila daudzums tomēr ir tieši proporcionāls atšķaidījumam, šajā uzdevumā kā pareizas ieskaitīsim abas minētās atbildes.
Atbildot uz Zane Ozoliņa

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Annemarija Oļševska
1.uzd. 4.jaut. "Kurā sedimentu serdes slānī vidēji bija novērojams vislielākais kramaļģu skaits?", uzskatu, ka pareizajai atbildei vajadzētu būt "-2 līdz -3 cm ar viļņiem", nevis "0 līdz -1 cm bez viļņiem" jo kļūdas stabiņš liecina, ka vērtība var sasniegt pat 60%.
Atbildot uz Annemarija Oļševska

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Zane Ozoliņa
Šajā jautājumā prasīta vidējā vērtība, nevis augstākā novērotā. Vidējo vērtību apzīmē stabiņa pamatdaļa, nevis kļūdas nogrieznis. Tātad, uzdevumā bija jāsaskaita kopā abi stabiņi, kas ietilpa katrā centimetra slānī. Tā iegūst, ka vidēji vairāk kramaļģu bija pareizās atbildes slānī.
Atbildot uz Zane Ozoliņa

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Annemarija Oļševska
4.uzd. 13.jaut. 1.gadījumā, uzskatu, ka atbildei "proteomika" arī vajadzētu būt ieskaitītai kā pareizai, jo SARS-CoV-2 noteikšanai notekūdeņos var izmantot tiem specifisko nukleokapsīda un virsmas proteīnu analīzi. Par to ir arī veikts pētījums "Detection of SARS-CoV-2 Proteins in Wastewater Samples by Mass Spectrometry" (https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.est.1c04705).
Atbildot uz Annemarija Oļševska

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Zane Ozoliņa
Jā, piekritīsim, ka pasaulē izmanto dažādas metodes, bet Latvijā, kas bija norādīts uzdevuma tekstā tomēr vīrusu sekvencē, informācija par to pieejama medijos, piemēram, https://farmacija-mic.lv/bior-tris-latvijas-pasvaldibas-notekudenu-monitorings-uzrada-jauno-covid-19-pirola-variantu/ un https://ziemellatvija.lv/ka-un-kapec-notiek-notekudenu-monitorings-covid-19-izplatibas-noteiksanai/, BIOR mājāslapā u.c.
Atbildot uz Zane Ozoliņa

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Annemarija Oļševska
2.uzd. 6.jaut., uzskatu, ka pie Cl ir jābūt ieskaitītam, ka "elements piedalās funkcionējošās vielas sintēzē vai arī viela satur šo elementu", jo šis elements ietilspt sālsskābes (HCl) sastāvā, kas arī denaturē proteīnus kuņģī.
Atbildot uz Zane Ozoliņa

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Annemarija Oļševska
4.uzd. 14.jaut., uzskatu, ka pie apgalvojuma "visstabilākās no minētajām RNS veidiem" vajadzētu būt ieskaitītai atbildei "miRNS", jo pat nākamajā jautājumā piedāvātajā informācijā ir norādīts, ka "miRNS is salīdzinoši stabilas ķermeņa šķidrumos, tāpēc tās var kalpot par labiem biomarķieriem."
Atbildot uz Annemarija Oļševska

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Zane Ozoliņa
Paldies par vērību, patiesi, miRNS piemīt īpašiba "būt stabilai" asinīs un citos 'ķermeņa šķidrumos, tāpēc par šādu atbildi 4. uzdevuma 14. jautājumā ieskaitīsim puspunktu, jo tomēr pati stabilākā RNS arī ārpus ķermeņa šķīdumiem ir ribosomālā RNS (rRNS).
Atbildot uz Zane Ozoliņa

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Jānis Drelings
3.3. uzdevums.
Uzdevuma jautājums ir: Eksperimentā tika izmantota [lielāka/ mazāka/ tāda pati/ nav iespējams noteikt] Amphora coffeaeformis biomasa, salīdzinot ar otru sugu.
Atbildes ("tāda pati") skaidrojums: Salīdzinot abu sugu sākotnējo mērījumu F0 vērtības var secināt, ka visos eksperimentos tika izmantota vienāda kramaļģu biomasa.
Uzskatu, ka uzdevuma nosacījumos iekļautais teikums "PAM fluorometrijas minimālās fluoroscences (F0) rezultāti ir atkarīgi no dažādiem specifiskiem parametriem, ko nav iespējams precīzi izmērīt, tāpēc rezultātus izsaka nosacītās vienībās.", liek secināt, ka F0 ir neatkarīgs vai nenozīmīgi atkarīgs lielums no biomasas parauga masas, tādēļ aicinu ieskaitīt atbildi "nav iespējams noteikt".
Atbildot uz Jānis Drelings

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Zane Ozoliņa
Par šo saņēmām komentāru no uzdevuma autora:
"Lai arī minētais ir tiesa par atsevišķiem, nesaistītiem esperimentiem, šajā gadījumā tieši šī iemesla dēļ tika veikta kalibrācija, kuras rezultātā: “pētnieki secināja, ka F0 nosacītās vienības ir savstarpēji salīdzināmas starp abām sugām.” Kalibrācijas grafikā arī skaidri attēlotas tiešas F0 nosacīto vienību attiecības pret hlorofila koncentrāciju. Tekstā arī minēts, ka “kramaļģu biomasas salīdzināšanai nereti izmanto hlorofila a koncentrācijas mērījumus”. Tātad balstoties uz šo informāciju un grafikā esošo informāciju var secināt, ka abu sugu biomasas eksperimenta sākumā bija vienādas."
Atbildot uz Zane Ozoliņa

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Jānis Drelings

7. uzdevums

Par šīm atbildēm tika ieskaitīti 3/7 punktiem:


Internetā atrodams attēls ar atbildēm, kurā ar manu variantu sakrīt 4/7 jēdzieniem, t.i., optiskā sistēma, attēla analīze, redzes nervs un zīlīte:

The two main functional components of vertebrate eyes, illustrated by a diagrammatic cross section through the eye of an owl

Pārskatā neredzu, kādas pareizās atbildes tiek ieskaitītas, tomēr lūdzu šo jautājumu pārskatīt.

Atbildot uz Jānis Drelings

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Elza Strumpe
7. uzdevumā (acs uzbūve) man ir ieskaitīti tikai 5 no 7 punktiem, lai gan manas atbildes ar iepriekš šajā sarakstē pievienoto acs uzbūves shēmu angļu valodā pilnībā sakrīt. Lūdzu pārskatīt.
Pielikums acs.png
Atbildot uz Elza Strumpe

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Uldis Andrejs Kurpnieks
Man ir tāda pati problēma, viss ir atbilstoši vienādi, bet ir 5/7 punktiem
Atbildot uz Uldis Andrejs Kurpnieks

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Zane Ozoliņa
Paldies, par problēmu šajā uzdevumā ir zināms, tā tiks novērsta un punkti būs saskaitīti pareizi.
Atbildot uz Zane Ozoliņa

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Uldis Andrejs Kurpnieks
Labrīt, 7.uzdevumā bija plānots līdz vakardienas pēcpusdienai izlabot punktus, bet man joprojām ir 5/7, pat ja man viss bija pareizi.
Atbildot uz Jānis Drelings

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Jānis Drelings
Sveiki!
Vai vērtējumu izmaiņas par 7. uzdevumu jau ir piemērotas? Forumā norādītais termiņš ir 7.12., tomēr, vismaz man, vērtējums nav izmainījies.
Cieņā Jānis Drelings.
Atbildot uz Jānis Drelings

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Zane Ozoliņa
Jā, izmaiņas par 7. jautājumu ir ieviestas. Aicinām pārskatīt savas atbildes un salīdzināt ar pareizajām, ja joprojām ir problēmas, aicinu ziņot.
Atbildot uz Zane Ozoliņa

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Jānis Drelings
15.4. uzdevums.
Dots jautājums: Kurš/i pacienti pētījumā uzrādīja savai grupai netipisku miRNS ekpresijas modeli? un piedāvāti atbilžu varianti: a) I1 un I4; b) A2 un A3; c) I3; d) I4. [ c) norādīts kā pareizs].
Kā grupas saprotu A un I. Uzskatu, ka jāieskaita arī atbilde b) A2 un A3, jo tie izvietoti tuvāk I grupas pacientiem, t.i., A2 ir "sarkanāks" ekspresijas modelis kā A1, A4, A5 pacientiem, savukārt A3 ir "melnāks" ekspresijas modelis kā A1, A4, A5 pacientiem.
image.png
Atbildot uz Jānis Drelings

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Zane Ozoliņa
Paldies par ierosinājumu, tiešām - gan I3 , gan A2 un A3 veido no abām pacientu grupām I un A atšķirīgu apakšgrupu (to var redzēt attēlā nr. 3). Tāpēc kā pareizas ieskaitīsim gan atbildi I3, gan atbildi "A2 un A3".
Atbildot uz Zane Ozoliņa

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Elza Strumpe
Vai 6. jautājumā par neirona stimulāciju neder atbilde "elementa sekrēcija ārpus šūnas nepieciešama fizioloģiskajai funkcijai"? No šūnas visu laiku, izmantojot nātrija-kālija sūkni (sodium-potassium pump), tiek izvadīts Na+ no šūnas, un tad, stimulējot neironu, atveras nātrija kanāli, ierosinot action potential. Ja trūkst nātrija šūnā, intuitīvi šķiet, ka mazāk nātrija tiks sekretēts ārpus tās un tādēļ, atveroties nātrija kanāliem, nenotiks pietiekama depolarizācija. Vai šī atbilde nešķiet loģiska?
Atbildot uz Elza Strumpe

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Zane Ozoliņa
Lai precīzi atbildētu uz šo jautājumu, nepieciešamas zināšanas par nervu impulsa veidošanos. Pirmā fāze - depolarizācija - balstās uz Na kanāliem, kur Na+ ieplūst šūnās ar pasīvā transporta palīdzību un mainās membrānas potenciāls. Jūsu piedāvātais aktīvais transports ar Na un K pumpi (Na+ ārā, K+ iekšā) ir būtisks miera potenciāla atgūšanai jeb repolarizācijas fāzē.
Atbildot uz Zane Ozoliņa

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Elza Strumpe
Vai 12. jautājumā par DNS pavedienu attīšanu nevajadzētu būt atbildei "polimerāze"? Piemēram, grāmatā "Lippincott Illustrated Reviews Biochemistry" un citos avotos teikts, ka šo funkciju veic RNS polimerāze (skat. pievienotos attēlus). Man šķiet, ka par helikāzēm biežāk runā replikācijas procesā.
Pielikums IMG_20231203_212148~2.jpg
Pielikums IMG_20231203_212219~2.jpg
Atbildot uz Elza Strumpe

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Zane Ozoliņa
Helikāze ir nepieciešama jebkurai reakcijai (gan transkripcijai, gan replikācijai), kur veic "nolasījumu" no kādas no DNS ķēdēm. Helikāze veic dubultspirāles ķēžu attīšanu, pēc kuras katra no ķēdēm kļūst pieejama citiem enzīmiem, piemēram, DNS polimerāzei vai RNS polimerāzei.
Atbildot uz Zane Ozoliņa

Atbilde: 12. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Uldis Andrejs Kurpnieks
Labdien, 6. Jautājumā, kur problēmas apraksts ir "Šūnā translētie proteīni nespēj funkcionēt, jo nav iespējams izveidot olbaltumvielu trešējo struktūru", atbilde ir S jeb sērs, kas ir saprotami, jo veidojās disulfide bridge. Pēc idejas elementa funkcija arī var būt "elements piedalās funkcionējošās vielas sintēzē vai arī viela satur šo elementu", jo bez sēra nevar veidoties disulfide bridge un līdz ar to nevar sintezēties proteīns ar atbilstošu trešējo struktūra.